Regelmatig bewegen heeft bijzonder veel voordelen voor je gezondheid. Heb je weinig tijd om te sporten? Met deze 10 eenvoudige tips smokkel je wat extra beweging in je dagelijkse routine.

1/ Maak je bed ’s morgens altijd op

Gooi je spieren ’s morgens even los door je bed op te maken. De ideale inspanning om je dag te starten. En het is dubbel zo leuk om ’s avonds te gaan slapen in een mooi gedekt bed.

2/ Begin je dag op één been

Terwijl je je ’s morgens klaarmaakt  – douchen, haar drogen, tanden poetsen, ontbijt klaarmaken – kan je ook al wat beweging in je routine steken. Personal trainer Becky Hempel raadt aan om je ochtendroutine te doen.. op één been. Je spant zo je spieren meer aan en je wordt er sneller wakker van.

3/ Parkeer je wagen wat verder

Is het op jouw werk ook altijd een sport om een leeg plaatsje te vinden zo dicht mogelijk bij de ingang? Smokkel wat meer beweging in je ochtendroutine. Parkeer je bewust een beetje verder, zodat je ’s morgens al een stevig ochtendwandelingetje kan maken.

4/ Of stap een halte eerder uit

Ga je met de bus of tram naar het werk? Stap dan gewoon een halte vroeger af. Zo’n ochtendwandelingetje zal je deugd doen!

5/ Neem altijd de trap

Een klassieker: neem de trap in de plaats van de lift. Het is een goede work-out!

6/ Lunch niet op kantoor

Heel wat mensen blijven over de middag gewoon op kantoor voor de lunch. Terwijl het zo veel leuker is om even buiten te gaan en de benen te strekken. Je beweegt meer én bovendien geeft het je voldoende energie voor de rest van de werkdag.

7/ Bellen? Ga een eindje wandelen

Krijg je een telefoontje? Ga dan een wandelingetje maken terwijl je een gesprek voert. Het is niet alleen leuker voor je collega’s (oh stilte!), je strekt ook nog even je benen.

8/ Doe thuis af en toe een oefening

Ben je thuis bezig met de afwas of aan het stofzuigen? Stop dan af en toe om enkele oefeningen te doen. Als je enkele keren per dag sets van 10 squats of push-ups doet, dan heb je tegen het einde van de dag een mooie reeks afgewerkt.

9/ Ga meer wandelen met je hond

Dat wandelen bijzonder goed is voor je gezondheid, dat kon je hier al lezen. Doe daarom je viervoeter een plezier, en maak elke dag een tochtje. Wandelen is ideaal om na een drukke werkdag even te ontspannen.

10/ Beweeg terwijl je tv kijkt

Heb je thuis een home-, roei-, of crosstrainer? Zet hem voor de tv en beweeg terwijl je van je favoriete programma’s geniet. Na je workout heb je nog tijd genoeg om even lekker lui in de zetel te ploffen!