Het logo “Cupra” staat bij SEAT voor pure sportiviteit. Zowel de Ibiza als de Leon hebben-tot grote vreugde van menig sportieve SEAT-liefhebber- zo’n Cupra-versie in huis. De eerste Seat Leon-generatie dateert van 1996 en telde meerdere varianten die de toevoeging “Cupra” waardig bleken. Thans introduceert SEAT de nieuwste Leon Cupra. Deze biedt nóg meer vermogen(+ 10pk) en nóg meer rijgenot in combinatie met een uitstekende energetische efficiëntie.

De Seat Leon Cupra 290 5-deurs: Spaanse volbloed.
De Seat Leon Cupra 290 5-deurs: Spaanse volbloed.

Zoals voorheen is de Leon Cupra er als driedeurs(SC), vijfdeurs en break. Het emotierijke design is zonder twijfel één van de grote troeven van de Leon Cupra. Voor de nieuwste Leon Cupra werd het design consequent doorontwikkeld. De nieuwste uitvoering herken je o.m. aan zowel de 19-duimsvelgen met tweekleurige titaniumlak, de zwart gelakte buitenspiegelbehuizingen evenals aan de rode remklauwen met Cupra-opschrift. De “full led”-koplampen zorgen op hun beurt voor extra uitstraling net zoals de achterbumper met diffusorlook en de 2 geïntegreerde ovalen uitlaatpijpen. De expressieve dynamiek van de buitenkant loopt naadloos door in het interieur. Eén van de highlights daarin is het gedeeltelijk in geperforeerd leder uitgevoerde en onderaan afgevlakte Cupra-sportstuur. Al evenzeer een Cupra-exclusiviteit zijn de sportzetels in donkergrijs alcantara met witte stiksels. Optioneel zijn bovendien kuipzetels leverbaar. Pedalen en drempellijsten zijn afgewerkt in aluminium en alle decoratieve, driedimensionaal vormgegeven elementen in de cockpit zijn afgewerkt in glanzend zwart of in klassiek chroom. Sfeerverlichting ontbreekt evenmin, waarbij leds in de portierpanelen de contouren van het interieurdesign accentueren én op die manier zorgen voor een extra hoogwaardige uitstraling. Middels het Easy Connect-besturingssysteem kunnen alle entertainment-en communicatiefuncties alsook talrijke voertuiggerelateerde functies, via een aanraakscherm bediend worden. Het optionele navigatiesysteem biedt dezelfde functies als het Media System Plus, maar omvat daarnaast ook navigatie met spraakbediening.

213 kW rijke 2.0 TSI-motor

Het “hart” van de nieuwste Seat Leon Cupra is nog steeds een 213 kW/290 pk rijke 2.0 TSI-viercilinder afkomstig uit het VAG-motorenarsenaal. Deze dubbelnokker-zestienklepper reageert alert op het gas en zoekt graag de hoge toeren op. Kenmerkend voor deze zestienklepper is de dubbele injectie, waarbij de directe FSI-brandstofinspuiting bij deellast wordt aangevuld met (indirecte)injectie in het inlaatspruitstuk. Bij het starten én bij vollast werkt uitsluitend de FSI-inspuiting. Het optimale samenspel van beide injecties verlaagt het verbruik en bijgevolg ook de uitstoot. Feit is dat de cilinders op die manier steeds optimaal worden gevuld. In combinatie met de optioneel te verkrijgen DSG-versnellingsbak,waarmee de testwagen was uitgerust, verstookt de Seat Leon Cupra gemiddeld 6,5 liter per 100 km, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 149 gram per kilometer. Het maximumkoppel van 350 newtonmeter is thans beschikbaar over een nóg breder toerenbereik(van 1.700 tot 5.800 toeren) en staat garant voor krachtige acceleraties. Voor de obligate 0-100 km/u-sprint volstaan 5,8 seconden, terwijl de topsnelheid begrensd is op 250 km/u. De jongste Leon Cupra is dan ook niet alleen het topmodel binnen de succesvolle Leon-reeks, het is meteen ook het krachtigste in serie gebouwde model van de Spaanse constructeur. De consequente lichtgewichtconstructie van de nieuwe Leon-familie blijft ook bij de nieuwe Cupra niet onopgemerkt. De speciaal voor de Cupra geperfectioneerde adaptieve onderstelregeling(DCC: Dynamic Chassis Control ) werkt bij de nieuwste generatie nóg gevoeliger én sneller dan voorheen het geval was. Zo wordt de karakteristiek van het onderstel in milliseconden aangepast aan de omstandigheden. Middels het Cupra Drive Profile kan het rijgedrag bovendien verregaand worden gepersonaliseerd.

Sportzetels in alcantara zijn standaard.
Sportzetels in alcantara zijn standaard.

Behalve aan de Comfort-en Sport-modus besteedde men extra aandacht aan de Cupra-modus.Deze setting wordt gekenmerkt door een bijzonder gevoelige respons van het gaspedaal, de meest sportieve werking van de DSG-versnellingsbak en dit in combinatie met een geluidsactuator die de sound van de turbomotor extra versterkt.Voorts verbetert het nieuwe sperdifferentieel tussen de voorwielen de trekkracht en de rijdynamiek van de voorwielaangedreven Seat Leon Cupra aanzienlijk. Het zorgt niet alleen voor een betere tractie, maar gaat ook onderstuur bij het accelereren tegen. Niet onbelangrijk is dat het ESP in 2 stappen kan worden uitgeschakeld. De eerste schakelt de tractiecontrole uit en brengt het ESP in “Sport”-modus,waarbij grotere gierhoeken mogelijk worden gemaakt. De tweede daarentegen schakelt het ESP volledig uit. Aan bijstandsystemen ontbreekt het de Seat Leon Cupra evenmin. Zo is o.m. voorzien in een anti-multicrashremfunctie, welke bij een ongeval vervolgaanrijdingen helpt te voorkomen evenals in een adaptieve snelheidsregelaar. Front Assist(incl.de City-noodremfunctie) maakt gebruik van een radarsensor om het verkeer vóór de Leon te monitoren en biedt zo bescherming tegen kop-staartaanrijdingen. Tot de standaard geleverde comfort-en veiligheidsitems behoren o.m. de regen-en lichtsensor, de automatische dimmende binnenspiegel, de snelheidsregelaar, de dynamische grootlicht-regeling, de Climatronic-klimaatregeling, de sportzetels, het Cupra-sportstuur evenals het Media System Plus met een aanraakscherm van 6,5-duim.

Aan de Seat Leon Cupra 290 5deurs hangt een prijskaartje van 34.440 euro.