Versleten schokdempers zorgen mee voor meer aquaplaning

160

Bij hevige regen kunnen de profielen van de banden het water niet tijdig afvoeren. De banden gaan dan ‘drijven’ op een dunne laag water, ook wel aquaplaning genoemd. Het mag duidelijk zijn dat in eerste instantie schoeisel in goede staat een must is voor een veilig rijgedrag. Ongevallen door aquaplaning komen jammer genoeg nog te veel voor in de herfst en de winter. Behalve de banden zijn ook schokdempers in goede staat nodig om aquaplaning te vermijden.

De Duitse TUV (Technischer Uberwachtungs-Verein) voerde een onderzoek uit naar de invloed van versleten dempers op aquaplaning. De aquaplaningtests vonden plaats op de testterreinen van Goodyear in het Luxemburgse Colmar-Berg. Als testwagen fungeerde een voorwielaangedreven D-segmenter voorzien van banden met een profieldiepte van 5 millimeter, wat overeenstemt met een slijtage van 40 procent. Bij de ene testreeks was de wagen uitgerust met schokdempers in nieuwe staat, bij de andere testreeks met dempers die al voor de helft waren versleten.

Hogere slipwaarde

Voor de beoordeling van het aquaplaning-gedrag wordt uitgegaan van de slip. Dat is het verschil in snelheid tussen de hele wagen enerzijds en het wiel anderzijds. Uit metingen blijkt dat op een droog wegdek steeds een slip van 2 procent bestaat. Van zodra de wielen een waterfilm raken, stijgt die slip evenwel tot zowat 4 procent, zijnde een gevolg van de geringere grip. Met de voor de helft versleten schokdempers werd, afhankelijk van de snelheid, een 6 tot 12 procent hogere slipwaarde opgetekend, hetgeen wijst op een aanzienlijke vermindering van de grip. Met dempers in perfecte staat daarentegen werd pas een verhoging van de slip genoteerd zodra de wagen een snelheid van 110 tot 115 km/u bereikte.

Net zoals bij de andere tests werd ook in dat geval het aquaplaning-fenomeen gekenmerkt door een duidelijk hogere aandrijfslip én hoogfrequente stuurtrillingen. Bij dempers met een slijtage van 50 procent trad de aquaplaning al op bij een aanzienlijk lagere snelheid: 105 km/u. Dit fenomeen wordt verklaard doordat de dempers de opwaartse krachten van de wielen, bij het inrijden van het water niet meer controleerden.

Remafstand

Door deze tests is alvast aangetoond dat aquaplaning niet enkel afhankelijk is van de rijsnelheid. Bij het testvoertuig met zwakkere dempers trad aquaplaning al bij een beduidend lagere snelheid op dan bij dempers in goede staat. Het is wel zo dat hoe hoger de snelheid, hoe moeilijker de banden het krijgen het water af te voeren. We mogen ook niet uit het oog verliezen dat op een nat wegdek de remafsand twee tot drie keer zo lang is. Aangeraden is bij hevige regen de snelheid te verminderen én extra afstand te houden van de voorligger.

Hoe aquaplaning te vermijden?

Bij hevige regen of sneeuw is het beter af te remmen op de motor dan bruusk het rempedaal in te drukken. Ga evenwel ook niet pompend remmen en los liever gas zonder daarbij te ontkoppelen. Bij het nemen van een bocht in regenweer is het bovendien veiliger om al vroeger dan normaal af te remmen. Diepe plassen worden uiteraard ook best vermeden.