Vegetarisch synoniem van gezond? Nee, toch?

293

Als je gezond vegetarisch wil eten is het belangrijk om te beseffen dat je niet zomaar je vlees en vis kan schrappen en vervolgens kan overleven op louter aardappelen en groenten. Je kiest best voor goede vervangers die ervoor zorgen dat je voldoende eiwitten, maar ook ijzer en vitamine B12 via je voeding binnenkrijgt. Naar aanleiding van de Week van de diëtist, zet diëtiste Lotte De Clercq een en ander in het juiste perspectief.

De markt der vleesvervangers is heel divers, maar let op want er bestaan ook minder gezonde vervangers. Zo mogen er niet te veel vetten in aanwezig zijn. Dit is het geval wanneer je steeds opnieuw kiest voor kaas. Kaas bevat uiteraard eiwitten, maar daarnaast is het ook een bron van dierlijke vetten en die zijn net iets gevaarlijker voor de gezondheid. Ook bestaan er veel vleesvervangers die gepaneerd zijn. Een nadeel aan dit paneerlaagje is dat ze veel meer bereidingsvet opslorpen en vasthouden. Daarnaast bevatten veel vleesvervangers gewoon te weinig eiwitten.

Hoe kan je dan wel gezond vegetarisch eten? Kies voor nieuwe combinaties, pure producten en varieer. Zo kan je werken met peulvruchten (denk aan kikkererwten en linzen), eieren, tofu, seitan en nog veel meer.

Ook bij beleg voor op de boterham is het opletten geblazen. De kant-en-klare oplossingen zijn vaak heel rijk aan vetten. We weten allemaal dat kip-curry vettig is door de mayonnaise, maar datzelfde geldt evengoed voor seitan-curry. Ook hier is het belangrijk om te kiezen voor pure producten. Bovendien kan je ook steeds zelf aan de slag gaan door je broodbeleg zelf te bereiden.

Inspiratie nodig? Hier vind je alvast een receptje om zelf rode bietencrème te maken.

Ingrediënten:

  • 300g rode bieten
  • 100g Griekse yoghurt 0%
  • 1 eetlepel frambozenazijn
  • Peper en zout (naar eigen smaak)

Bereiding:

Breng de gekookte en geschilde rode bieten samen in een kom en voeg de Griekse yoghurt en frambozenazijn toe. Mix het geheel tot een glad mengsel en kruid af met peper en zout naar eigen smaak.

Info: www.vbvd.be

Diëtiste Lotte De Clercq