Audi A7 Sportback maakt indruk met futuristische loungesfeer

160

Audi kiest ook bij de nieuwe A7 Sportback voor “evolutie”, zodat het DNA van de vorige generatie nog steeds goed herkenbaar is. Waar nieuwe modellen veelal een groeispurt maken is dat bij de nieuwe A7 niet het geval. Zo is de nieuwe A7 Sportback 0,5 cm minder lang, 0,3 cm minder breed en ligt de vijfdeurs ook nog eens 0,2 cm dichter bij het asfalt. De wielbasis daarentegen is met 1,2 cm toegenomen.

Nieuwe designtaal

Qua design vertoont de A7 Sportback duidelijke overeenkomsten met de nieuwste A8. Met zijn grote oppervlakken, scherpe randen en strakke lijnen oogt de vijfdeurs vanuit elke hoek dynamisch. Kenmerkend zijn onder meer de lange motorkap, de korte overhangen en de lange wielbasis (2,92 m). Uitgesproken contouren benadrukken de velgen (met diameters tot 21-duim) en verwijzen naar de quattro-genen van Audi. Het silhouet wordt kracht bijgezet door de naar achteren sterk aflopende daklijn.

Het design van de achtersteven verwijst naar dat van een jacht.

Net als bij de vorige generatie verwijst het design van de achtersteven naar dat van een jacht. De lange kofferklep loopt daarbij uit in een opvallende, gebogen rand met een geïntegreerde spoiler die zich bij 120 km/u elektrisch opricht. De sportiviteit van dit model wordt bovendien geaccentueerd middels een ten opzichte van de A8 zowel breder als lager Singleframe-rooster in combinatie met een vlakke motorkap, smalle koplampen en opvallend afgelijnde luchtinlaten. De koplampen zijn overigens verkrijgbaar in drie versies. Op de topversie zijn HD Matrix-ledkoplampen verkrijgbaar. Bij het ontgrendelen en sluiten van de portieren vertonen zowel de achterlichten als de koplampen snelle lichtimitaties, die de dynamiek van de wagen bij stilstand suggereren. Feit is dat het koetswerkdesign van de nieuwe A7 Sportback ook zonder chroom grotendeels tot zijn recht komt. Er kan worden gekozen uit 15 koetswerkkleuren, waaronder 8 nieuwe. Het tegen meerprijs te bekomen S line-exterieurpakket scherpt de sportieve look extra aan.

Virtual Cockpit

Audi’s virtual cockpit.

Het interieur maakt indruk door zijn futuristische loungesfeer, waarbij het horizontale lijnenspel en het slanke instrumentenbord zorgen voor een luchtig gevoel van ruimte. Hoofd-en beenruimte stellen niet teleur. De naar de bestuurder gerichte middenconsole benadrukt bovendien het sportieve karakter van deze Gran Turismo.

Opbergcapaciteit biedt het interieur in voldoende mate. De kofferruimte kan in basisuitvoering al 535 liter bagage slikken, met neergeklapte achterbank loopt dat op tot 1.390 liter. De nieuwe A7 Sportback zet met de Virtual Cockpit de digitaliseringsstrategie van de A8 consequent voort.

De bouw van het interieur sluit dan ook naadloos aan bij het nieuwe MMI touch response-bedieningsconcept van Audi. Het vervangt de draai-drukknop evenals de conventionele toetsen en knoppen van het vorige model door 2 grote, op de middenconsole ondergebrachte aanraakschermen . Op het bovenste scherm(10,duim) bedient de bestuurder het infotainment, terwijl het onderste scherm (8,6-duim) toegang biedt tot de klimaatregeling, de comfortfuncties en de tekstinvoer. Net als bij de Audi A8 zijn de autonome functies van de A7 Sportback samengebracht onder het AI-label. Met de AI-knop activeert de bestuurder de Audi AI Remote Park Pilote en de AI Remote Garage Pilot. Deze sturen de wagen automatisch in een parkeerplaats of garage en er vervolgens weer uit. Dat kan op afstand middels een smartphone-app. Naast de Audi AI-systemen zijn er in de nieuwe A7 Sportback ook nog eens 39 rijhulpsystemen voorhanden.

Mild hybrid-systeem + vierwielsturing

Bij de lancering is de nieuwe Audi A7 Sportback leverbaar in 2 op vier wielen aangedreven versies: een 55 TFSI en een 50 TDI. Eerstgenoemde heeft een 2995 cm3 metende V6-benzinemotor met 2 turbo’s. De tweede versie beschikt over een 2967 cm3 metende V6-oliestoker met eveneens 2 turbo’s. De 55 TFSI wordt opgegeven voor 250 kW/340 pk, de 50 TDI voor 210 kW/286 pk. De benzinemotor is er in combinatie met een gerobotiseerde 7-bak, daar waar de zelfontbrander gekoppeld is aan een 8-trapsautomaat.

Beide motoren zijn standaard uitgerust met een nieuw “mild hybrid”-systeem dat gebruik maakt van een elektrisch hoofdsysteem van 48 volt. Een startdynamo met riemaandrijving werkt er nauw samen met een lithium-ionaccu en bereikt tijdens het afremmen een recuperatievermogen van 12 kW. De stop-startfunctie werd overigens aanzienlijk uitgebreid en is nu geactiveerd vanaf 22 km/u. In reële rijomstandigheden zorgt het mild hybrid-systeem volgens Audi voor een verbruiksdaling tot 0,7 liter per 100 km. Voor-en achteras van de nieuwe A7 Sportback werden grotendeels opnieuw ontwikkeld. De grootste innovatie op onderstelgebied betreft de dynamische vierwielsturing. Op de achteras laat een spindelaandrijving de wielen tot 5 graden mee-of tegensturen. Bij lage snelheden sturen ze in tegenovergestelde richting van de voorwielen om de wendbaarheid te vergroten en dit onder meer bij het parkeren of in stadsverkeer. Vanaf 60 km/u stuurt de achteras in dezelfde richting, wat de stabiliteit in rechte lijn én bij het wisselen van rijstrook ten goede komt.

Aan de Audi A7 Sportback 55 TFSI hangt een prijskaartje van 71.500 euro