Audi TT Roadster 45 TFSI S-Tronic Quattro: nóg sportiever

29
Een driedimensionaal radiatorrooster.

De Audi TT die in de herfst van 1998 als coupé debuteerde, veroverde stormenderhand het segment van de sportcoupés en gaf nieuwe scherpte aan het merkprofiel. Een jaar later al introduceerde Audi een open TT-variant, de roadster, die op zijn beurt sensatie maakte op het vlak van design. Beide gelijktijdig getekende modellen werden iconen van het autodesign. De huidige Audi TT Roadster is die van de derde generatie, die vorig jaar nog met een opfrisbeurt werd bedacht. Het voorwerp van deze test, de Audi TT 45 TFSi Quattro S-tronic,  staat  ook anno 2019  nog  altijd  bol van emotie en dynamiek, en dit zowel op het vlak van design, aandrijving als onderstel.

Het koetswerk van de Audi TT Roadster  is nog steeds gebaseerd op de door de producent ontwikkelde ASF (Audi Space Frame)-structuur, waarbij verschillende materialen naast elkaar worden gebruikt. Voor de tweede en derde TT Roadster-generatie heeft Audi de ASF-technologie verder ontwikkeld en aangevuld met staal van hoge sterkte. Aluminium blijft niettemin goed voor 42% van het totaalgewicht van het koetswerk.

Kenmerkend voor het koetswerk zijn nog steeds  de korte overhangen. Aan de voorzijde heeft het Singleframe nu een driedimensionaal radiatorrooster en al vanaf de basisversie zetten grote luchtinlaten aan de zijkant het brede postuur extra in de verf. Achteraan onderstreept de horizontale lijnvoering op zijn beurt de wagenbreedte.  Optioneel kunnen de koplampen worden uitgerust met led-of Matrix-ledtechnologie. Daarbij vormt de dynamische richtingaanwijzer een visuele highlight. Het nieuw samengestelde, optionele S line-koetswerkpack zet bovendien het sportieve karakter van de Audi TT nóg nadrukkelijker in de spotlights.

Het omvat een doorlopende splitter vooraan, verticale luchthappers, een radiatorrooster in Titanium Black, specifieke drempellijsten met inzetstukken evenals een sportief afgewerkte achtersteven. Die laatste omvat o.m. een bredere diffusor en verticale luchtinlaten met telkens drie horizontale lamellen onder de achterste lichtblokken. Tot het S line-pakket behoren eveneens de fraaie (10 V-spakendesign) lichtmetalen 18-duimswielen geschoeid met rubber in de maat 245/40.

Een sportiviteit ademend interieur

Het  sportwagenkarakter komt ook tot uiting in de manier waarop  het interieur, uitpakkend met een helder lijnenspel, naar de bestuurder is gericht. Het ranke dashboard doet denken aan een vliegtuigcockpit, terwijl de ronde ventilatiemonden – een klassiek TT-detail – verwijzen naar een vliegtuigmotor.

Alle informatie wordt digitaal weergegeven op het 12,3-duim grote display van de Audi virtual cockpit. De bestuurder kan kiezen uit twee modi. In het klassieke beeld staan de snelheidsmeter en de toerenteller op het voorplan, in de infotainmentmodus wordt de navigatiekaart uitvergroot weergegeven. De optionele sportweergave informeert hoeveel vermogen en koppel er wordt aangesproken en hoeveel g-kracht er wordt gegenereerd.

De MMI-bedieningsterminal op de middenconsole beperkt zich tot zes toetsen. In de topuitvoering MMI Navigation plus met MMI touch krijgt de bovenkant van de draai-/drukknop een ingewerkte touchpad die handschrift herkent en waarmee ook ingezoomd kan worden. Stembediening tekent eveneens present, terwijl Audi connect zorgt voor allerhande onlinediensten aan boord door gebruik te maken van de LTE-standaard.

Van huis uit beschikt de Audi TT Roadster over sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen, maar de testwagen had  recht op de optionele S-sportzetels voorzien van pneumatisch verstelbare “wangen”. Zwart is binnenin de overheersende kleur en daarvan getuigen zowel het dashboard als de dakhemel. De S line-zetelbekleding is een combinatie van zwarte stof en leder met daarbij de S-stempel in de rugleuning. Al even kenmerkend voor het sportiviteit ademende  interieur zijn de korte kogelvormige schakelpook bekleed met zwart geperforeerd leder evenals de  pedalen en voetsteun van roestvrij staal.

De S-Line voorziet eveneens in een leren sportstuur (verstelbaar in hoogte én diepte) dat onderaan is afgevlakt en voorzien is van het S-Line-logo. Voorts pakt de S-Line uit met van het logo voorziene portierdrempellijsten en zijn er inlegplaatjes in aluminium voor de portiergrepen, de middenconsole en het handschoenkastje. De cockpit is geheel op de chauffeur afgestemd en naar loffelijke Audi-gewoonte ergonomisch perfect ingericht. In combinatie met de in de hoogte regelbare chauffeurszetel  weet iedereen zich in deze roadster al gauw een prima rijpositie aan te meten.

Naar loffelijke Audi-gewoonte is het interieur bekleed met hoogwaardige materialen en is de afwerking voorbeeldig. Veel opbergmogelijkheden biedt het  interieur van deze tweezitter niet en zoals je van een roadster mag verwachten is de bagagecapaciteit( 280 liter) bescheiden.

In 5,6 seconden naar 100 km/u

Onlangs reden we  de Audi TT Roadster met de 180 kW/245 pk sterke tweeliter-vierpitter, die goed is voor een hoogste koppel van “70 newtonmeter (bij 1.600 t/m). Deze turbo-benzinemotor, naar wens te koppelen aan een manuele zesbak of een gerobotiseerde zevenbak, is een krachtbron die bij de minste inspanning volledig voor je klaarstaat. Al vanaf lage toeren heeft de motor immers al  de smaak te pakken.  In elke gang levert de direct ingespoten tweeliter  immers een passende versnelling, terwijl de automaat op zijn beurt alle lof verdient.

Achteraan accentueert de horizontale lijnvoering de wagenbreedte.

Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 5,6 seconden, terwijl het versnellen op de Autobahn pas ophoudt bij 250 km/u. Niet onbelangrijk is ook dat  de benzinestoker vrij spaarzaam omspringt met de brandstof. Een gemiddelde van  8,0  liter per 100 km is  moeiteloos waar te maken.  Omtrent de rijhoedanigheden kunnen we kort zijn: deze  auto ligt als een huis op de weg, waarbij een nauwkeurige, aardig wat feedback biedende  besturing helpt om deze tweezitter haarscherp door de bochten te jagen. Onderstuur treedt bij de  vierwielaandrijver pas in een heel laat stadium op.  De remmen zijn bovendien uitermate goed op hun taak berekend. Vanaf hoge snelheid remt de Audi TT Roadster 45 TFSi Quattro  vertrouwenwekkend én in een keurig rechte lijn af, en dit ook na meermaals hard in de ankers gaan.  De met 1 cm verlaagde S line-sportophanging is weliswaar stevig, maar geenszins oncomfortabel en bewijst dat sportiviteit niet ten koste moet gaan van comfort. Voorts beschikt de Audi TT Roadster over alle gangbare rijhulpsystemen.

Aan de Audi TT Roadster 45 TFSI Quattro “S-Line” hangt een prijskaartje van 49.150 euro.