Bericht aan MENT TV: Met de termen ‘charmezanger’en ‘schlager’ is niets mis. Met de muziek daarentegen…

1892

Het moet hem al lang op de lever gelegen hebben. En na het overlijden van Eddy Wally moest het er allemaal uit. Marc Hallez van MENT TV heeft het er helemaal mee gehad dat The Voice of Europe steevast een charmezanger wordt genoemd. Het woord ‘schlager’ wil hij vervangen door ‘amusementsmuziek’. En dan, als kers op de taart: slechte muziek bestaat niet!

“Wie het woord ‘charmezanger’ gebruikt doet dat uit domheid, ‘omdat anderen dat doen’, of ‘met de duidelijke wil een stempel op een muziekgenre te plaatsen dat net deel is van onze Vlaamse cultuur en eigenheid” zegt Marc Hallez. Waarom hij zo’n hekel heeft aan deze term, is ons niet helemaal duidelijk. ‘Charme’ is immers een heel positief woord. Indien we allemaal ‘Klote’ zouden hanteren, kon ik hem volgen. Hoewel deze term in veel gevallen beter de lading dekt.

SOCCER-D1-ZULTE-WAREGEM-GENK
The Voice of Europe was een kleurrijk figuur. (foto’s belga)

Ook tegen het gebruik van de term ‘schlager’ trekt de MENT-man van leer: “Ook zij die alles wat Vlaams is ‘schlager’ noemen, baden in een bad van al dan niet gespeelde onwetendheid. In Duitsland heeft schlager een ruimere betekenis dan bij ons, bij ons staat het voor een specifiek genre.”

‘Amusementsmuziek’ in plaats van schlagers?

Gebruiken we het woord ‘schlager’ werkelijk te pas en te onpas? Ik denk het niet. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om pakweg Johan Verminnen, Stef Bos of Senne Guns als schlagerzangers te omschrijven. Terwijl ze toch steeds in het Nederlands zingen.
Hallez pleit er voor om het voortaan te hebben over ‘Amusementsmuziek’: muziek die gemaakt wordt, louter met het doel mensen te amuseren.” Bestaat er dan muziek die gemaakt wordt om mensen te ambeteren? Er is uiteraard héél veel muziek die anderen stoort, maar die wordt toch niet met dit specifieke doel de wereld in gestuurd?

Volgens Marc Hallez bestaat er geen goede of slechte muziek. “Je hebt goeie zangers en zangeressen, je hebt er met vocale kwaliteiten en je hebt er die het met minder moeten stellen. Maar je hebt ‘geen goeie of minder goeie muziek’. De culturele hiërarchie in de beoordeling van muziekstijlen is geen ‘feit’, het is opgedrongen door radio- en tv-mensen die hun smaak willen opleggen. Je hebt ‘goed’ en ‘slecht’ in alle genres muziek. Ga je een genre een stempel geven dan stempel je met de inkt van je persoonlijk smaak (of gebrek er aan) en dat is fout.”

Beste Marc, door te beweren dat er ‘goeie en minder goeie zangers en zangeressen’ bestaan, begeef je je op heel glad ijs. Hoe bepaal je dit? Ik moet echt niet ver zoeken naar personen die vinden dat Bob Dylan en Neil Young betere zangers zijn dan Christoff en René Froger, maar jij denkt daar wellicht helemaal anders over.

Enkel bruikbaar als marteltuig in Guantanamo Bay

Over smaken valt niet te twisten. Over vrijheid van meningsuiting evenmin. Als ik alle schlagers samen een minderwaardig genre vind, dan heb ik daar het recht toe, niet? Dat ik ze zo allemaal op één hoop gooi? Neen hoor, ik besef wel degelijk dat er verschillen zijn. Zo maak ik volgende onderverdelingen: ‘waardeloos’, ‘niet te beluisteren’ en ‘enkel bruikbaar als marteltuig in Guantanamo Bay’.

Hopelijk no hard feelings, Marc! Jij hebt ook het recht om Amerikaanse rock, (subgenre) Americana en (sub-subgenre) John Mellencamp waardeloos te vinden. Ik zal er niet wakker van liggen, beloofd!