Instagram, Facebook, Snapchat, Spotify en YouTube. Het zijn dé 5 bedrijven die de digitale wereld domineren. De big five probeert zich dan ook constant te verbeteren, en ook nu staan er heel wat updates en nieuwtjes gepland. Wij zetten alles op een rijtje.

Facebook zet in op kinderen

Met Messenger Kids richt Facebook zich op kinderen jonger dan dertien. Het concept? Een veilige app waarbij de jonge gebruikertjes kunnen (video)chatten met familie en vrienden. Momenteel bestaat de app enkel in iOS-versie (voor Apple-producten) in de VS, maar het idee lijkt aan te slaan. Ouders houden namelijk de touwtjes in handen en kunnen de app bedienen via hun eigen Facebook-account.

Zij moeten een account aanmaken voor Messenger Kids. Na de installatie kunnen kinderen chatten met mensen die goedgekeurd zijn door de ouders. In tegenstelling tot de normale versie van Facebook en Messenger, komen er hier geen advertenties aan te pas. Wanneer en of de app ook hier verschijnt, is nog niet duidelijk.

Geef je mening bij Spotify

Ook bij Spotify zitten ze in een testfase. De streamingsapp probeert op dit moment een functie uit waarbij gebruikers kunnen aangeven of ze bepaalde nummers in de Discover Weekly-lijst wel of niet appreciëren. Naast de titel van het nummer komen een hartje en een stopteken te staan. Met deze knoppen kan je aangeven of je een nummer al dan niet goed vindt.

Klik je op het hartje, dan voegt Spotify het nummer toe aan je persoonlijke bibliotheek. Kies je voor het stopteken, dan kan je aanklikken of je enkel het nummer of gewoon de artiest niet kan pruimen. Daarna laat Spotify het nummer of de artiest voortaan achterwege in de Discover Weekly-afspeellijst.

Extra controle op YouTube

Vorige maand kwam YouTube in een schandaal terecht waarbij gewelddadige en dubbelzinnige video’s werden aangeraden aan kinderen. Bovendien ontdekte BuzzFeed verschillende kanalen met filmpjes waarin schaars geklede kinderen voorkomen. YouTube-ceo Susan Wojcicki belooft nu om extra moderators aan te werven. “Het menselijke oordeel is van het grootste belang om op basis van de context een beslissing te nemen over de content”, klinkt het.

Inmiddels wordt 98 procent van de extremistische video’s die YouTube verwijdert, als eerste opgemerkt door de algoritmes die het bedrijf heeft geleerd om dergelijke video’s op te sporen. Op dezelfde manier wil de videosite in de komende tijd video’s aanpakken die ongeschikt zijn voor kinderen of waarin kinderen op onaangename wijze in beeld worden gebracht.

Instagram waarschuwt voor dierenleed

Een selfie met een koala mag dan wel veel likes opleveren, de foto heeft vaak een grotere impact op het dier dan mensen beseffen. Daarom begint Instagram met haar gebruikers te waarschuwen voor dierenleed- en mishandeling.

Wie een bepaalde hashtag gebruikt, bijvoorbeeld “#slothselfie’, krijgt een pop-up scherm met een verwittiging waarbij Instagram wijst op ‘schadelijk gedrag tegenover dieren of het milieu’, zoals illegale dierenhandel of stroperij. Instagram gebruikt al even een gelijkaardig systeem voor zelfmoordpreventie, waarbij hashtags die geassocieerd worden met zelfverminking gekoppeld worden aan een waarschuwing.

Snapchat krijgt volledige make-over

De grondigste update is zonder twijfel die van Snapchat. De app krijgt namelijk een volledig nieuw design. Qua uitzicht verandert er niet zo veel, want de grootste verandering is dat er iets verdwijnt. Vroeger had je de ‘Chat’ (links), ‘Stories’ (rechts) en ‘Discover’ (volledig rechts). De ‘Stories’ verdwijnen binnenkort en maken plaats voor ‘Friends’ en ‘Discover’.

In de nieuwe versie zijn er twee feeds, waarbij telkens een ander algoritme wordt gebruikt. Bij ‘Friends’ krijg je snaps te zien van vrienden, waarbij de content van je beste vrienden bovenaan staat. Bij ‘Discover’ krijg je content van bedrijven en organisaties te zien op basis van je interesses en je vorige acties op Snapchat. De chronologische volgorde verdwijnt dus. De update wordt de komende weken doorgevoerd.