BMW 320d Aut. Sedan: nieuwe ‘Dreier’ met fenomenale wegligging

219
De nieuwste BMW 3-Reeks sedan is langer, breder en hoger dan zijn voorganger.

De 3-Reeks sedan, die momenteel in de BMW-showroom staat, is al  aan de zevende generatie toe. De ‘Dreier’ mag zich nog steeds de best aan de man/vrouw te brengen BMW noemen. Van de  BMW 3-Reeks werden inmiddels al 15  miljoen exemplaren verkocht. BMW claimt dat ook deze zevende generatie de toon zet  inzake rijdynamiek, efficiency en tijdloos design. In zijn segment moet de BMW 3-Reeks sedan het opnemen tegen de Alfa Romeo Giulia, de Jaguar XE en de Mercedes-Benz C-Klasse. Recent namen we de 320d Aut. sedan onder de loep.

Ten opzichte van het vorige model ziet de nieuwe  BMW 3-Reeks er weliswaar niet revolutionair gewijzigd uit, toch is dit model zowel van voor tot achteren helemaal nieuw. De combinatie van strakke lijnen en krachtig ogende oppervlakken  zorgt voor een eigentijdse, sportieve uitstraling. Ten opzichte van het vorige model zijn de lengte, de breedte en de hoogte resp. met 8,5 cm, 1,6 cm en 0,1 cm toegenomen.

De grote, door een gezamenlijk frame omlijste BMW-nieren met brede lamellen sluiten keurig aan op de koplampunits. De T-vormige luchtinlaten vooraan zijn eveneens kenmerkend voor de nieuwste 3-Reeks.  De LED-koplampen maken voortaan deel uit van de standaarduitrusting.  De lange motorkap, de korte wielbasis, de korte overhang voor- en achteraan evenals de elegante daklijn accentueren volop  het dynamische karakter van het zijaanzicht. De bekende Hofmeister-knik in de achterste zijruiten is eveneens nieuw vormgegeven. Deze karakteristieke raamlijn is overigens voor het eerst in de C-stijl geïntegreerd. Achteraan zien we horizontale lijnen evenals vlakke,  stijlvol getinte lichtunits met L-vormige lampen. Al bij al straalt de BMW 3-Reeks  sedan nog steeds  heel wat  dynamiek uit dankzij het scherpe  design van de koplampen, het rooster en de achterlichtunits. De wielbasis groeide bovendien  met 4,1 cm tot 2,85 m, terwijl de spoorbreedte voor en achter resp. met 4,3cm   en 2,1 cm toenam. De nieuwe BMW 3-Reeks sedan is last but not least ook nog eens windvriendelijker geworden.  De luchtweerstandscoëfficiënt(Cw-waarde) daalde van 0,26 naar 0,23. Dat werd onder meer mogelijk gemaakt door de veel vlakkere wagenbodem en de actieve kleppen in het rooster en de luchtinlaten.

Een sfeervol én ruim interieur

Ook in het interieur van de nieuwe BMW 3-Reeks sedan is de nieuwe designtaal weer te vinden. Het dashboard oogt eigentijds en hetzelfde kan worden gezegd van de digitale instrumenten. De horizontale lijnen en het dashboard dat optisch doorloopt in de portieren zorgen ervoor dat het interieur zowel breed als elegant oogt.  Het nieuwe, optioneel te bekomen head-up-display heeft voortaan een projectieoppervlak dat 70 procent groter is dan voorheen. Omwille  van de toegenomen wielbasis zit  men nu zowel voor-als achterin niet om beenruimte verlegen . De voor het interieur aangewende materialen zijn nog steeds hoogwaardig en ook de afwerking stelt niet teleur.

Een doordacht en van hoogwaardige materialen voorzien interieur.

Opbergcapaciteit biedt het interieur in voldoende mate en met zijn 480 liter biedt de koffer voortaan 36 liter extra. Het is wel jammer dat de laadopening nogal smal is uitgevallen. Voor het vervoer van grote voorwerpen kan de achterbank in een 40:20:40-verhouding worden omgeklapt. Tegen meerprijs zijn een elektrisch bediende kofferklep evenals een elektrisch in-en uitklappende trekhaak leverbaar. Met het optionele Comfort Access wordt de auto bij het naderen met de afstandsbediening automatisch ontgrendeld en bij het weglopen weer vergrendeld.  De interieurverlichting is standaard en is geheel voorzien van LED-techniek.  Deze omvat het lees-en interieurlicht voorin en achterin alsook de verlichting van het dashboardkastje,  het opbergvak onder de middenarmsteun, de spiegels in de zonnekleppen alsook de bagageruimte en de uitstaplampen in de portieren.

Krachtige én geluidsvriendelijke motor

Als testwagen opteerden we voor de 320d Aut. met onder de motorkap een 1995 c m3 metende viercilinder motor opgegeven voor een hoogste vermogen en koppel van resp.140 kW/190 pk en 400 Nm(bij 1.750-2.500 t/m). Bij de testwagen was de zelfontbrander gekoppeld aan een tegen meerprijs leverbare  ZF-achttrapsautomaat. Deze reageert buitengewoon alert en legt de verzetten er boterzacht in. Trillingen en geluid schitteren door afwezigheid, waardoor je nauwelijks in de gaten hebt met een diesel onderweg te zijn. Omwille van het akoestisch comfort is overigens elk model van de BMW 3-Reeks standaard  voorzien van een geluidswerende voorruit. Kortom, de inmiddels beproefde tweeliter-diesel is een heel fijne, gecultiveerde motor én een prima keuze voor alledaags gebruik. Voor zijn prestaties hoeft deze geblazen diesel zich geenszins te schamen. Zo wordt de 0-100 km/u-sprint al geklaard in 6,8 tellen, terwijl op de Autobahn een top van 240 km/u waar te maken is. Van een diesel verwacht je een zuinig omspringen met de brandstof. Welnu, ook op dat vlak blijkt de BMW 320d met een gemiddeld verbruik van 4,5 liter diesel per 100 km een topper te zijn. Tekenend voor een C02-emissie van 113gr/km, beantwoordt de krachtbron inmiddels aan de Eu6d-TEMP-uitstootnorm.

Het weg-en bochtgedrag van de achterwielaangedreven BMW 320d is ook anno 2019 enkel in superlatieven te beschrijven. Messcherp kan je de ‘Dreier’ door de bochten dirigeren. De grip is ronduit fenomenaal en rollen over de lengteas doet de 4,71 m lange,1,83m brede en 1,44 m hoge sedan nauwelijks.

Innovatieve rijhulpsystemen en Intelligent Personal Assistant

Bij het parkeren en manoeuvreren kan de bestuurder rekenen op innovatieve rijhulpsystemen. De optionele Park Distance Control met sensoren aan de  voor-en achterzijde biedt optische én akoestische waarschuwing teneinde aanrijdingen met obstakels aan de zijkant en de achterkant van de wagen te voorkomen. De optionele Park Assistant zorgt daarnaast voor het automatisch kiezen en gebruiken van parkeervakken, parallel aan of haaks op de rijbaan. De achteruitrijhulp maakt het achteruitrijden makkelijker dan ooit door de stuurbewegingen van de laatste 50 voorwaartse meters te registreren. Bij activering, na het inschakelen van de achteruitversnelling, stuurt de wagen met exact dezelfde stuuracties achteruit, waarbij de bestuurder enkel het gaspedaal hoeft te bedienen. Dit is ideaal bij een doodlopende weg of bij een lastig manoeuvre in een parkeergarage.

Achteraan noteren we vlakke lichtunits met L-vormige lampen.

In de nieuwe BMW 3-Reeks sedan maakt  het BMW Intelligent Personal Assistant zijn debuut. Deze innovatieve digitale service is er in combinatie met het optionele Live Cockpit Professional, welke tal van nieuwe mogelijkheden biedt met betrekking tot de interactie tussen bestuurder en de auto. BMW Intelligent Personal Assistant wordt met natuurlijke spraakbediening aangestuurd en ondersteunt de bestuurder bij de bediening van het navigatiesysteem, de rijhulpsystemen evenals bij diverse andere wagenfuncties. Als zelflerend systeem houdt het rekening met de gewoonten van de bestuurder bij de bediening van de auto. De favoriete instellingen voor functies als de automatische airco en de zetelverwarming worden geregistreerd én vaak ingevoerde navigatiebestemmingen worden herkend.  BMW Intelligent Personal Assistant wordt ingeschakeld met het spraakcommando  ‘Hey BMW’.  Als de bestuurder ernaar vraagt, legt BMW Intelligent Personal Assistant ook de bediening van diverse functies uit zoals  “Hoe schakel ik de grootlichtassistent in?” of “Is het oliepeil nog toereikend?”

Aan de BMW 320d Aut. hangt en prijskaartje van 41.250 euro.