BMW X4: geslaagde mix van stoerheid en elegantie

262
De BMW X4 kreeg onder meer een nieuwe “neus”.

Vorig jaar wist BMW wereldwijd maar liefst 2.463.500 auto’s te verkopen.  Het aandeel van de X-modellen is daarin niet gering.  Recent werd  de in 2014 gelanceerde X4  flink opgewaardeerd.

De BMW X4, die het midden houdt  tussen een suv en een coupé,  is bedoeld voor degenen die sportiviteit wensen te combineren met praktisch gemak.  De BMW X4 situeert zich in het  X-gamma tussen de  X3 en de X6.  Ten opzichte van het vorige model is de nieuwste BMW X4 8 cm gegroeid in de lengte, 3,7 cm in de breedte, maar  is de hoogte  met 3 mm afgenomen. De wielbasis daarentegen  nam toe met 5,4 cm.

Een sportief én expressief design

Volgens de producent straalt de nieuwe X4 nóg meer dan voorheen kracht en zelfvertrouwen uit. Dat heeft de  SCAC (Sports Activity Coupé) behalve aan de toegenomen buitenmaten o.m. ook te danken aan het expressievere radiatorrooster.  Feit  is dat de  X4 van de tweede generatie  nóg meer dan voorheen het accent  legt op zowel sportiviteit als een expressief design. Net als bij de BMW X3 wordt het koetswerk van de X4   gekenmerkt door een aflopende daklijn.  Kenmerkend voor het front is het eendelige onderrooster waarvan de scherpe hoeken wat zijn afgerond.  De LED-koplampen zijn  nieuw en lopen voortaan  niet langer door tot aan de BMW-nieren.  Zijn ronde mistlampen heeft de BMW X4 bovendien  ingeruild voor langwerpige exemplaren en de luchthappers ogen  voortaan scherper. Met dank aan onder meer  de brede, platte achterlichtunits en een kentekenplaat die voortaan in de bumper huist , onderscheidt de BMW X4  zich van de meer suv ogende X3.  Niet onbelangrijk is ook  dat de BMW X4 van de tweede generatie 50 kg minder op de weegschaal brengt dan zijn voorganger.

Hoogwaardig interieur

Het interieur van de BMW X4 doet sterk denken aan de X3.  Het betreft ook hier  een geslaagde mix van stoerheid en elegantie.  De verschillen met de BMW X3 zijn eerder klein te noemen.   De cockpit is  duidelijk gericht op de bestuurder.  De  voor het interieur aangewende materialen  zijn hoogwaardig en naar loffelijke BMW-gewoonte is ook de afwerking dik in orde.  Voorin  ontbreekt het de BMW X4  niet aan hoofd-en beenruimte en zit je prinsheerlijk.  De zitpositie is, zoals je van een suv-coupé verwacht, vrij hoog.   Door de lagere daklijn dan bij de X3 staat  de achterbank lager opgesteld.  De  nieuw vormgegeven  sportzetels zijn ontegensprekelijk een aanwinst.

Een vertrouwd dashboard.

Opbergcapaciteit biedt het X4-interieur in ruime mate. De achterbank is in drie afzonderlijke delen(40.20/40) neerklapbaar en de goed toegankelijke, elektrisch te openen  koffer tekent voor een volume van 525 liter. Het overzichtelijke dashboard is typisch BMW en voorzien van een 10,25-duim multimediascherm bovenop de middenconsole.   Standaard is de BMW X4 trouwens  voorzien van de nieuwste versie van het gebruiksvriendelijke bedieningssysteem BMW iDrive evenals  van intelligentere  stembediening.  Een Control Display met aanraakschermfunctie en gebarenbediening (BMW Gesture Control) is er enkel  tegen meerprijs en dat geldt ook voor een  digitaal dashboard.

Krachtige motoren

De nieuwe BMW X4 is verkrijgbaar  met drie benzinestokers en vier zelfontbranders.  Het benzinegamma trapt af met de xDrive 20i, waarvan de tweeliter-vierpitter is  goed voor een vermogen van 135 kW/184 pk.  De xDrive 30i telt eveneens 4 cilinders en weet uit de tweeliter een respectabel vermogen van 185 kW/252 pk te puren.  Wie een benzinegestookte vierpitter te min vindt,  kan terecht bij de M40i, waarvan de drieliter-zespitter  tekent voor een vermogen van 265 kW/360 pk.  Volgens de producent heeft de X4 M40i voor de 0-100 km/u-sprint slechts 4,8 seconden nodig en weet de krachtbron het bovendien te rooien met een gemiddeld verbruik van 9,0 liter per 100 km.  Dieselaars kunnen terecht bij de xDrive 20d, waarvan de tweeliter-vierpitter  wordt opgegeven voor een vermogen van 140 kW/190 pk.  Volgens BMW neemt deze uitvoering genoegen met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,4 liter diesel per 100 km.  De xDrive25d weet uit hetzelfde viercilinderblok evenwel 170 kW/231 pk los te weken.  Voor de 0-100 km/u-spurt volstaan 6,8 tellen, terwijl het gemiddeld verbruik neerkomt op 5,5 liter.  Wie kiest voor een zespitter-diesel kan terecht bij zowel de xDrive30d  als de M40d.  Eerstgenoemde schopt het met zijn drieliter tot een vermogen van 195 kW/265 pk en neemt, aldus de producent,  genoegen met gemiddeld 5,9 liter diesel per 100 km.

Brede én platte achterlichtunits.

De topdiesel M40d puurt uit diezelfde drieliter een vermogen van 240 kW/326 pk.   Deze versie spurt vanuit stilstand naar honderd in 4,9 seconden en verstookt gemiddeld 6,4 liter diesel per 100 km.  Alle X4-uitvoeringen zijn standaard voorzien van een 8-trapsautomaat en vierwielaandrijving.   Zowel de X4 M40i als de X4 M40d zijn de zogeheten ‘M Performance-versies’ voorzien van specifieke design-en uitvoeringsdetails.   Geavanceerde rijhulpsystemen ontbreken evenmin en  verhogen zowel het comfort als de veiligheid.  Optioneel  verkrijgbaar  zijn Driving Assistant Plus met Steering Assistant en Lane Control Assistant evenals Lane Keeping Assistant met actieve bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen.

Aan de BMW X4 xDrive 20i hangt een prijskaartje van 49.300 euro.