Met inmiddels al meer dan 70.000 verkochte exemplaren is de C3 Aircross een succesrijke Citroën-SUV.  Met de in een hoger segment opererende C5 Aircross maakt Citroën zich sterk het succes van de C3 Aircross op zijn minst te kunnen evenaren.

Door Ruddy Horrie

De Citroën C5 Aircross werd vorig jaar gelanceerd in China. Daar loopt hij trouwens ook van de band  en tekende hij er inmiddels al voor een verkoop van meer dan  50.000 exemplaren. De Europese variant van de C5 Aircross daarentegen wordt gebouwd in het Franse Rennes en wereldwijd wordt deze midi-SUV in 92 landen gecommercialiseerd. In zijn  segment moet de C5 Aircross het onder meer opnemen tegen Peugeot 3008 en Opel Grandland X.

Erg fraai interieur

Het design van de C5 Aircross is duidelijk verwant aan dat van kleinere broer C3 Aircross.  Zo wordt   het koetswerk van het nieuwe Citroën-vlaggenschip onder meer gekenmerkt  door een uit twee ‘lagen’ bestaand front, grote wielen (72 cm diameter) opvallende dorpel versieringen en dito dakrails. Al bij al oogt de C5 Aircross, gezegend met een hoge schouderlijn, zowel langer als stoerder  dan de C3 Aircross. Minder  positief  zijn de nogal forse A-stijlen welke het zicht niet ten goede komen.  Net als de meest recente Citroën-modellen, biedt ook de C5 Aircross een groot aantal opties.  Voor het koetswerk kan er onder meer worden gekozen uit 7 tinten met 30 combinatiemogelijkheden.

Het interieur komt de Citroën-adepten eveneens vertrouwd over. Zo vertoont het dashboard duidelijk Citroën-trekjes en zijn zowel de portierpanelen als  de zetels met de nodige creativiteit vormgegeven.  Bepaald origineel is de opsmuk van de rechterkant van het dashboard met een strip die doet denken aan een lederen riem. Bovendien heeft de C5 Aircross acht in plaats van gewoonlijk vier ventilatieroosters. De afwerking van het fris ogende interieur laat overigens niet te wensen over. Citroën laat bij de C5 Aircross ook nog eens kiezen uit 5 interieurambiances die ieder op zich zorgen voor een ‘warme’ sfeer. Het centraal aanraakscherm bevindt zich net als de voornaamste bedieningselementen keurig binnen handbereik. Opmerkelijk is de hoge middentunnel met daarop de schakelpook en de Grip Control-draaiknop (rijprogramma’s voor vijf ondergronden). Het interieur biedt naar loffelijke Citroën-gewoonte ook nog eens aardig wat opbergcapaciteit. Ook al is de wagen voorzien van een panoramadak, volwassenen zitten geenszins om hoofdruimte verlegen. Achterin is niet gekozen voor een conventionele bank, wél voor drie afzonderlijke zetels die elk over een lengte van 15 cm verschuifbaar zijn. Op die manier kan het bagagevolume worden uitgebreid. Al naargelang de zetelopstelling varieert het koffervolume van 580 tot 720 liter. Met het meubilair achterin neergeklapt loopt het koffervolume bovendien op tot 1.630 liter.

Progressive Hydraulic Cushions

Qua comfort heeft Citroën een naam hoog te houden. Daarom is de Citroën C5 Aircross standaard voorzien van een ophanging met Progressive Hydraulic Cushions, een techniek die voor het eerst werd geïntroduceerd bij de C4 Cactus. Dit veersysteem is al bij al een waardige opvolger van de hydropneumatische ophanging. Het PHC filtert zowel grote als kleine wegoneffenheden zo onopvallend mogelijk weg. Het gaat daarbij om een eenvoudig werkingsprincipe. Terwijl een conventionele ophanging bestaat uit een schokdemper, een veer en mechanische aanslagen, voegt de door Citroën ontwikkelde ophanging daar twee hydraulische aanslagen aan toe: een uitveer- en een inveeraanslag. Deze dempertechniek wist Citroën overigens tijdens rallywerk op punt te stellen.  De Citroën C5 Aircross wordt wel enkel gecommercialiseerd als voorwielaandrijver. Voor extra grip is er het tegen meerprijs te bekomen Grip Control dat eigenlijk een vernuftig tractiecontrolesysteem is.  Voor zijn wielophanging doet de C5 Aircross vooraan beroep op de gebruikelijke Mc Pherson-veerpoten. Al koestert de C5 Aircross geen sportieve aspiraties, de wagen voelt desondanks gebalanceerd genoeg aan. Zo verzet de midi-SUV zich onder meer stevig tegen rolbewegingen om de lengteas. De besturing kon daarentegen wel wat communicatiever.

Van 0 naar 100 km in 9,5 seconden

Vooralsnog wordt de Citroën C5 Aircross aangeboden met 4 geblazen motoren. Aan benzinezijde is er de drie cilinders tellende 1.2 PureTech  van 96 kW/130 pk evenals de vier cilinders rijke 1.6 Pure Tech van 133 kW/181 pk. Dieselaars kunnen terecht bij zowel de 1.5 BlueHDi als de 2.0 BlueHDi, die respectievelijk goed zijn voor een vermogen van 96 kW/130 pk en 130 kW/177 pk. In de nabije toekomst wordt de Citroën C5 Aircross ook leverbaar als plug-in hybride.

De oliestoker reageert alert op het gaspedaal en aan trekkracht ontbreekt het evenmin. Bij 130 km/u draait de motor overigens slechts 2.000 toeren per minuut en dat komt uiteraard het comfort ten goede.  De 0-100 km/u-sprint wordt geklaard in 9,5 tellen en op de autosnelweg houdt het pas op bij 211 km/u. Het gemiddeld brandstofverbruik tijdens onze test stelde met 6,2 liter diesel per 100 km evenmin teleur.

Aan de Citroën C5 Aircross BlueHDi-180 hangt een prijskaartje van 36.500 euro.