De Jaguar XE, de opvolger van de X-Type, positioneert zich in het Jaguar- berlinegamma   onder de XF en de XJ. Deze nieuwkomer richt zijn pijlen op de Audi A4, de BMW 3-Reeks, de Mercedes-Benz C-Klasse en de volgend jaar op de markt komende Alfa Romeo Giulia.

De Jaguar XE werd parallel met een nieuwe modulaire architectuur ontwikkeld. Deze biedt designmogelijkheden die voorheen niet bestonden, waardoor ontwerpers en ingenieurs van bij het begin konden samenwerken onder het motto ”alles wat we kunnen uitdenken, kunnen we ook creëren”.

Het resultaat is een oogstrelende premiumberline met perfecte proporties: een korte overhang vooraan, een langere overhang achterop en een ver naar achteren geplaatste passagiersruimte. De motorkap is strak vormgegeven, terwijl de achtersteven duidelijk overeenkomsten vertoont met de F-Type Coupé.

De XE, de meest gestroomlijnde Jaguar ooit, wordt middels de achterwielen aangedreven door een gamma gloednieuwe vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren. Het motorenpalet omvat 2 tweeliter viercilinder-oliestokers, goed voor een vermogen en koppel van resp. 163 pk en 180 pk.

De test

Wij reden onlangs de 180 pk-variant van de geavanceerde tweeliter-oliestoker in combinatie met een 8-trapsautomaat (incl.flippers aan het stuur). De testwagen was aangekleed in R-Sport-uitmonstering en gekenmerkt door onder meer een   voorbumper met designinzetstukken in gesatineerd chroom, zijschorten in koetswerkkleur en een achterspoiler op het kofferdeksel.

Bij de R-Sport is ook vanbinnen sportiviteit troef en dit onder meer dankzij sportzetels en een leren sportstuur. Hoofd- en beenruimte zijn voorin dik in orde, maar achterin houdt dat laatste niet over. Opbergcapaciteit biedt het XE-interieur in voldoende mate en het koffervolume is goed voor 455 liter.

“De XE laat zich mooi scherp én precies de bocht insturen”

Aangedreven door de bijzonder soepele 132 kW rijke oliestoker, gekoppeld aan een naadloos schakelende 8-trapsautomaat, sprint de Jaguar XE vanuit stilstand naar honderd in slechts 7,8 seconden. Op de Autobahn houdt het pas op bij 228 km/u. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 4,2 liter diesel per 100 km, wat overeenkomt met een C02-emissie van 111gram per kilometer.

De rijhoedanigheden van de Jaguar XE verdienen niets dan lof. Het zwaartepunt is laag en de XE laat zich mooi scherp én precies de bocht insturen. Het rijcomfort staat op een al even hoog niveau. Voorts is de Jaguar-XE gezegend met het geavanceerde rijhulpsysteem “All Surface Progress Control”(ASPC), dat ervoor zorgt dat de XE de beste inzetbaarheid biedt in alle weersomstandigheden.