DS 7 Crossback: een onvervalste eyecatcher

60
Een zeshoekig radiatorrooster en een opmerkelijke lichtsignatuur.

Het in juni 2014 opgerichte automerk DS  claimt de Franse knowhow inzake luxe te hebben vertaald naar de auto.  Gesterkt door een uitzonderlijk erfgoed en gedreven door een avant-gardistisch karakter  wil DS de waarden innovatie en voornaamheid, inherent aan de DS uit 1955, alvast in ere houden. Anno 2017 introduceerde  het prestigieuze DS  ter gelegenheid van het Autosalon van Genève  in wereldpremière zijn eerste geheel nieuwe model:   de DS 7 Crossback.  De eerste DS-modellen (DS 3, DS 4 en DS 5) waren feitelijk Citroëns met een ander logo.

“Dit geraffineerde en hoogtechnologische model verenigt Franse knowhow op het gebied van luxe  met technologische innovaties in een uitzonderlijke auto”, aldus Yves Bonnefont, Algemeen Directeur DS.  De DS 7 Crossback wordt overigens  ook gecommercialiseerd in China. Het luxe-segment, waartoe de DS 7 Crossback behoort, zal  daar tot 2022 met 33 procent groeien tot maar liefst 11,2 miljoen eenheden.   In het boomende crossover-segment moet de imposant ogende  DS 7 Crossback de concurrentie aangaan met onder meer de Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, de BMW X3, de Mercedes-Benz GLC en de Volvo XC60.

Opmerkelijke looks

Zoals we inmiddels van DS gewoon zijn, is ook dit nieuwe model een onvervalste eyecatcher. Zo is het zeshoekige radiatorrooster voorzien van een nieuw design met diamanteffect en een DS-logo in het midden. Voorts zijn er de twee centrale nerven welke de as van de aluminium motorkap structureren én het logo in de verf zetten.  Ronduit opmerkelijk is  alvast de lichtsignatuur. De led-modules van de koplampen, gefacetteerd als juwelen, lichten paars op zodra de portieren worden geopend en draaien vervolgens 180°.  De led-modules in de koplampen draaien mee in de richting waarheen men stuurt. Overdag  komt de lichtsignatuur volop tot zijn recht middels de verticale dagrijlichten in parelsnoervorm en dit in combinatie met ‘rollende’ richtingaanwijzers en achterlichten met een driedimensionaal motief in de vorm van schubben.  Opvallen doen eveneens de in twee kleuren uitgevoerde buitenspiegels. Om de dynamische uitstraling van dit model  te accentueren, pakt de DS 7 Crossback  ook nog eens uit met flink uitgeklopte wielkasten.

Luxueus interieur

Het interieur van de DS 7 Crossback straalt volop luxe en klasse uit. Kortom, in dit DS-paradepaardje overheerst een gevoel van welbehagen. De voor het interieur aangewende materialen zijn zonder meer hoogwaardig en gaan van hout en leder tot alcantara.  In het interieur zien we steeds terugkerende driehoeksvormen welke onder meer ook  in het donker oplichten in de portierpanelen.  Het geraffineerde armbandmotief van de zetels is opgesmukt door parelsteek-stiknaden uit de haute couture-wereld. Het nappaleder kreeg bovendien een gepatineerd effect geïnspireerd op de knowhow van luxemerken, terwijl het B.R.M.-horloge, dat omhoog komt bij het starten,  de kleuren van de interieursfeer overneemt.

Een hoogst luxueus én comfortabel interieur.

Al even  opvallend in het interieur zijn de twee centraal opgestelde 12-duim tft-schermen. Het eerste  is een innovatie in het suv-segment. Het vereenvoudigt de navigatie en beheert de multimedia-interface, het volledige DS Connect-systeem en het Mirror Screen.  Het tweede is naar wens personaliseerbaar en fungeert als digitaal dashboard. Voorts is er een Focal-audiosysteem met 14 luidsprekers die oordeelkundig over het interieur zijn verspreid om de inzittenden zowel voor-als achterin onder te dompelen in een magistrale klank. De DS 7 Crossback biedt  onder de naam ‘Inspirations’ overigens vier personaliseringsmogelijkheden (Bastille, Rivoli, Opéra en Performance Line) aan voor het interieur .

Zowel voor-als achterin geniet men van aardig wat  beenruimte, maar de hoofdruimte achterin houdt voor flink opgeschoten volwassenen niet over. Bovendien kan de rugleuning van de achterbank elektrisch worden versteld in een hoek van 23° tot 32°. De zetels hebben  een vulling met een schuimmateriaal met hoge dichtheid en dit voor extra comfort en een lange levensduur. De voorzetels kunnen worden voorzien van verwarming, ventilatie en een massagefunctie. De DS 7 Crossback heeft met 555 liter ook nog eens de grootste koffer in zijn segment. Met de zetels neergeklapt loopt het laadvolume op tot 1.752 liter.  Daarenboven is de moduleerbaarheid optimaal dankzij een vlakke laadvloer en een laadhulpsysteem(Pack Easy Access) met elektrisch bediende achterklep. Deze laatste kan handenvrij worden geopend middels een voetbeweging onder de bumper. Een minpuntje evenwel is het  eerder bescheiden zicht naar achteren.

Vijf  motoren  en een innovatieve ophanging

De voorwielaangedreven  DS 7 Crossback  is verkrijgbaar met drie benzinemotoren en twee  diesels. Alle zijn viercilinders.  Het benzinegamma trapt af met de 90 kW/130 pk sterke 1.2 PureTech-driecilinder gevolgd door de 1.6 PureTech-vierpitter van resp. 132 kW/ 180 pk en 165 kW/225 pk. Vooralsnog is de DS 7 Crossback  wel enkel leverbaar met twee  geblazen  benzinemotoren, beide met een slagvolume van 1598 cm3 en respectievelijk goed voor een vermogen van 130 kW/180 pk en 165 kW/225 pk.  Moet de driepitter het stellen met een manuele zesbak, de viercilinders hebben recht op een achttrapsautomaat.  Dieselliefhebbers kunnen terecht bij zowel  de 1.5 BlueHDi  als de 2.0 BlueHDi, die goed zijn voor een vermogen van 96 kW/130 pk en 132 kW/180 pk. Voorts mogen we nog dit jaar een 300 pk sterke, vierwielaangedreven hybrideversie met zowel een 200 pk rijke benzinestoker als twee 80 pk sterke elektromotoren (1 vooraan en 1 achteraan en elk gekoppeld aan een accu van 90 kW) aan boord verwelkomen.

De achterlichten hebben een driedimensionaal motief in de vorm van schubben.

Onlangs reden we de krachtigste dieseluitvoering: de DS 7 Crossback in Be Chic-uitmonstering.  Enkel bij het starten maakt de tweeliter er geen geheim van dat hij een diesel is. Eenmaal warm, toont deze oliestoker zich uitermate geciviliseerd.  Over vrijwel het hele toerenbereik heeft de vierpitter voldoende kracht. Het maximum koppel van 400 newtonmeter staat overigens al paraat vanaf 2.000 toeren. Voor  de 0-100 km/u-acceleratie volstaan 9,6  tellen en een gemiddeld testverbruik van  slechts  6,2  liter diesel per 100 km stemt al evenzeer tot tevredenheid.  De DS 7 Crossback pakt uit met de innovatieve ophanging ‘DS Active Scan Suspension’, waarbij een camera de oneffenheden in het wegdek detecteert en erop inspeelt door de dempers continu bij te stellen. Op die manier weet  dit DS-model  zelfs in de sportieve rijmodus  nog volop comfort te  genereren. Met het systeem ‘DS Connected Pilot’ zet de DS 7 Crossback  ook een eerste stap naar autonoom rijden.  Tot de Be Chic-uitrusting behoren onder meer de licht- en regensensor, de vermoeidheidsdetectie, de snelheidsregelaar en-begrenzer, de spoorassistent evenals de automatische airco (2 zones ).

Aan de DS 7 Crossback 2.0 BlueHDi “Be Chic” hangt een prijskaartje van 39.590 euro.