De nieuwe DS 3 valt op door z’n unieke styling

213

In tegenstelling tot de Mini steunde de DS3 voor zijn succes niet op een retro-design, maar wél op een hip koetswerk. De DS3, die het concept van de personaliseerbare auto een nieuwe dimensie wist te geven middels een ruime collectie daken en diverse uitvoeringen, heeft in grote mate bijgedragen tot de bekendheid en het succes van het DS-gamma dat sinds vorig jaar is afgesplitst van Citroën en binnen de PSA-Groep opereert als een zelfstandig premiummerk.

1.Er kan worden gekozen uit 68 kleurencombinaties voor dak en koetswerk.
Er kan worden gekozen uit 68 kleurencombinaties voor dak en koetswerk.

De nieuwe DS3 heeft op zijn forse neus niet langer het dubbele Chevron-logo. Voortaan siert het gestileerde DS-logo het zeshoekige radiatorrooster en krijgt de nieuwste DS3 vooraan xenon-koplampen en LED-dagrijverlichting. De combinatie van LED- en xenon-technologie levert alvast een krachtige, brede en gelijkmatige lichtbundel op die zorgt voor extra zicht en rijcomfort in het donker. Bovendien maken de in chroom uitgevoerde DS-wings rond het radiatorrooster meteen duidelijk dat het hier om een premiumproduct gaat. Het succes van de DS3 zit hem ontegensprekelijk in de unieke styling. De designers hebben de opmerkelijke lijnen van het model behouden. De nieuwste DS 3 is unieker dan ooit tevoren voor zover het de mogelijkheid tot personaliseren betreft van het dak, het koetswerk, de buitenspiegelkappen en het dashboard. Kopers kunnen kiezen uit in totaal 68 kleurencombinaties voor dak en koetswerk evenals uit talloze keuzemogelijkheden van wielen.

Het interieur is er qua afwerking duidelijk op vooruitgegaan. Het biedt 5 zitplaatsen, al is het zo dat de hoofdruimte achterin niet veel over houdt voor lang opgeschoten lui. Bovendien is ook bij deze driedeurs de instap naar de achterbank geenszins het sterkste punt. Deze laatste is wel in ongelijke delen (2/3-1/3) neerklapbaar, waardoor het koffervolume kan worden uitgebreid van 285 tot 980 liter.

Nieuw infotainmentsysteem

Voorts introduceert DS er een nieuw infotainmentsysteem met een 7-duim aanraakscherm dat kan worden gekoppeld aan een achteruitrijcamera. Het scherm biedt bovendien een eenvoudiger toegang tot de wagenfuncties. De DS 3 is voortaan uitgerust met Apple CarPlay en MirrorLink voor Android. Bestuurders kunnen gebruikmaken van Apple CarPlay teneinde intuïtief met een vingertop te bellen, te navigeren, muziek af te spelen en berichten te beluisteren. Gebruikers van een Android gsm smartphone kunnen dan weer gebruikmaken van Mirrorscreen: ze koppelen daarbij hun smartphone via MirrorLink. Al vanaf het eerste uitrustingsniveau (Chic) biedt de DS 3 o.m. al een radio/cd-mp3-speler, een leren stuur dat regelbaar is in hoogte en diepte, een boordcomputer, elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels, een in de hoogte regelbare bestuurderszetel, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, 6 airbags evenals een in 2/3-1/3 neerklapbare rugleuning van de achterbank.

2.Een nieuw infotainmentsysteem met 7-duims aanraakscherm.
Een nieuw infotainmentsysteem met 7-duims aanraakscherm.

Wie kiest voor Sport Chic-uitrustingsniveau, hetgeen het geval was bij onze testwagen, krijgt daarbovenop o.m. nog een automatische airco, een automatische noodremfunctie (Active City Brake), een regen- en lichtsensor, verwarmde en inklapbare buitenspiegels, 17-duims lichtmetalen wielen, een tweekleurig dak, een achterspoiler, sportzetels, pedalen en voetsteun in aluminium, een parfumeur evenals DS Connect Box, een systeem dat o.a. Pack SOS & Assistance omvat. Het betreft hier een toonaangevend systeem dat automatisch gelokaliseerde nood- en hulpoproepen uitzendt en zonodig bijstand van ambulancediensten inschakelt. De DS 3 is leverbaar met 3 PureTech driecilinder-benzinemotoren van resp.60 kW/82 pk, 81 kW/110 pk en 96 kW/130 pk. Behalve voor deze 1.2 PureTech-motorvarianten kan er op benzinegebied ook worden gekozen voor twee 1.6 THP-vierpitters van resp. 110kW/150 pk en 153 kW/208 pk.

Laatstgenoemde motor, gekoppeld aan een manuele zesbak met korte overbrengingsverhoudingen, treffen we aan in het vooronder van de DS 3 Performance. Behalve over bredere sporen beschikt deze laatste ook nog eens over een Torsen-sperdifferentieel. Nieuw voor de DS 3 is de zestrapsautomaat met hydraulische koppelomvormer. Deze is er vooralsnog enkel in combinatie met de 110 pk rijke 1.2 PureTech-motor. Wij reden recentelijk de DS3 met in het vooronder laatstgenoemde krachtbron, die in serie gekoppeld is aan een manuele 5-bak. Dit aandrijfaggregaat verdient niets dan lof. De geblazen driecilinder-benzinestoker, goed voor een hoogste koppel van 205 Nm (bij 1.500 t/m) is heerlijk soepel en de gangwissel laat zich ook nog eens voorbeeldig bedienen. Een al even aangename verrassing is het verbruik van slechts 4,3 liter per 100 km (CO2-uitstoot: 100g/km). Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 9,9 tellen en op de Autobahn houdt het pas op bij 189 km/u. Dieselaars kunnen terecht bij de in drie vermogensvarianten (55 kW/75 pk, 73 kW/99 pk en 85 kW/115 pk) te verkrijgen 1.6 Blue Hdi-motor. (RH)

Prijskaartje

Aan de DS3 1.2 PureTech berline 5M So Chic hangt een prijskaartje van 19.395 euro.