Fiat 500X: voor wie houdt van stijl, dynamiek en een vleugje avontuur

41
Nieuwe koplampen met ringvormige led-verlichting verfraaien het 500X-front.

De in 2014 op de markt gebrachte Fiat 500X is ontegensprekelijk een schot in de roos. Sinds 2015 zijn er jaarlijks tussen de 75.000 en 100.000 exemplaren vanuit Italië over de wereld verspreid. Inmiddels wordt deze 500-variant  wereldwijd al in meer dan honderd landen gecommercialiseerd. In het segment van compacte cross-overs is de Fiat 500X een concurrent voor onder meer de Mini Countryman, de Opel Mokka, de Peugeot 2008 en de Renault Captur. In thuisland Italië bezet de 500X in dit segment inmiddels al de leidersplaats, al is de Fiat 500X sinds 2016 ook één van de vijf bestverkopende modellen binnen het snelgroeiende cross-oversegment.

Fiat mikt met de 500X, een zustermodel van de Jeep Renegade, op  klanten die houden van stijl, dynamiek in combinatie met een vleugje avontuur. Voor het modeljaar 2019 onderging de Fiat 500X een opfrisbeurt die aan de buitenkant onder meer resulteerde in  nieuwe led-clusters. De nieuwe dagrijlichten en led-achterlichtclusters creëren een nóg modernere look die aansluit op de recentste stijlelementen van de 500-familie. Tegen meerprijs zijn bovendien nieuwe koplampen met volledige led-technologie leverbaar. Naast een onmiskenbare 500-stijl waarborgen deze  koplampen een nóg krachtiger verlichting die 20 procent helderder is dan de xenon-technologie van het vorige model.

Al bij al verlenen de nieuwe koplampen met ringvormige led-verlichting het 500X-front een opvallender visuele identiteit . Ook de achterlichtclusters beschikken over leds om dit model nóg unieker en herkenbaarder te maken. De nieuwe Fiat 500X wordt  gecommercialiseerd in twee uitvoeringen:  Urban en City Cross.  Laatstgenoemde zorgt dankzij enige off road-opsmuk voor een vleugje avontuur en heeft standaard 16-duims lichtmetalen wielen, dakstangen  en een beschermplaat(skidplate). De Urban-versie, eigenlijk een stadsauto, pakt dan weer uit met een nieuw bumperdesign voor-en achteraan.

Een interieur in zuiverste 500-stijl

Ook voor de nieuwste 500X geldt: compact van buiten en riant vanbinnen. Binnenin heeft de 500X overigens dezelfde retro-elementen als de ‘gewone’ 500.  De cockpit werd wel volledig hertekend. Het instrumentenbord is voortaan beter afleesbaar en opgedeeld in drie ronde elementen, de ideale mix van vintage look en eigentijdse technologie.  Voorts pronkt de 500X ook nog eens met een nieuw, vrij groot stuur dat prima in de hand ligt en ook nog eens voorbeeldig verstelbaar is.

Een goed in de hand liggend stuur.

Ten opzichte van de  reguliere 500 wordt bij de 500X  gebruik gemaakt van hoogwaardiger materialen. De zithouding is helemaal in orde en connectiviteit is geenszins een onbekende. Het Uconnect 7” HD Live-systeem is  overigens standaard en omvat een 7-duims aanraakscherm met hoge resolutie, een handenvrije Bluetooth-interface, audiostreaming, tekstlezer en stemherkenning, AUX-en USB-poorten met iPod-integratie en bedieningen op het stuur. Tegen meerprijs is eveneens een geïntegreerd navigatiesysteem verkrijgbaar. Van huis uit is de  Fiat 500X al voorzien van  onder meer een snelheidsregelaar/-begrenzer, en  elektrisch bediende ruiten. Zowel voor-als achterin biedt de 500X voldoende hoofd- en beenruimte. Opbergcapaciteit biedt het interieurs eveneens in voldoende mate, terwijl het bagagevolume al naargelang de opstelling van de achterbank varieert van 350 tot 1000 liter. Een minpuntje betreft de tildrempel van de koffer.

Innovatieve rijhulpsystemen

De nieuwe Fiat 500X biedt tal van innovatieve rijhulpsystemen. Verkeersbordherkenning en rijstrookwaarschuwing zijn standaard.  De ‘snelheidsadviseur’ is dan weer een nieuwe functie van de snelheidsbegrenzer die, indien geactiveerd, door middel van een eenvoudige klik, de wagensnelheid aanpast aan de snelheidslimiet. De ‘Safety Distance Manager’ is een systeem dat geactiveerd kan worden voor een automatische snelheidsvermindering wanneer de wagen de voorligger op dezelfde rijstrook nadert of wanneer een ander voertuig invoegt op dezelfde rijstrook. Het systeem keert terug naar de oorspronkelijke snelheid wanneer het voertuig versnelt of naar een andere rijstrook gaat. Het houdt de wagen ook op een bepaalde afstand van zijn voorligger, zoals ingeschat door de bestuurder. Dit systeem werkt vanaf een snelheid van 30 km/u. Het autonoom remsysteem herkent dan weer obstakels en kan  automatisch  remmen wanneer de bestuurder geen actie onderneemt om een aanrijding te voorkomen. Via de achteruitrijcamera biedt het Uconnect-systerem een groothoekbeeld op de zone onmiddellijk achter de wagen waardoor de bestuurder gemakkelijk én veilig achteruit kan rijden. De achteruitrijcamera is net als de automatische airco en parkeersensoren achteraan standaard op de Cross-versie.

Geavanceerde 1.0 liter driepitter

De nieuwe Fiat 500X pakt onder meer uit met  drie benzinestokers: een 1,0 liter  driecilinder van 88 kW/120 pk,  een 1,3 liter vierpitter van 110 kW/ 150 pk en een 1,6 liter viercilinder van 81 kW/110 pk. Dieselaars kunnen terecht bij de de 70 kW/95 pk sterke 1.3 Mjet, de 888 kW/120 pk 1.6 Mjet of de 110 kW/150 pk 2.0 Mjet. Onlangs reden we de  Fiat 500X 1.0 Urban  met in het vooronder de instap-benzinestoker. Deze direct ingespoten  driecilinder is volledig van aluminium en wordt onder meer gekenmerkt door een turbo, een  supercharger en de  aanwezigheid van een partikelfilter in het uitlaatsysteem.

De Fiat 500X City Cross (links) pakt achteraan uit met stoer ogende skidplates.

Voorts profiteren deze krachtbron van de derde generatie MultiAir-technologie, die de verbrandingsefficiëntie via een voortdurende controle van opening en timing van de inlaatklep nog meer optimaliseert. De 1,0 liter motor is in serie gekoppeld aan een manuele zesbak en tekent voor een maximumkoppel van 190 newtonmeter.  De 999 cm³ metende twaalfklepper klinkt enthousiast, al wordt  het meteen duidelijk dat het aandrijfaggregaat op zuinigheid is afgesteld. Door de lange overbrengingsverhoudingen zakt de behoorlijk trillingvrije motor bij het overschakelen immers  al snel ver terug in de toeren. Je mag bijgevolg niet tegen enig schakelen opkijken, indien men er de gang wenst in te houden. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 10,9 tellen en aan 188 km/u houdt de Fiat 500X het op de Autobahn voor bekeken. Interessanter dan dat laatste is het brandstofverbruik dat afhankelijk van de rijstijl varieert van 5,8 tot 7,0 liter per 100 km.

Ook de uitvoering met instap-benzinemotor heeft Fiat een vrij sportief karakter gegeven. Zo reageert de 500 X 1.0 alert op stuurbewegingen en blijft zijn koets bij snel bochtenwerk mooi vlak liggen. Daarvoor zorgt een vrij stevig onderstel, waarbij korte oneffenheden wel duidelijk worden doorgegeven. Voor het intomen van de 120 paarden zorgen goed te doseren remmen (geventileerde schijven vóór en trommels achter).

Aan de Fiat 500X 1.0  Urban hangt een prijskaartje van 20.890 euro.