Tussen 1988 en 1995 werden er van de Fiat Tipo, opvolger van de Bravo, bijna 2 miljoen stuks verkocht. Twee jaar geleden introduceerde Fiat de nieuwste Tipo enkel als 4-deurs, maar vandaag  wordt dit Fiat-model ook gecommercialiseerd als vijfdeurs hatchback en stationcar.

Het Tipo-front tekent voor een krachtige uitstraling, waarbij het rooster ook nog eens netjes aansluit op de koplampen én een verchroomd paneel fungeert als basis voor het Fiat-logo. Voorts geven de strakke daklijn en de gespierde spatborden de Tipo-koets een sportief tintje.

S-Design

Middels het onlangs gelanceerde S-Design, dat we al kennen van de 500X-serie, wordt  het dynamische karakter van de Tipo nog eens extra in de verf gezet en dit onder meer door een nieuwe koetswerkkleur: Metropol Grey. Eveneens kenmerkend voor het Fiat Tipo S-Design, dat voor het eerst werd getoond op het jongste Autosalon van Genève,  is het brede radiatorrooster met accenten pianozwarte kleur. Het omvat de hele voorkant en loopt uit in nog agressievere bi-xenonkoplampen. Accenten in pianozwart treft men overigens ook aan op de  luchtinlaten en de spiegelbehuizingen. Deze doen overigens voor het eerst hun intrede op de Tipo en bieden zo’n 30 procent meer lichtopbrengst dan standaardlichten.

De wagen heeft een breed radiatorrooster met accenten in pianozwarte kleur.

Tegen meerprijs voorziet het S-Design eveneens in 18-duims lichtmetalen velgen voorzien van een diamantmotief. Deze verlenen de  Fiat Tipo ontegensprekelijk een dynamische toets. Al even kenmerkend zijn de getinte achterruiten en de portiergrepen in koetswerkkleur.

Stijlvol,functioneel én ruim interieur

Doelmatig is het afgeronde dashboard, waarbij een koepel over het instrumentarium het centrale deel overspant en het dashboard in tweeën deelt. De ene helft oogt vooral functioneel, de andere helft biedt een oppervlak met een zachte kunststof. Het voor de portierpanelen aangewende materiaal daarentegen bestaat uit harde kunststof.

Een digitaal instrumentarium is niet aan de Tipo besteed, maar de instrumenten zijn wel prima afleesbaar. Een aanwinst is ontegensprekelijk het Uconnect 7-duim HD LIVE-systeem, ingebouwd in het centrale gedeelte van de boordplank en dat standaard is op het S-Designmodel. Het voorziet in een 7-duim capacitief aanraakscherm met hoge resolutie, dat net als een tablet werkt met veeg- en knijpbewegingen.

Handige bedieningselementen

Eveneens standaard op de S-Design-uitvoering van de Fiat Tipo is UConnect  Link met Apple CarPlay en Android Auto TM, zodat bestuurders gemakkelijker hun iPhone kunnen gebruiken in de auto. Apple CarPlay integreert immers de iPhone naadloos met het scherm en de geïntegreerde bedieningselementen van de auto.

Zowel voor- als achterin is het comfortabel toeven.

Het laat toe te telefoneren, muziek af te spelen, tekstberichten te verzenden en ontvangen en  routeaanwijzingen te bekijken, die worden aangepast naargelang de verkeerssituatie. Dat alles zonder de blik van de weg af te wenden. Bijzonder fraai zijn onder meer de leren zetels met dubbele stiknaden die harmoniëren met die op de versnellingspookknop en het leren stuur.

Het dashboard is bovendien getooid met pianozwarte accenten.  Zowel voor- als achterin is het comfortabel toeven. Een niet te onderschatten troef is de aanwezigheid van verschillende bergvakken in uiteenlopende vormen en diverse afmetingen. In totaal bieden deze maar liefst 12 liter extra bergruimte. Een niet onbelangrijke troef van de Fiat Tipo SW  is bovendien het laadvolume van 550 liter. Een minpuntje evenwel is de nogal hoge kofferdrempel.

Beproefde, zuinige oliestoker

De 4,57 m lange, 1,79 m brede en 1,51 m hoge  Fiat Tipo SW wordt alsnog gecommercialiseerd met 4 viercilinders: 3 benzinestokers (14/95 pk, 1.6/110 pk en 1.4 T(urbo) /120 pk en 2 zelfontbranders: 1.3Multijet/95 pk en 1.6 Multijet/115pk). Met uitzondering van de minst potente diesel, die het nog moet zien te rooien met een handgeschakelde vijfbak, zijn alle overige motoren in serie gekoppeld aan een manuele zesbak.

De 1.6 Mjet II-uitvoering, goed voor een maximumkoppel van 320 newtonmeter (bij 1.750 t/m), is een inmiddels beproefde en heerlijk soepele oliestoker. Deze vormt een prima span met de handgeschakelde  zesversnellingsbak De geluiddemping is niet het sterkste punt van de in menig Fiat-product aan te treffen zelfontbrander. Aan pit daarentegen ontbreekt het de krachtbron geenszins. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft dit Fiat-model genoeg aan 11,4 tellen.

Normverbruik

Belangrijker dan de op de Autobahn te realiseren top van 180 km/u, is het normverbruik van 3,7 liter diesel per 100 km (C02-emissie: 98g/km). Voor zijn wielophanging doet de Fiat Tipo SW vooraan beroep op Mc Pherson-veerpoten en achteraan op een voor die klasse al even gebruikelijke torsieas.

Tegen meerprijs zijn fraaie lichtmetalen 18-duims velgen verkrijgbaar.

Ondanks die vrij eenvoudige constructie gaat de Fiat Tipo SW  prat op een voortreffelijk weggedrag, daarbij geholpen door een precieze, elektromechanisch bekrachtigde besturing welke behoorlijk wat feedback biedt.  Zoals  elke Tipo-uitvoering wordt ook de stationwagon al standaard geleverd met onder meer 6 airbags, mistlichten met ‘cornering’-functie, dodehoekcontrole, vertrekhulp op hellingen en noodremhulp.

Aan de Fiat Tipo SW 1.6 Mjet S-Design hangt een prijskaartje van 24.479 euro.