De Fiat Tipo staat z’n mannetje

549
Een windvriendelijk koetswerk.
Een windvriendelijk koetswerk.

De naam Tipo klinkt Fiat-adepten zonder meer vertrouwd in de oren. Tussen 1988 en 1995 werden er van de Fiat Tipo  bijna 2 miljoen stuks verkocht. De C-segmenter werd anno 1989 overigens nog gelauwerd tot Auto van het Jaar én geprezen om zijn uitgebreide gebruiksmogelijkheden en riante interieurruimte. Zijn opvolger, de Fiat Bravo was minder succesvol en verdween anno 2014 uit het gamma. De  nieuwe Tipo, inmiddels  bekroond  met de prestigieuze trofee Best Buy Car 2016 omwille van o.m. zijn geslaagd design en uiterst competitief prijskaartje, zal allicht veel beter scoren.

Een met Italiaanse flair ontworpen achtersteven.
Een met Italiaanse flair ontworpen achtersteven.

Van de in Italië door het Centro Stile Fiat ontworpen en in het Turkse Bursa gebouwde Tipo was aanvankelijk enkel een vierdeursversie verkrijgbaar, maar vandaag staan ook de hatchback en de stationwagon in de Fiat-showroom. In onze contreien gaat de voorkeur van de Fiat-klant vooral uit naar laatstgenoemde versies. In zijn klasse moet de recentelijk door ons gereden Fiat Tipo hatchback het opnemen tegen kleppers zoals o.m. de Ford Focus, 0pel Astra, Peugeot 308 en last but not least de VW Golf. Het Tipo-front tekent voor een krachtige uitstraling, waarbij het rooster ook nog eens netjes aansluit op de koplampen én een verchroomd paneel fungeert als basis voor het Fiat-logo. Een geprononceerde gordellijn verbindt de koplampen met de achterlichten, terwijl de zijruiten de interieurruimte accentueren. Volgens Fiat komt de Italiaanse flair ook in de achtersteven volledig tot uiting.  Bovendien kregen de buitenspiegels een specifiek ontwerp teneinde het windgeruis tot een minimum te beperken en dragen de  achterlichten op hun beurt bij tot de windvriendelijke vormgeving.

Functioneel én ruim interieur

Een prima afleesbaar instrumentarium.
Een prima afleesbaar instrumentarium.

De 4,37 m lange, 1,79 m brede en 1,49 m hoge Fiat Tipo 5-deurs gaat prat op een verzorgder interieur t.o.v. de sedanversie. Fraai is het afgeronde dashboard, waarbij een koepel over het instrumentarium het centrale deel overspant en het dashboard in tweeën deelt. De ene helft oogt vooral functioneel, de andere helft biedt een oppervlak met een zachte kunststof. Het dashboard is eenvoudig vormgegeven, waarbij het aantal knoppen tot een minimum is beperkt. Op het goed in de hand liggende, van de 500L afkomstige stuur, staan daarentegen wel nog veel knoppen. Zowel op de hatchback als de stationcar introduceert Fiat bovendien een nieuwe versie van het systeem Uconnect TM 7” Hd Live. Het bestaat uit een aanraakscherm in hoge resolutie en is ingebouwd in het centrale gedeelte van de boordplank net zoals een tablet met een scherm dat over dezelfde functionele mogelijkheden beschikt als dat van een klassieke tablet.

Dit systeem van de nieuwste generatie omvat een handenvrije Bluetooth-interface, audio streaming, sms-lezer, stemherkenning, een AUX-ingang, een USB met iPod-integratie evenals radiobediening aan het stuur. Op aanvraag zijn bovendien ook  een achteruitrijcamera evenals het navigatiesysteem TomTom 3D met driedimensionele kaartweergave verkrijgbaar. Dankzij de zorgvuldig gekozen positie van het scherm wordt de bestuurder zo min mogelijk afgeleid. Het Fiat Tipo-gamma kent drie afwerkingsniveaus: Pop, Easy en Easy Business, al wordt de door ons gereden versie enkel als “Pop” gecommercialiseerd. De Tipo-voorzetels bieden voldoende ondersteuning, maar de rugleuning is niet traploos verstelbaar. Op de achterbank is het comfortabel toeven.

Binnenin biedt de Tipo 5-deurs immers genoeg plaats voor vijf volwassenen. Een niet te onderschatten troef is de aanwezigheid van verschillende bergvakken in uiteenlopende vormen en diverse afmetingen. Dankzij zijn 5e deur is de bagageruimte van de Tipo hatchback makkelijker toegankelijk dan die van de sedan en laat deze o.m. toe  voorwerpen te vervoeren tot een lengte van 1,80 m. Alleen spijtig dat de voorste passagierszetel niet neerklapbaar is waardoor nóg grotere voorwerpen vervoerd zouden kunnen worden. T.o.v. de Tipo sedan heeft de hatchback overigens wel een kleiner laadvolume: 440 liter i.p.v. 520 liter. De beschikbare ruimte kan daarentegen wel maximaal worden benut dankzij de gedeeld (60:40) neerklapbare achterbank.

Aan de Fiat Tipo 1.3 Multijet hatchback “Pop” hangt een prijskaartje van 17.990 euro.