Flitsboetes door privébedrijven: het hek is van de dam

279
In 2016 werden bij onze zuiderburen maar liefst 446.161 Belgen geflitst. Dit aantal zal wellicht nog sterk stijgen. (foto istock)

PARIJS – Wie plannen heeft om richting Normandië te vertrekken, houdt er best rekening mee dat er vanaf deze week vijf wagens rondtoeren die enkel en alleen ingezet worden om flitsboetes uit te delen. Bijzonder is niet alleen dat ze rijdend flitsen, maar vooral dat het niet gaat om politievoertuigen maar om auto’s van een privéfirma. De Franse overheid lijkt hiermee een wondermiddel gevonden te hebben om de staatskas te spekken. De vraag is hoe lang het zal duren voor het systeem ook in België ingang vindt.

Zie je in het departement Eure een witte Peugeot 308 opduiken, hou je dan maar beter strikt aan de snelheidslimiet. De kans is immers reëel dat het gaat om een met radar uitgeruste wagen van de firma Mobiom, die van de overheid de toelating kreeg om voertuigen te flitsen. Momenteel gaat het om vijf auto’s, maar nog dit jaar komen er nog 26 bij en vanaf volgend jaar wordt het systeem uitgebreid naar heel Frankrijk. Uiteindelijk zullen er 383 radarvoertuigen het land doorkruisen.

Sinds deze week is het oppassen voor witte Peugeots 308 in het departement Eure. (foto Peugeot)

De Mobiom-chauffeurs volgen een bepaald traject en gaan niet gericht op zoek naar hardrijders. Ze weten zelfs niet wanneer ze iemand flitsen. Het ‘slachtoffer’ evenmin, want het gebeurt via infraroodstraling die onzichtbaar is voor het blote oog. De firma wordt niet betaald op basis van de  uitgedeelde boetes, maar dat het aantal fors zal stijgen, staat buiten kijf. Politievoertuigen die ingezet worden om te flitsen, rijden gemiddeld anderhalf uur rond, de privéwagens zullen 6 tot 8 uur rondtoeren, ook ’s nachts en op feestdagen.

Officieel wordt uiteraard aangehaald dat de maatregel ingevoerd wordt uit veiligheidsoverwegingen. Als iedereen zich aan de snelheidsbeperkingen houdt, vallen er minder slachtoffers, weet je wel. Bovendien kunnen agenten die niet achter snelheidsduivels moeten aanzitten zich bezighouden met andere taken. En dan gaat het tegenwoordig al snel over de terreurbestrijding, die veel extra inspanningen van de politie vergt.

Dat is uiteraard zo, maar we kunnen ons toch niet van de indruk ontdoen dat  financiële motieven een belangrijke rol spelen. Permanent 383 wagens laten rondrijden, kost heel wat. Maar de boetes zullen de Mobiom-factuur ruimschoots compenseren.

De maatregel is ook belangrijk voor ons want Belgen zijn de vaakst geflitste buitenlanders in Frankrijk. In 2016 werden bij onze zuiderburen maar liefst 446.161 Belgen geflitst. Frankrijk stuurde toen 2,86 miljoen boetes uit naar buitenlandse voertuigen. Dat is 40,5 procent meer dan in 2015.

Boetes zijn dus big business die de staatskas een aardige duit opleveren. We zijn benieuwd hoe lang het zal duren voor het debat over een gelijkaardig systeem op de Belgische wegen start. Want als het regent in Parijs…