Ford Ecosport: met sportief-robuust karakter

141
De wagenneus wordt gedomineerd door een nieuw, breed en trapeziumvormig radiatorrooster.

Compacte suv’s zitten vandaag de dag duidelijk in de lift. Net zoals Opel met de Mokka  en Renault met de Captur, wil ook Ford met de EcoSport in dat erg  lucratieve segment een graantje meepikken. Na twee  eerder doorgevoerde facelifts is de Ford EcoSport  de derde poging om van deze suv een succesverhaal te maken.

Vorig jaar steeg Fords suv-verkoop in Europa met meer dan 30 procent. Anno 2014 werd de EcoSport  in Europa gelanceerd en inmiddels zijn er al 150.000 exemplaren verkocht. De voor Europa bestemde Ford EcoSport loopt van de band in de productievestiging van Craiova (Roemenië), waar maar liefst 200 miljoen euro werd geïnvesteerd.

Meer in lijn met de Kuga en de Edge

Het koetswerk van de vernieuwde 4,10 m lange,1,76 m brede en 1,65 m hoge Ford EcoSport vertoont overduidelijk overeenkomsten met dat van grotere broers Kuga en Edge.  Feit is dat  de EcoSport een stuk zelfverzekerder oogt dan voorheen het geval was. De gebeitelde motorkap met centrale uitstulping zorgt alvast voor een “zuiverdere” look vooraan. Deze wordt overigens nog versterkt doordat de verwarmde watersproeiers zich nu onder de bovenste motorkaplip bevinden. De wagenneus wordt  bovendien gedomineerd door een nieuw, breed trapeziumvormig radiatorrooster en dit samen met opvallende, hoekige koplampen welke  stijlvolle led-dagrijlichten omvatten. De hoekige mistlampuitsparingen vervolledigen dan weer het ¾-profiel vooraan.

De achterbumper en  de achterlichtunits werden eveneens herwerkt teneinde op hun beurt een  meer gebeitelde look te creëren. Voor een goed zicht rondom pakt de nieuwe EcoSport uit met grote buitenspiegels. Dat is overigens geen overbodige luxe vermits de A-en C-stijlen behoorlijk dik zijn.  Er kan bij de  nieuwste Ford EcoSport  voortaan worden gekozen uit maar liefst 12 gedurfde koetswerkkleuren. Nieuwe 17-en 18-duims lichtmetalen wielen accentueren bovendien  het sportief-robuuste karakter. Het reservewiel op de achterklep is niet langer standaard, maar wel optioneel  verkrijgbaar. Het nieuwste Ford EcoSport-gamma omvat voor het eerst een  ST-Line, te herkennen  aan  de sportievere aankleding. De door ons gereden EcoSport 1.5 TDCi ‘Titanium’ daarentegen legt het accent vooral op luxe en comfort en is van huis uit al voorzien van “goodies” zoals onder meer LED-dagrijlichten, elektrisch bediende ruiten en (inklapbare) buitenspiegels, een automatische airco, een gekoeld handschoenkastje , een gedeeltelijk leren interieur, een licht- en regensensor, een boordcomputer en een cruise control (met instelbare snelheidsbegrenzer).

Eigentijdser interieur

Ford  was er zich blijkbaar van bewust dat het interieur van de vorige EcoSport nogal oubollig oogde. Vanbinnen werd deze compacte suv dan ook grondig aangepakt, al is het resultaat nog altijd niet zo geslaagd als dat van de nieuwste Fiesta. Het dashboard werd wel herwerkt ten opzichte van de vorige EcoSport. Zo hebben de schermpjes van weleer baan geruimd voor een hoog geplaatst 8-duims aanraakscherm dat zich laat bedienen met veeg-en knijpbewegingen. Eveneens leverbaar is een 4,2-duim kleurenscherm in combinatie met Bluetooth-connectiviteit en 2 USB-ingangen.

Een hoog gemonteerd 8-duims aanraakscherm.

Het communicatie-en entertainmentsysteem SYNC 3 is nu bovendien compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.  Je zit in de nieuwe  Ford EcoSport hoger dan in menig andere compacte suv, wat niet belet dat men er over voldoende hoofd- en been ruimte beschikt. Achterin is er  plaats voor twee volwassenen of drie kinderen. Enkel jammer dat de achterbank niet verschuifbaar is.  De voorzetels bieden nu meer zijdelingse ondersteuning, maar het  overigens goed in de hand liggende, dikke leren stuur is wel enkel in de hoogte verstelbaar. Opbergcapaciteit biedt het  interieur in voldoende mate.  Net als bij de Ford Kuga zijn de leuningen van de achterzetels in 4 standen verstelbaar.  Al naargelang hun opstelling varieert het laadvolume van 356 tot 1.238 liter, waardoor de EcoSport best kan wedijveren met heel wat middenklassers. Niet onbelangrijk is ook dat de laadvloer in de hoogte verstelbaar is.  Een  Roll Stability Control-systeem is standaard. Het  regelt het motorkoppel én de remmen en helpt zo de bestuurder de wagen onder controle te houden. Tot de passieve veiligheidsitems behoren de frontale airbags voor bestuurder en passagier, de knieairbag voor de bestuurder, de zijdelingse airbags evenals de gordijnairbags die de bescherming bij zijdelingse aanrijdingen maximaliseren. Een nieuw, optioneel te bekomen B&0 Play-soundsysteem tilt in de nieuwste EcoSport de audio-ervaring naar ongekende hoogten. Het  omvat 10 luidsprekers waaronder een subwoofer in de koffer en een luidspreker voor middelhoge tonen in het midden van het dashboard.

Zuinige  1.5 TDCi

De nieuwe Ford EcoSport is alsnog leverbaar met een in drie vermogensvarianten(74 kW/100 pk, 92 kW/125 pk en 103 kW/140 pk)verkrijgbare 1.0 liter EcoBoost driecilinder-benzinestoker als met een in 2 vermogensvarianten( 74 kW/100 pk en 92 kW/125 pk) te bekomen 1.5 liter EcoBlue-viercilinder-oliestoker. In zijn meest potente uitvoering is de zelfontbrander er ook in combinatie met vierwielaandrijving.

De achterbumper en achterlichtunits werden eveneens herwerkt.

Recent reden we de voorwielaangedreven  EcoSport 1.5 TDCi-100 pk, in serie voorzien van  een trefzeker te bedienen manuele zesbak. De prestaties van dit aandrijfaggregaat vallen-gelet op het bescheiden motorvermogen- niet tegen. De oliestoker is- zelfs in koude toestand- stil en soepel, waarbij de vermogensopbouw over een brede curve verloopt. Al ruim beneden de 2.000 toeren is er al trekkracht voorhanden.  Sprintkwaliteiten mag je van deze motorversie  uiteraard  niet verwachten. Voor de 0-100 km/u-acceleratie zijn er 14 seconden nodig, al is op de Autobahn desgewenst een top van 159 km/u haalbaar. Veel belangrijker is het erg zuinig omspringen met de brandstof. Tijdens de test noteerden we een gemiddeld brandstofverbruik van   5,4  liter diesel per 100 km.  Zoals we inmiddels van Ford gewend zijn, vertoont ook de EcoSport een vrij scherp stuurgedrag. Kleine stuurbewegingen zijn al voldoende voor een koerswijziging en bij het insturen reageert het onderstel meteen. Bovendien is de EcoSport op  een gehavend wegdek niet overdreven hard.

Aan de Ford EcoSport 1.5 EcoBlue-100 “Titanium” hangt een prijskaartje van 23.350 euro.