Je koopt een elektrotoestel of kledingstuk in de solden. Winkeliers zeggen wel eens dat je dan geen garantie hebt. Maar is dat wel zo?

Het feit dat je een product in de solden of in een uitverkoop koopt, heeft geen belang voor de wettelijke garantie die je hebt. De handelaar waar je het product koopt, moet je dezelfde wettelijke garantie geven als diegene die je hebt als je de volle prijs betaalt. De winkelier kan overigens geen andere afspraken met je maken.

Concreet heb je, als je als consument een consumptiegoed aankoopt, een garantie voor de niet-conformiteit van het product. De garantie die je hebt duurt twee jaar. Om van de wettelijke garantie te kunnen genieten, moet het gebrek reeds aanwezig zijn bij de levering. Jij moet dat bewijzen. Doet het gebrek zich voor binnen de zes maanden na de levering, dan geldt een vermoeden dat het gebrek al bestond bij de levering.

Werd het product of het kledingstuk in de solden gezet omdat het licht beschadigd was, dan gelden ietwat andere principes. In dat geval heb je geen garantie voor de gebreken waarvan je bij de aankoop al op de hoogte was. Je garantie geldt dan wel voor eventuele andere tekortkomingen aan het product.

Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)