We haten het allemaal, dat irritante geluid van onze wekker die elke dag – veel te vroeg – afgaat. We slagen er dan amper in om uit bed te komen. Laat staan om dat met een goed humeur te doen. Maar geen nood! Met deze tips stap je voortaan met het juiste been uit bed.

1. Kruip eens écht vroeger in je bed

We hebben het allemaal al vaak gezegd: vanavond kruip ik vroeg in bed! Maar voor je het weet is het 10 uur en ben je nog steeds druk met vanalles. Daarna wil je natuurlijk nog wat ontspannen voor de tv want wie kruipt er nu meteen in bed na zo’n drukke dag? Toch is het belangrijk om af en toe eens echt vroeg te gaan slapen. Je ochtendhumeur komt namelijk vooral doordat je gewoon niet uitgeslapen bent. Een uurtje extra slaap doet vaak al wonderen.

2. You snooze, you lose

Deze voelde je waarschijnlijk al wel aankomen. Het is zo verleidelijk om op die snoozeknop te duwen, maar je doet het beter niet. Ook je alarm vroeger zetten om dan vaker te kunnen snoozen, is geen goed idee. Wees sterk en sta op vanaf het moment dat je wekker afgaat. Leg desnoods je klok of gsm wat verder weg. Op die manier verplicht je jezelf om uit bed te komen. Eens uit bed, zal je er zo snel niet terug inkruipen. Dit trucje verkleint trouwens ook de kans je te overslapen en dus een hele hoop paniek ’s morgens.

3. Doe ’s avonds de schermen wat vroeger uit en ’s morgens wat vlugger aan

Je zou het misschien niet denken aangezien we al verschillende keren voor de televisie in slaap zijn gevallen, maar het licht en de beweging van deze schermen houden ons langer wakker. Zet ze daarom elke avond op tijd uit en probeer je op een andere manier te ontspannen. Een goed boek bijvoorbeeld. Daar word je veel sneller dromerig van. E-readers zijn uiteraard niet toegestaan. ’s Morgens kan je ze dan wat sneller terug aanzetten. Check bijvoorbeeld snel even je facebook of Instagram. Dat maakt je meteen een heel stuk wakkerder.

4. Meer licht, graag

Ooit al eens opgemerkt dat je tijdens de zomermaanden sneller uit bed geraakt? Dat heeft alles te maken met ons bioritme. Wanneer het licht is buiten weten onze hersenen dat het tijd is om op te staan. Daarom gaat dat ook makkelijker. Opstaan in het donker geeft al snel de indruk dat het nog nacht is en dus allesbehalve al tijd om op te staan. Probeer daarom de gordijnen niet volledig te sluiten wanneer je gaat slapen. Zo kunnen de eerste zonnestralen ’s morgens snel de kamer binnenkomen. Tijdens de winter kan je gebruik maken van speciale wekkers die licht geven wanneer ze afgaan.

5. Geef jezelf iets om naar uit te kijken

Probeer elke avond iets te zoeken om de volgende dag naar uit te kijken. Denk daaraan wanneer je de volgende ochtend wakker wordt. Het hoeft niet veel te zijn. Zolang het je maar zin geeft om uit je bed te komen. Of op z’n minst iets meer zin dan anders.

 

Foto’s: iStock