Honda Jazz 1.5i-VTEC ‘Dynamic’ oogt sportief

176
De sportief ogende Honda Jazz 1.5i-VTEC “Dynamic”.

Sinds de introductie van de eerste Honda Jazz-generatie in 2001, zijn er van deze B-segmenter wereldwijd al ruim 7 miljoen stuks verkocht. De huidige Honda Jazz is deze van de derde generatie, die in 2015 bij ons op de markt kwam en waarvan er inmiddels wereldwijd 1,2 miljoen exemplaren zijn verkocht.  Vooral in het land van Uncle Sam is de Honda Jazz een erg gegeerde vierwieler.   Enkele maanden geleden showde Honda  de gefacelifte Jazz III die  nu, behalve met de 1.3-i-VTEC-motor nu ook met een 1.5i-VTEC-krachtbron wordt gecommercialiseerd.

Al behoudt de Honda Jazz  zijn klassieke silhouet, kenmerkend voor de nieuwste model zijn de sportieve stijlupgrades. Deze laatste zorgen ervoor dat de Jazz voortaan geheel in harmonie is met de nieuwste Honda-familiestijl waarbij vooral de “Solid Wing Face”-koplampen en het rooster meteen in het oog springen. De voorbumper  is  strak vormgegeven met  agressievere contouren omheen de luchtopeningen . Achteraan wordt de nieuwste Honda Jazz gekenmerkt door een bijna verticale achterruit en hoekige combinatielampen.  De Honda Jazz  was voorheen verkrijgbaar  in drie uitvoeringen: Trend, Comfort en Elegance.  De gefacelifte Jazz heeft er twee nieuwe uitvoeringen bijgekregen:  X-Road en Dynamic.  Eerstgenoemde onderscheidt zich door  een stoerdere look. De sportief ogende  “Dynamic”-versie wordt dan weer  gekenmerkt door een smallere voorsplitter onder het onderste rooster, zijschorten  en een diffuser aan de achterzijde, alle afgewerkt met een rode lijn. De “Dynamic”-versie pakt eveneens uit met LED-koplampen, een achterspoiler en glanzend zwarte 16-duims lichtmetalen wielen.

Erg ruim binnenin

De Jazz volgt  Honda’s designconcept “man maximum, machine minimum”. Het streeft naar een ruimtebesparende en toch uiterst efficiënte oplossing door optimalisatie van de interne ruimte in een compacte auto. Het interieur baadt overigens  in het licht dankzij de grote voorruit die ver doorloopt in het dakpaneel.   Het centrale dashboard is enigszins naar de bestuurder gericht. Het instrumentenpaneel telt drie wijzerplaten omlijst door “zwevende” verlichte ringen. Honda’s ECO Assist-functie verandert de achtergrondkleur van de snelheidsmeter van wit naar groen zodra er zuinig wordt gereden.

Een met sportieve accenten opgeleukt interieur.

Zoals je van een eigentijdse vierwieler mag verwachten, heeft de nieuwste Jazz uiteraard ook een multifunctioneel lcd-scherm. Naast info omtrent brandstofverbruik, rijbereik en reistijd, waarschuwt het display ook zodra er bepaalde veiligheidssystemen worden geactiveerd. Voor de aankleding van het interieur  is gebruik  gemaakt van hoogwaardiger materialen. De door ons gereden “Dynamic”-uitvoering heeft onder meer recht op een leren stuur en dito versnellingspook, beide opgesmukt met oranje stiksel. Vooraan ontbreekt het niet aan hoofd- en beenruimte, al is de zitting van de zetels wat aan de korte kant. Achterin hebben ook lang opgeschoten lui flink wat hoofd- en beenruimte. Daar treft men overigens ook nog altijd de “Magic Seats” aan, waarvan  de zitting van de achterbank verticaal tegen de rugleuning kan worden opgeklapt. De standaarduitrusting omvat al een cruise control, verwarmde zetels, een lichtsensor en het City-Brake Active veiligheidssysteem. Een  5 inch audio lcd-display laat toe de radio, de cd-speler of muziek van externe apparaten te bedienen via het 180 W audiosysteem met 4 luidsprekers. De  Dynamic-uitvoering pakt in serie uit met een regensensor, mistlichten vooraan, elektrisch bediende ruiten evenals met parkeersensoren voor-en achteraan. Jammer genoeg schittert een automatische airco door zijn afwezigheid.

Honda Connect biedt snelle toegang tot internetdiensten zoals realtime verkeers-en weerinformatie, actuele nieuwsberichten, streaming media en internetmuziekstations. Elke Honda Jazz is voorzien van het City-Brake Active-systeem dat speciaal is ontworpen om ongelukken bij lage snelheden (lager dan 32 km/u) te voorkomen of de impact ervan te verkleinen. Het systeem gebruikt laserradartechnologie om de weg te scannen en automatisch te remmen zodra botsgevaar dreigt. Het Forward Collision Warning-systeem detecteert dan weer botsgevaar door waarneming van de directe  voorligger (auto of vrachtwagen) met behulp van een multifunctionele camera.  Het systeem wordt geactiveerd zodra de auto rijdt met een snelheid van  15 km/u.  Zodra er botsgevaar dreigt, geeft het systeem zichtbare en hoorbare waarschuwingen.   Lane Departure Warning gebruikt dan weer de multifunctionele camera om wegmarkeringen te detecteren. Als de auto zonder richtingaanwijzer de rijstrook verlaat, waarschuwt het systeem  middels hoorbare en zichtbare signalen. Voorts is elke Honda Jazz uitgerust met zowel voor-zij-als gordijnairbags.

Atmosferische 1,5 liter-vierpitter

Voorheen was de Jazz er  enkel met  een  atmosferische 1,3 liter viercilinder van 75 kW(102 pk). Bij de jongste opfrisbeurt is daar de 96 kW(130 pk)sterke, zij het eveneens atmosferische 1,5 liter vierpitter ontleend aan de HR-V  bij gekomen. In tegenstelling tot nogal wat constructeurs kiest Honda bijgevolg niet voor een driepitter of een geblazen krachtbron. Honda blijft zweren bij een ongeblazen exemplaar dat wordt gekenmerkt door directe inspuiting en variabele kleptiming-en –lifthoogte.

De Dynamic-uitvoering pakt onder meer uit met een achterspoiler.

In serie is de 1,5 liter krachtbron gekoppeld aan een precies schakelende manuele zesbak, al is tegen meerprijs eveneens een CVT(Continu Variabele Transmissie) leverbaar. De viercilinder tekent voor prima prestaties (0-100 km/u  in 8,7 sec.), al levert de motor pas bij 4600 toeren de maximale trekkracht. Het gemiddeld testverbruik schommelde om en bij de 6,0 liter per 100 km, wat best aanvaardbaar is. Met 2,5 omw van links naar rechts  stuurt de Jazz 1.5i-VTEC  bovendien vrij direct en in bochten merk je dat de voorwielaandrijver een innige band met het asfalt onderhoudt.

Aan de Honda Jazz 1.5i-VTEC  “Dynamic” hangt een prijskaartje van 19.690 euro.