Benieuwd hoe we in de toekomst op vakantie gaan? Volgens een onderzoek dat Hotels.com liet uitvoeren, mag je je in 2060 verwachten aan hotels vol kunstmatige intelligentie, robots, touchscreens en hyperconnectiviteit.

Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van 25 jaar Hotels.com en gebeurde in samenwerking met de futuroloog James Canton van The Institute for Global Futures, een toonaangevende denktank die zich buigt over consumententrends. “Trends in technologie, wetenschap, energie en entertainment veranderen de hotelervaring voor reizigers”, zegt hij. “De combinatie van data, kunstmatige intelligentie en het voorspellen van wensen van reizigers speelt hierbij een belangrijke rol.”

Volgens de onderzoekers mogen we ons in 2060 aan volgende nieuwigheden op hotel verwachten:

Robotbutlers

Deze autonome butlers worden geprogrammeerd met speciale talenten, vaardigheden, talen en informatie om het hotelverblijf te veraangenamen. Denk hierbij aan het ontvangen van gasten op het vliegveld, het verzorgen van een buffet, roomservice, gezelschap, voorlichting, vermaak, zakelijk advies en receptiediensten.

232765-robobutler_07-e612dd-large-1482401299

Een veranderend hotelinterieur

Met één druk op de knop kunnen hotels hun inrichting aanpassen naar de wensen van een gast. Door het gebruik van nanotechnologie en machines die een ruimte, een gebouw of zelfs een hele fysieke wereld á la Jurassic Park vormgeven, wordt dit in de komende 20 jaar allemaal mogelijk.

232769-morphinghotels_04-d715cb-large-1482401309

3D Printers in elke hotelkamer

Je bagage meenemen op vakantie behoort tot het verleden, want 3D printers veranderen de reiservaring door alles te printen wat een gast maar nodig heeft; nieuwe schoenen, vergeten kleding, toiletartikelen en zelfs computers. 3D winkelen ontstaat, waarmee gasten artikelen kunnen downloaden uit de Cloud en direct kunnen laten printen, en wordt de standaard in elke hotelkamer.

232761-3d_makers-in-rooms-ba76b7-large-1482401282

Kies je eigen droom

Een hotelbed is niet langer slechts een comfortabele plek om te slapen, maar in de toekomst kiezen gasten ook hun eigen droom. Hotels bieden hun gasten een neuro-technologische service die dromen programmeert om bijvoorbeeld te ontspannen, te leren of te genieten. Kies jij een romantisch avontuur of een ruimteontdekking?

232763-neurodreaming_04-2e1e85-large-1482401293

Pop-up hotels door crowdsourcing

De nieuwe generatie hotels ontstaat waar en wanneer de stemmers willen. Het hotel met de meeste stemmen wordt geprogrammeerd om zichzelf te creëren met behulp van 3D printers, zonne-energie en nanotechnologie. Gasten betalen via hun wearable met HotelCoins, de nieuwe digitale munteenheid.

232768-popuphotel-97af8c-large-1482401306

Wellness spas om de levensduur te verlengen

Een hotelspa wordt niet meer gebruikt voor een simpel maskertje of een ontspannende massage. In de toekomst wordt je DNA geanalyseerd om je levensduur te verlengen met gepersonaliseerde behandelingen. Met de nieuwste genetische medicijnbehandelingen, verfrissende medicatie of een work-out voor je hersenen voel je je pas écht jaren jonger.

232770-longevity_spa-e659d5-large-1482401311

Airport transfer van de toekomst

Het altijd stressvolle vervoer van en naar het vliegveld zal razendsnel en high tech worden met zelfrijdende of zelfs vliegende robotauto’s die het drukke verkeer ontwijken. Of wat dacht je van grotere ontwikkelingen zoals de HyperLoop; supersonisch vervoer via de lucht waarbij je honderden kilometers per seconden aflegt?

232762-airporttransfer_03-6ced83-large-1482401284

Mobiele betalingen gebaseerd op DNA

DNA is de ultieme persoonlijke identificatie en zal gebruikt worden om reisboekingen en betalingen uit te voeren. Een vingerafdruk is genoeg om in te checken, waardoor lange rijen aan de receptie tot het verleden behoren.

232767-dna_payments-5aeedb-large-1482401303

Een persoonlijke reisavatar

Iedereen zal beschikken over een eigen reisavatar, een digitaal software personage dat je helpt bij al je reiswensen; zoeken, boeken of real time vragen over je bestemming. Avatars zijn hiermee de ultieme vorm van customer care.

232764-travelavatar-598caf-large-1482401296

Een nieuw niveau van EcoHotels

Veel hotels richten zich al op duurzaamheid, een trend die zich verder zal voortzetten in de vorm van efficiënt (her)gebruik van energie uit zonne- en aardwarmte en het gebruik van veilige en gezonde producten. Ook de mensen die in EcoHotels werken zijn maatschappelijk verantwoord en hebben een positieve impact op de samenleving.

232771-eco_hotel-ff6b63-original-1482401330Meeslepende themahotels

Hotels worden een entertainmentervaring, waarbij het hotel live en geheel interactief is met het thema en gasten real-time kunnen interacteren met behulp van virtual reality. Denk bijvoorbeeld aan een Call of Duty wereld waarin gasten tegen elkaar kunnen gamen of een Romeinse wereld met strijdwagens en gepersonaliseerde verhaallijnen.

Virtuele rondleiding

In 2060 is de standaard hotelkamer zoals we nu gewend zijn bijna niet meer te herkennen. De hotelkamer van toekomst is gepersonaliseerd, bijzonder slim en tot in de kleinste details technisch ontworpen met onder andere:

  • de deur openen via gezichtsherkenning
  • meerdere sensoren die afgestemd zijn op de gast
  • terugpraat-TV
  • elk oppervlak is touchscreen, reactief en interactief
  • badkamers hebben slimme wc’s en spiegels die real-time nieuws streamen
  • neuro-versterkte aroma’s die uit de interactieve muren komen en automatisch een ontspannen slaapervaring stimuleren
  • speciale handdoeken met nano-behandeling die vuil gemakkelijker afvegen
  • draadloze temperatuurbedieningspanelen die automatisch aanpassen
  • gepersonaliseerd bed met kussens die worden aangepast op neuro-voorkeuren
  • gepersonaliseerde ervaringen zoals het kijken van een holografisch muziekconcert in de eigen kamer.

Via deze link kun je een kijkje nemen in zo’n hotel van de toekomst.

Wat denken jullie? Zin om een nachtje te boeken in het hotel van de toekomst?