De concurrentiestrijd in het segment van de compacte middenklassers(C-segment) wordt  almaar heviger. Dongen er in het begin bijna uitsluitend Europese modellen naar de gunst van het koperspubliek, vandaag de dag pikken ook Japanse en Koreaanse constructeurs een flink graantje mee in dit voor hen lucratieve segment. Zo ook het Koreaanse Hyundai dat bijzonder ambitieuze plannen koestert  en er zelfs van droomt de belangrijkste Aziatische auto-invoerder voor Europa te worden.

In dat C-segment beschikt Hyundai met de voor het eerst in 2007 op het Autosalon van Genève getoonde  i30 alvast over een ijzersterke troef. Anno 2012  lanceerde Hyundai de tweede i30-generatie, waarvan het ontwerp beduidend ‘Europeser‘ was dan dat van zijn voorganger. De bij de dealer staande  derde Hyundai i30-generatie werd ontworpen in het Duitse Rüsselsheim en wordt gebouwd in het Tsjechische Nosovice.  De Koreaanse producent is er vandaag de dag niet weinig trots op dat er sinds 2008 al meer dan 800.000 stuks van zijn C-segmenter verkocht zijn.

Sterke visuele uitstraling

Met de komst van de jongste  i30 5-deurs introduceert Hyundai een nieuw designelement vooraan: het Cascading-radiatorrooster.  Daarmee heeft het merk vloeibaar, omlaag stromend staal willen uitbeelden. Bovendien werd het radiatorrooster getooid met chroomaccenten voor een extra gesofisticeerde  look. In combinatie met de ledkoplampen (dim-en grootlichten) met drie projectoren en een verticale leddagverlichting die ook als richtingaanwijzers fungeert, pakt de  i30-generatie  uit met een sterke visuele uitstraling. Teneinde dat laatste nog te versterken werden de projectormistkoplampen geïntegreerd in de Air Curtains.

hyundai-i30-2017-ext-1a
Een opvallend stijlelement: het Cascade-radiatorrooster.

De gespierde, brede achtersteven wordt dan weer gekenmerkt door een lichtsignatuur met hoog gepositioneerde reflectoren en mistlampen.  Met zijn harmonieuze proporties, zijn korte overhang voor- en achteraan, zijn lange motorkap en naar achteren aflopend dak, oogt deze hatchback  sportief en robuust. De zwarte achterspoiler komt bovendien de stroomlijn ten goede en bezorgt de vijfdeurs een nóg dynamischer en meer gedrongen uitzicht.

Gevoel van ruimte

Het i30-interieur wordt gekenmerkt door een horizontale lay-out welke  een gevoel van ruimte oproept. Het zwevende scherm van het optionele navigatiesysteem met 8-duims aanraakscherm verenigt alle navigatie-, media- en connectiviteitsvoorzieningen.

Een uitnodigend en ergonomisch uitgekiend interieur.
Een uitnodigend en ergonomisch uitgekiend interieur.

Het multifunctionele driespaaksstuur ligt goed in de handen en  de middels draaiknoppen te bedienen klimaatregeling is ondergebracht op de middenconsole.  Tegen meerprijs is er een glazen panoramadak dat zich naar keuze laat openklappen of openschuiven.   Het interieur biedt voldoende opbergcapaciteit. Zo is er onder meer de armsteun voorin die extra opbergruimte genereert. Met de achterzetels in positie biedt de Koreaanse middenklasser al een laadvolume van 395 liter. Met de zetels neergeklapt loopt dat laatste al op tot 1.301 liter. De functionaliteit  beschikt de nieuwe i30 over een koffervloer in 2 niveaus en dat samen met een skiluik.  Voor extra comfort zijn de overigens voldoende steun biedende voorzetels elektrisch verstelbaar.

Lichter

Hyundai biedt in de nieuwe i30 de keuze uit 3 benzinemotoren: de 3 cilinders tellende 1.0T(120 pk, de 4 cilinders tellende 1.4(100 pk) en. 1.4 T(140 pk)en 1 oliestoker. Daarnaast is er nog de in 3 vermogensvarianten (95,110 en 136 pk) te bekomen 1.6 CRDi.  De door ons gereden, 4 cilinders rijke 1.4 T- GDi,  is  met zijn 103 kW/ 140 pk voor de 5-deurs  alsnog  de meest potente benzinestoker. Deze  geblazen krachtbron is  ook  eens  beduidend lichter dan zijn voorganger. Door de turbo te herwerken én op een andere plaats onder te brengen,  kon de reactietijd en het koppel bij lage toerentallen gevoelig worden verbeterd.

Een dakspoiler komt de stroomlijn ten goede.
Een dakspoiler komt de stroomlijn ten goede.

Naar wens is de  soepele 1.4 T-GDi-motor te koppelen aan een manuele zesbak of aan een zeventrapsautomaat  met  dubbele koppeling.  Dit aandrijfaggregaat  tekent  voor een normverbruik van  5,5 l/100 km, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 120g/km. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 8,9 seconden en op de Autobahn houdt deze motorversie het pas bij 205 km/u voor bekeken.  Het  onderstel van deze C-segmenter werd volledig herwerkt teneinde een dynamische rijervaring te kunnen verzoenen met  een hoge mate van rijcomfort.

Heerlijk precies

Feit is dat de rijeigenschappen van de derde Hyundai i30-generatie er met sprongen op vooruit zijn gegaan. De afstemming van de vering en de demping is stevig, zij het geenszins oncomfortabel. Enkel met korte oneffenheden blijkt  het onderstel het wat moeilijker te hebben. Daarenboven  stuurt de lichtvoetige middenklasser  heerlijk precies en zorgen de netjes te doseren remmen  ook nog eens voor een prima vertraging. Zoals het een eigentijdse C-segmenter past is ook de nieuwe Hyundai i30 voorzien van flink wat comfort- en rijhulpitems zoals onder meer een intelligente snelheidsregelaar, verkeersbordenherkenning. autonome remhulp,  dodehoekdetectie, detectie voor dwarsverkeer achter de auto, een waakzaamheidsassistent, spoorassistent en  grootlichtassistent. De door ons gereden Luxury Launch Edition voegt daar onder meer nog  een adaptieve snelheidsregelaar, een panoramisch open dak, een elektrische handrem evenals een verwarmbaar stuur aan toe.

Aan de Hyundai i30  1.4 T-GDi 5-deurs ‘Luxury Launch Edition’ hangt een prijskaartje van 29.200 euro.