Autobouwer Hyundai is al zo’n 15 jaar actief op de Europese markt. In die tijd verkocht het hier zowat 1,2 miljoen wagens. Het ambitieuze automerk staat bekend voor haar eigentijdse modellen. Ook in ons land vinden die gretig afzet. Eén van de bestsellers is zonder twijfel de zowel als drie- en vijfdeurs leverbare i20.

Wie op zoek gaat naar een avontuurlijk ogende  i20 kan terecht bij de i20 Active. Net als de Tucson en Santa Fe bestendigt de i20 Active de sterke merktraditie om suv’s specifiek voor de Europese markt te bouwen. Met de i20 Active speelt Hyundai  bovendien  handig in op de sterk groeiende vraag naar compacte cross-overs in het B-segment.

Volgens de fabrikant richt de  i20 Active zich tot klanten met een actieve levensstijl. Teneinde de Hyundai i20 Active een typische cross-overlook te geven, werd de ophanging van dit model 2,0 cm verhoogd ten opzichte van die van de i20 vijfdeurs. Om de avontuurlijke uitstraling te benadrukken werd dit Hyundai-model ook nog eens bedacht met unieke voor- en achterbumpers met geïntegreerde bodemplaten. Voorts werden zowel voor- als achteraan ronde mistlichten geïntegreerd, terwijl een exclusieve achterspoiler op zijn beurt  de aantrekkingskracht van de B-segmenter vergroot. De robuuste uitstraling van de  Hyundai  i20 Active wordt voorts benadrukt middels gespierde zijschorten en zijdelingse beschermstrips als aanvulling op de uitgesproken wielkastverbreders.

Een prima afgewerkt interieur.
Een prima afgewerkt interieur.

Keurig vormgegeven interieur

Door de t.o.v. de reguliere vijfdeurs 2,0 cm extra bodemvrijheid is het gemakkelijker instappen. Dat Hyundai de voorbije 10 jaar zowel qua vormgeving als afwerking een flinke stap voorwaarts heeft gemaakt, merk je ook aan het interieur. Dat laatste neemt het plaatsaanbod, het comfort en kwaliteitsniveau van de i20 vijfdeurs over en maakt het geheel nóg ergonomischer door de zetels 2,0 cm hoger te plaatsen. Het ruimteaanbod op de 60/40-deelbare achterbank is zelfs bovengemiddeld te noemen. De ergonomie is overigens dik in orde. Zo zitten knoppen en schakelaars op de plaats waar men ze verwacht, terwijl ook het navigatiesysteem zich makkelijk laat doorgronden. Opbergcapaciteit biedt het verzorgde interieur in voldoende mate en al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het laadvolume van  326 tot 1.042 liter.

De Hyundai i20 Active is fraai vormgegeven, compacte cross-over.
De Hyundai i20 Active is een fraai vormgegeven, compacte cross-over.

Geblazen driepitter

Samen met de lancering van de i20 Active introduceerde Hyundai ook een nieuwe krachtbron voor de i20-familie: de 1.0 T-GDi. Het betreft een direct ingespoten, drie cilinders tellende turbo-benzinemotor, leverbaar in 2 vermogensvarianten:74 kW/100 pk en 88 kW/120 pk. De constructeur maakt zich sterk dat de driecilinder specifiek voor de Europerse markt werd ontwikkeld. Onze testwagen had in het vooronder de minst vermogende, 998 cm³ metende dubbelnokker-twaalfklepper. Deze krachtbron, goed voor een maximumkoppel van 172 Nm (bij 1.500-4.000 t/m), wordt door de producent opgegeven voor een normverbruik van 4,8 liter per 100 km (CO²-uitstoot: 110g/km). Ons gemiddeld testverbruik bedroeg evenwel  6,5  liter  per 100 km. De driepitter hangt gretig aan het gas en wie het motorpotentieel maximaal benut, wordt getrakteerd op een sportieve roffel. Stationair merk je overigens dat er een driepitter onder de kap ligt. Qua prestaties geeft de 100 pk rijke 1.0 T-GDi evenmin reden tot klagen. Zo legt de 1.085 kg wegende B-segmenter de 0-100 km/u-sprint af in een keurige 10,9 seconden en is desgewenst op de Autobahn een top van 176 km/u waar te maken. Al bij al is de Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi een voor zijn klasse bovengemiddeld vlotte cross-over. (RH)

Aan de Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi Pop hangt een prijskaartje van 18.499 euro.