Jaguar I-Pace met gestroomlijnd coupé-silhouet

250

Jaguar zet resoluut in op de toekomst. Dit houdt in dat  ook de Britse constructeur kiest voor elektrische aandrijving. De geheel elektrische Jaguar I-Pace, gebouwd in Oostenrijk in het kader van een productiepartnerschap met Magna Steyr, is  alvast de eerste van  een modellenreeks die gebruik maakt van een gloednieuw elektroplatform. Qua formaat positioneert de 4,68 m lange, 1,89 m brede en 1,56m hoge  I-Pace zich in het Jaguar-gamma  tussen de XF en XE.

“De elektrische aandrijving gaf ons een nooit eerder geziene designvrijheid. Toch is de I-Pace meteen als een Jaguar herkenbaar. We wilden ’s werelds meest verleidelijke EV(Electric Vehicle) tekenen en naar mijn mening zijn we in ons opzet geslaagd”,  aldus Design-directeur Ian Callum.  Volgens Jaguar put het gestroomlijnde coupé-silhouet inspiratie uit die van de supersportwagen C-X75, die onder meer gekenmerkt wordt door een korte en lage motorkap, indrukwekkende rondingen, gespierde heupen, een opvallende gordellijn,  22-duims velgen, een aërodynamisch dakdesign en een gebogen achterruit. Dit “cab-forward”-design contrasteert met de hoekige achtersteven die de luchtweerstandscoëfficiënt  helpt terug te dringen tot een waarde van  nauwelijks 0,29.  Alhoewel er in het vooronder geen verbrandingsmotor huist, bleef  het rooster niettemin behouden. Op die manier wisten de designers het stoere karakter te behouden. Teneinde de balans tussen koeling en aërodynamica te behouden, worden er actieve ‘schoepen’ in het radiatorrooster geopend zodra er koellucht nodig is. Dient er geen koeling door de luchthapper te komen, dan worden de schoepen  omwille van een vloeiendere luchtstroom weer gesloten. De nieuwe Matrix-ledkoplampen benadrukken evenzeer de zuivere lijnen van de Jaguar I-Pace.  De verzonken portiergrepen dragen op hun beurt bij tot de uitstekende aërodynamica.  Ze komen tevoorschijn  middels een druk op de afstandsbediening of zodra ze worden aangeraakt.

Een zintuigenprikkelend interieur

“We zijn tot het uiterste gegaan om een emotief, sfeervol en de zintuigenprikkelend interieur te creëren. Een interieur waarin de bestuurder centraal staat en de passagiers de ruimte krijgen die ze nodig hebben. Plaatsnemen in de I-Pace is een bijzondere ervaring en daar draait het bij Jaguar nu eenmaal om”, aldus Ian Callum. Mede door zijn cab-forward-profiel beschikt de Jaguar  I-Pace tegelijk over een bijzonder ruimtelijk interieur. Dat laatste biedt maar liefst 89 cm beenruimte, al is ook de hoofdruimte achterin(968 mm) best in orde. De lage zithouding draagt daar uiteraard toe bij. Opbergcapaciteit biedt het interieur eveneens in ruime mate. Aangezien er zich achteraan geen middentunnel bevindt, biedt de middenconsole plaats aan een opbergvak van 10,5 liter. Schuiven onder de achterzetels bieden dan weer plaats voor tablets en laptops.   De koffer heeft een inhoud van 656 liter en is bijgevolg groter dan bij de meeste middelgrote suv’s.  Met neergeklapte achterbank loopt het laadvolume op tot 1453 liter.

Touch Pro Duo-infotainmentsysteem

De I-Pace wijdt als eerste Jaguar-model het uiterst intuïtieve infotainmentsysteem Touch Pro Duo in. Dit systeem gebruikt een innovatieve combinatie van aanraakschermen, capacitieve sensoren en tactiele, fysieke knoppen om de voornaamste functies te bedienen. Deze nieuwe HMI-interface omvat twee aanraakschermen in de middenconsole. Deze scheiden de informatie duidelijk van de interactieve bedieningselementen teneinde de bestuurder zo weinig mogelijk af te leiden.  Jaguars nieuwe EV-navigatiesysteem  houdt bij het plannen van de routes bovendien  rekening met de topografie, inzichten van eerdere ritten en de individuele rijstijl.

Een hoogwaardig interieur.

Op die manier wordt het rijbereik met een uitzonderlijke  nauwkeurigheid bepaald en krijgt de bestuurder meer gemoedsrust.  Dit geavanceerde navigatiesysteem kan bovendien worden gesynchroniseerd met een reis-app voor smartphones.  Behalve zijn erg geavanceerde, volledig elektrische aandrijving gebruikt de Jaguar I-Pace ook de Smart Settings-technologie teneinde de voorkeuren van de bestuurder te detecteren, te anticiperen op zijn behoeften en de concentratie te bevorderen tijdens het rijden. Zo herkent  de  I-Pace  de naderende bestuurder aan zijn sleutel en het Bluetooth-signaal van zijn smartphone. Deze informatie wordt gebruikt om de stand van de klimaatregeling, het infotainment en de positie van de zetels aan te passen telkens men achter het stuur plaatsneemt.  Intelligent Phone Reminder waarschuwt dan weer de bestuurder wanneer hij zijn smartphone achterlaat.  De I-Pace introduceert eveneens Amazon Alexa Skill.  Dit houdt in dat eigenaars een toestel uitgerust met Alexa-informatie kunnen vragen die is opgeslagen in de Jaguar InControl Remote App.  Bijvoorbeeld: Is mijn auto vergrendeld? Wat is het laadniveau van de batterij? Heb ik voldoende rijbereik om naar het werk te rijden?

2 x 200 pk

De Jaguar I-Pace  doet voor zijn aandrijving een beroep op twee elektromotoren. De ene bevindt zich op de vooras, de andere achteraan. Beide zijn goed voor een vermogen van 200 pk. Het maximumvermogen bedraagt dus 400 pk of 294 kW.  Standaard heeft de Jaguar I-Pace dan ook vierwielaandrijving.

Het cab-forward-design contrasteert met de hoekige achtersteven.

De accu en de motoren zijn in de wagenbodem ondergebracht en daar vaart uiteraard het zwaartepunt van de 2.133 kg wegende Jaguar wel bij.  Volgens de producent accelereert de I-Pace vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 4,8 seconden en is op de Autobahn een top van 200 km/u mogelijk.  Thuis opladen met een 36A-7kW-lader vraagt 13 uur om een volledig lege accu weer op te laden. Aan een snellader wordt 80 procent van de accu in minder dan 45 minuten opgeladen en tekent elke 15 minuten laadtijd voor een rijbereik van 100 km. De lithium-ionaccu van 90 kWh staat garant voor een rijbereik van 480 kilometer, waarbij het EV-navigatiesysteem steeds de ideale  elektrische route uitstippelt.

Aan de Jaguar I-Pace  hangt een prijskaartje van 78.990 euro.