Kia Stonic 1.6 CRDi: Koreaan met Europese looks

112
De Kia Stonic kent tal van personaliseringsmogelijkheden.

Het B-suv-segment – dat van de compacte suv’s  – groeit fors.  De Europese koper wil immers een hoge zit en een stoer uiterlijk. Vandaag de dag struikelen  de merken  over elkaar heen om in die wagenklasse een cross-over/suv  te lanceren. In Europa is het B-suv-segment inmiddels al goed voor een marktaandeel van ruim 10 procent.  In dat hard groeiend segment beschikt Kia met de Stonic  alvast over een ijzersterke troef.

Anno 2019 wordt de Stonic gecommercialiseerd met twee benzinestokers: de drie cilinders tellende 1.0 T van 120 pk en de vier cilinders rijke 1.4 van 100 pk. Daarnaast is er nog de 115 pk rijke 1.6 CRDi, die het voorwerp is van onze test. Al sinds het dieselschandaal anno 2015 de kop heeft opgestoken, bevindt de ooit zo geliefde  dieselmotor zich nu in de hoek waar de klappen vallen. Voor wie veel kolometers rijdt, is een diesel omwille van zijn lager verbruik en hoger koppel, evenwel nog steeds een prima keuze.  Diesels die voldoen  aan de  nieuwste norm  Euro6d-temp voldoen, zijn vandaag de dag overigens  niet  veel  vervuilender dan benzinestokers.

Europese looks

De   4,14m lange, 1,76m brede en 1,52m hoge Kia  Stonic rolt van de band in het Koreaanse Sohari , maar etaleert duidelijk zijn Europese  looks. Daarbij is meteen  te merken dat de Stonic feitelijk een afgeleide van de Rio is, zij het dan wel hoger op de poten staand en voorzien van enkele stoere accenten.   Met zijn korte overhang voor- en achteraan in combinatie met een lage motorkap en dito daklijn heeft  de Kia Stonic ontegensprekelijk  een sportieve uitstraling.  Een imperiaal  wijst dan weer op het functionele karakter.  Typische Kia- designelementen zijn het tijgervormige radiatorrooster dat bij de Stonic werd bedacht met een driedimensionale chroomrand.  De breedte van het koetswerk wordt   benadrukt middels omhullende, van led-dagrijverlichting voorziene koplampen.  De markt vraagt om meer personaliseringsmogelijkheden.  Kia speelt daar alvast handig op in met een two-tone kleurstelling waarbij het dak, de spiegels en de achterspoiler in de kleuren Black Pearl, Clear White, Signal Red, Tan Orange en Electric Green verkrijgbaar zijn.   Net als vanbuiten is  de Kia Stonic  ook vanbinnen  netjes afgewerkt, waarbij alles strak en stevig in elkaar zit. Zoals vaak in dat segment  tref je ook vanbinnen harde plastics aan. Dat is onder meer het geval voor de toplaag van het dashboard. Opmerkelijk is wel dat het gelakte dashboardpaneel werd bedacht met hetzelfde tijgerneusmotief als het radiatorrooster. De  verluchtingsroosters aan de buitenkant van het dashboard verwijzen dan weer naar de vorm van de koplampen. Het brede, horizontale dashboardoppervlak versterkt overigens het ruimtegevoel.

Het  instrumentarium laat met zijn twee grote meters aan duidelijkheid niets te wensen over. Het multimediascherm zit vrij hoog en daardoor voortreffelijk in het zicht. Het  goed in de hand liggende stuur telt  weliswaar  een groot aantal knoppen , al zorgt de logische bediening meteen voor de gewenste functie.  We vinden het ook prettig dat het bedienen van het ventilatiesysteem en de  volumeregeling van het audiosysteem nog geschiedt middels fysieke knoppen in plaats van via het multimediasysteem. Het interieur biedt  evenveel personaliseringsmogelijkheden als het koetswerk.  Zo kan er onder meer worden gekozen uit vier kleurpakketten: Grijs, Brons, Oranje en Groen.

Ruim bemeten

Zowel voor-als achterin biedt de Kia Stonic voldoende hoofd-en beenruimte.  De voorzetels zijn voldoende verstelbaar, maar hebben wel een nogal korte zitting. Opbergcapaciteit biedt het Stonic-interieur ook nog eens  in ruime mate. Zo is er een opbergvak met dubbele schuif onderaan de middenconsole, terwijl  het handschoenkastje plaats biedt aan iPads en tablets.

Een ruim én comfortabel interieur.

De  zonnebril  kan men kwijt  in de plafondconsole en in  de verschuifbare armsteun is eveneens een opbergvak verborgen. Het koffervolume varieert  naargelang de opstelling van de in een 60/40-verhouding neerklapbare achterbank van 352 liter tot 1.155 liter., waarna er een volledig vlakke laadvloer ontstaat.  De veelzijdige bagageruimte  profiteert  van een uit twee niveaus bestaande koffervloer.   De Kia Stonic is verkrijgbaar met alle eigentijdse comfort-en veiligheidssystemen die vandaag op een eigentijdse vierwieler thuishoren. We denken daarbij o.m. aan het verwarmbare stuur, de verwarmbare voorzetels, de automatische airco,de automatische snelheidsregelaar, de  autonome noodremhulp  met voetgangersherkenning en botswaarschuwing , de  dodehoekdetectie  en  de rijstrookwaarschuwing.

Beproefde motoren

In  het Stonic-motorengamma kan de dieselaar terecht bij de inmiddels beproefde 1.6 CRDi-krachtbron. Deze viercilinder tekent voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 85 kW/115 pk en 280 newtonmeter(bij1500-2750 t/m). Standaard is deze turbodiesel gekoppeld aan een voorbeeldig schakelende manuele zesbak. Een automaat is nog niet verkrijgbaar.

Een imperiaal wijst op het functionele karakter.

De oliestoker is weliswaar  niet de stilste, de prestaties  stemmen niettemin  tot  tevredenheid.  Een gemiddeld verbruik van zo’n 5,0 liter diesel per 100 km is moeiteloos waar te maken. Voorts weet de 1270 kg wegende Konic  de 0-100 km/u-acceleratie te klaren in 10,9 tellen en haalt de Koreaan op de Autobahn  desgewenst een top van 188 km/u.  Voor de Stonic opteerde Kia voor een stevige onderstelafstemming en dit zonder dat het oncomfortabel wordt. Vergeleken met  menig B-suv-concurrent heeft de Stonic een vrij laag zwaartepunt, waardoor de koets in bochten maar erg weinig overhelt. De elektrisch bekrachtigde besturing is voldoende precies en biedt genoeg feedback om de Stonic  vrij neutraal de hoek om te loodsen. In tegenstelling tot concerngenoot Hyundai Kona heeft de Stonic evenwel  nog  geen recht op vierwielaandrijving .

Aan de Kia Stonic  1.6 CRDi ‘Fusion’  hangt een prijskaartje van 23.040 euro.