De cross-over Stonic is dé Kia-troef op een van de snelst groeiende marktsegmenten: het B suv-segment. Dat laatste is inmiddels al goed voor 1,1 miljoen nieuwe auto’s per jaar, wat staat voor 7 procent van de totale Europese markt. Verwacht wordt dat de markt voor cross-overs  tegen 2020 nog verder zal groeien tot  jaarlijks 2 miljoen exemplaren.

De in het Koreaanse Sohari gebouwde Kia Stonic kan schermen met een typisch Europese flair.  De compacte buitenmaten (4,14m x 1,76m x 1,52m) evenals het lage zwaartepunt  dragen bij tot het gestroomlijnde koetswerk dat duidelijk geïnspireerd is door de vormgeving en functionaliteit van Kia’s grotere suv’s.   Met zijn korte overhang voor- en achteraan in combinatie met een lage motorkap en dito daklijn pakt de Kia Stonic uit met een sportieve uitstraling. Typische Kia-designelementen zijn het tijgervormige radiatorrooster dat bij de Stonic werd bedacht met een driedimensionele chroomrand.  Personaliseringsmogelijkheden zijn een belangrijk aankoopsargument in het B-suv-segment. Klanten krijgen de keuze uit 9 koetswerk- en 5 dakkleuren, waardoor er tot 20 tweekleurige combinaties mogelijk zijn. Voorts kunnen klanten opteren voor zowel 15 als 17-duims lichtmetalen wielen. Het Stonic-interieur combineert gebeitelde vormen met geometrische lijnen, terwijl het dashboardoppervlak zelf is geïnspireerd op de scherpe lijnen van het koetswerk. Zo werd het gelakte dashboardpaneel bedacht met hetzelfde tijgerneusmotief als het radiatorrooster. De  verluchtingsroosters aan de buitenkant van het dashboard imiteren dan weer de vorm van de koplampen. Het brede, horizontale dashboardoppervlak versterkt bovendien het ruimtegevoel. Centraal is een zwevende HMI-interface aangebracht, terwijl het infotainmentsysteem met aanraakscherm het aantal knoppen reduceert. Een schoonheidsfoutje dat ook het interieur van deze B-segmenter kenmerkt, is de aanwezigheid van harde plastics. Het interieur biedt trouwens evenveel personaliseringsmogelijkheden als het koetswerk.  Zo kan er o.m. worden gekozen uit 4 kleurpakketten: grijs, brons, oranje en groen.

Een aluminiumkleurige beschermplaat onder de achterbumper versterkt het stoere uiterlijk.

Ruim interieur

Het interieur biedt heel wat beenruimte: respectievelijk 1,07 m voorin en 85 cm achterin. Opbergcapaciteit biedt het Stonic-interieur ook nog eens  in ruime mate. Zo is er o.m.  een opbergvak met dubbele schuif onderaan de middenconsole . Voorts gaat de Kia Stonic prat op een infotainmentsysteem dat smartphonefuncties naadloos integreert in de bediening van de belangrijkste autofuncties.  Het handschoenkastje is bovendien geschikt voor iPads en tablets, terwijl men de zonnebril kwijt kan in de plafondconsole. In de verschuifbare armsteun is eveneens een opbergvak verborgen. De veelzijdige bagageruimte, goed voor een volume van 352 liter, plukt de vruchten van een uit 2 niveaus bestaande koffervloer. Je kan bijgevolg de koffer uitbreiden of verkleinen naargelang de behoeften en ook nog eens een vlakke vloer creëren met neergeklapte achterbank.  Met de achterzetels neergeklapt bedraagt het laadvolume 1.155 liter. De Kia Stonic is verkrijgbaar met een brede waaier aan technologieën die zowel het comfort als het gebruiksgemak verhogen.  Voorbeelden daarvan zijn de verwarmbare voorzetels, het verwarmbare stuur, het audiosysteem met 6 luidsprekers, de automatische snelheidsregelaar, de automatische airco, het sleutelvrij instapsysteem en de parkeercamera achteraan. Daarnaast  is de Kia Stonic, toegerust met 6 airbags, niet weinig trots op zijn  geavanceerde rijhulpsystemen zoals  o.m.  autonome noodremhulp met voetgangersherkenning en botswaarschuwing , dodehoekdetectie  en rijstrookwaarschuwing

Het interieur biedt evenveel personaliseringsmogelijkheden als het koetswerk.

Vermogen

De Kia Stonic laat toe te kiezen uit drie benzinestokers: de drie cilinders tellende 1.0 T-GDI(88 kW/120 pk) evenals de vier cilinders rijke 1.2 (62 kW/84 pk) en 1.4 (74 kW/100 pk). Vanaf midden dit jaar  is ook een 74 kW/100 pk -rijke  1.0 T-GDI-motor  verkrijgbaar.  Voor dieselaars  is er de 81kW/ 110 pk rijke 1.6 CRDi . Wij reden recentelijk de Kia  Stonic  1.0 T-GDI met in het vooronder de 88 kW/120 pk rijke  1,0 liter driepitter.  Deze direct ingespoten en geblazen krachtbron tekent  voor een koppel van 172 newtonmeter en is daarmee prima gemotoriseerd. Al vanaf 1.750 toeren biedt de roffelende driecilinder voldoende trekkracht en in combinatie met  een soepele  én voldoende strak schakelende manuele zesbak, staat het aandrijfaggregaat garant voor overtuigende prestaties. Zo volstaan 10,2 seconden voor de 0-100 km/u-spurt, terwijl het gemiddeld testverbruik neerkwam op een hoogst aanvaardbare  5,6 liter per 100 km.

Aan de Kia Stonic 1.0 T-GDI Sense  hangt een prijskaartje van 22.890 euro.