Lexus staat vandaag de dag in hoofdzaak voor modellen met  hybrideaandrijving. Dat geldt bijgevolg ook voor het GS-gamma, dat  twee modellenreeksen omvat: de GS 300h en de GS 450h. Wij namen zopas de eerstgenoemde onder handen.

De GS 300h kwam in 2012 op de markt. De 4e generatie werd vorig jaar nog bedacht met een update. In  zijn klasse moet de GS 300h het opnemen tegen de Audi A6, de BMW 5-Reeks en de Mercedes-Benz E-Klasse. Door de toenemende zorg omtrent het milieu is de CO2-uitstoot  alsmaar belangrijker geworden, vandaar dat ook in de zogeheten premium-klasse steeds meer hybriden hun opwachting maken.

Gespierde look

De jongste  Lexus GS onderscheidt zich van zijn voorganger door een dynamischer koetswerkstijl met o.m. een gespierde neus die zich het typische spoelvormige radiatorrooster van het merk aanmeet. Nieuw zijn de smallere lichtunits vooraan, gekenmerkt  door hun unieke indeling met 3 lampen. De flanken van de nieuwste GS onderscheiden zich middels een nieuwe karakterlijn ter hoogte van de drempels. Achteraan wordt het kofferdeksel voortaan geaccentueerd door een L-vormige chroomspijl. De kleur van de onderbumper is in donkergrijs metallic uitgevoerd i.p.v. zwart teneinde het lage zwaartepunt de nodige kracht bij te zetten.

Het hertekende interieur kan bovendien schermen met een gevoelig verbeterde functionaliteit, waarbij o.m. alle  rijcomponenten zijn samengebracht in de bestuurdersomgeving. Het dashboard is opgesplitst in 2 verschillende zones. De middenconsole pronkt met  een fraai audiobedieningspaneel en  de airco is voorzien van een contrastrijk ELD (Electroluminescent Display)-scherm teneinde de temperatuurinstelling van de 3 zones zichtbaarder te maken.

Ook de achtersteven kreeg een make-over.
Ook de achtersteven kreeg een make-over.

Full Hybrid-aandrijving

Het Lexus Hybrid Drive-systeem van de GS 300h omvat zowel een 105 kW/143pk rijke elektromotor als een 133 kW/181 pk sterke 2,5 liter viercilinder-benzinestoker. Goed voor een gecombineerd vermogen van  164 kW/223 pk sprint de Lexus GS 3000h vanuit stilstand naar 100 km/u in 9,0 tellen en houdt deze het op de Autobahn pas aan 190 km/u voor bekeken. Volgens de constructeur stelt de van een dubbele injectie voorziene zestienklepper zich tevreden met gemiddeld verbruik van 4,4  liter per 100 km (C02-uitstoot:104g/km).

Een luxueus én comfortabel interieur.
Een luxueus én comfortabel interieur.

Het onderstel van de Lexus GS 300h weet al bij al het beste van 2 werelden, met name sportiviteit én comfort met mekaar te verzoenen. Het omvat dubbele driehoekige draagarmen vooraan in combinatie met meervoudige draagarmen achterop. De wielophanging is zodanig afgesteld dat de Lexus GS  300h erg lang neutraal de ingestuurde bocht volgt. De GS 300h  is  voorzien van een aardig wat feedback biedende, elektrisch bekrachtigde  tandheugelstuurinrichting. De Japanse berline is overigens mooi soepel geveerd, al blijft er tegelijk nog voldoende communicatie in het onderstel. De testwagen was voorzien van  de “Privilege Line” die o.m. voorziet in fraaie lichtmetalen 18- duims  velgen met rubber in de maat 235/45 R-18. Voor de passieve veiligheid staan dan weer 10 (!) airbags garant. Comfortverhogende items  zijn o.m. het voortreffelijke audio-en navigatiesysteem, de  in 18 richtingen, elektrisch verstelbare voorzetels,  het lederen interieur, de automatische airco met gescheiden temperatuurregeling (3 zones), het  head-up display, de cruise control, de parkeerhulp, wegrijhulp op hellingen, de achteruitrijcamera evenals de gemotoriseerde kofferklep. Opbergmogelijkheden biedt deze vierdeurs in voldoende mate en voor een hybride is een koffervolume van 468 liter best groot te noemen.

De  Lexus GS 300h is verkrijgbaar vanaf 45.990 euro.