2017 was een bewogen jaar in de wereld van nieuws en trends. Het controversiële Twittergedrag van Trump, de verschillende terroristische aanslagen in Europa en de onafhankelijkheidsstrijd van Catalonië zijn ons absoluut bijgebleven. Op het vlak van digitale en lifestyletrends springen het betalen via onlineapplicaties en de opkomst van superfoods in het oog. Zo leert ons een studie van trendonderzoeksbureau Trendhuis.

Donald Trump viel in 2017 veelvuldig op door zijn tweets. (foto belga)

Amerikaans president Donald Trump was met zijn Twittergedrag en boude uitspraken niet weg te slaan uit de media. Voor 29% van de Vlamingen was dit de gebeurtenis uit 2017 die hen het meeste zal bijblijven. De verschillende terroristische aanslagen (Barcelona, Manchester, Teheran, enz.) is voor 17% hét nieuwsfeit van het afgelopen jaar. 15% van de Vlamingen vindt dan weer de onafhankelijksstrijd van Catalonië de belangrijkste gebeurtenis van 2017. Mannen (18%) vinden deze Catalaanse kwestie meer memorabel dan vrouwen (11%). Een nieuwsfeit dat in dit overzicht niet mag ontbreken: de #MeToo-beweging. Voor 12% van de Vlamingen is dit hét nieuwsfeit uit 2017. Vrouwen (16%) vinden de #MeToo-beweging gedenkwaardiger dan mannen (8%).

 

De digitale trends

Bijna de helft van de Vlamingen maakt gebruik van onlineapplicaties om te betalen.

Onlineapplicaties en tools schieten als paddenstoelen uit de grond. De digitale blijver is voor 46% van de Vlamingen de mogelijkheid om te betalen via onlineapplicaties. Bijna de helft van de Vlamingen maakt hier ook daadwerkelijk gebruik van. 2017 is het jaar van de social influencers, althans voor 14% van de Vlamingen. Eenzelfde percentage was zelf social influencer of liet zich door hen beïnvloeden. In 2017 blijft Netflix populair. Voor 11% van de Vlamingen was dat dé digitale trend van 2017 en 30% maakte gebruik van deze online streamingdienst.

De lifestyletrends

Superfoods zoals quinoa stonden afgelopen jaar vaker op het menu.

Dé lifestyletrend die er met kop en schouders bovenuit steekt, is de introductie van quinoa en andere superfoods in ons dieet. 34% van de Vlamingen zette het afgelopen jaar superfood op het menu. Vrouwen (42%) waren er sneller voor gewonnen dan mannen (26%). Het zelf managen van gezondheid wordt steeds populairder: 29% van de Vlamingen ging aan het sporten met een fitnessapp. En ook vegetarisch eten doet het steeds beter: 24% van de Vlamingen bezocht het afgelopen jaar een vegetarisch restaurant.

Deze trends willen we niet meer terugzien

Naast populaire lifestyletrends waar we met veel goesting aan meededen, zijn er ook trends die we snel willen vergeten. De lifestyletrend die bij de Vlamingen het minst in de smaak viel was vaping: 29% ziet de elektronische sigaret dus liever verdwijnen. Bieryoga (18%) en genderneutrale kledij (16%) vervolledigen de top drie van trends die we liever kwijt zijn. Opvallend is dan weer dat 9% van de Vlamingen vindt dat quinoa en andere superfoods niet meer terug hoeven te komen in 2018, terwijl 34% deze superfoods wel op het menu zette in 2017. Kortom, een product dat discussies losmaakt.

(bron: Trendhuis)