Vernieuwde Mazda 6 Sedan oogt gespierder

28
Een aan de CX-5 ontleende “neus”.

De Mazda 6,verkrijgbaar  als sedan en Wagon,  werd voor het modeljaar 2019 opgefrist.  De vorige update bleef beperkt, maar de nieuwe facelift is beduidend ingrijpender geworden.

Het Mazda-vlaggenschip  wordt al  sinds begin 2013 bij ons gecommercialiseerd  en was vorig jaar goed voor 567 inschrijvingen.  In tegenstelling tot de breakversie (Wagon) is de vierdeurs bij ons  evenwel  minder gegeerd.  Op de Belux-markt is de verhouding: 2/3 Wagon tegen 1/3 sedan.  De Mazda6 sedan beschikt nochtans  over de nodige troeven om hoog te scoren in  het D-segment.  Vooreerst is de Mazda6 sedan een lel van een auto  en het is effenaf knap dat de Japanse designers  hem er niettemin heel vlot hebben laten uitzien.

Bredere “look”

De jongste Mazda 6  sedan pronkt  net als de  Wagon onder meer met een nieuwe “neus”. Deze kreeg een meer gebeitelde look die de horizontale lijnen, het lage zwaartepunt en de brede uitstraling extra kracht bijzet.  Voorts is er een nieuw rooster dat qua design verwijst naar dat van de CX-5, waarbij de verchroomde omlijsting zich uitstrekt tot onderaan de van ledunits voorziene  koplampen.

De led-richtingaanwijzers vormen daarbij een lijn langs de bovenkant van elk lichtblok, terwijl de lichtsignatuur doordringt tot in de koplampen .  Door de mistlampen in de lichtblokken te integreren kregen de hoeken van de bumper bovendien een nieuw én horizontaler design dat op zijn beurt de bredere look moet accentueren.  De sedan plukt bovendien de vruchten van bijkomende nieuwe stiilvoorzieningen.  De cilinders van de remlichten zijn  lager geplaatst en leunen qua design dicht aan bij de koplampen.  Voorts is de koetswerkkleur nu  doorgetrokken tot het onderste deel van de bumper om een gespierder “look” te creëren.  De uitlaatpijpen  zijn bovendien  niet enkel groter qua diameter geworden, ze zijn nu  ook verder op de wagenhoeken geplaatst. Die kleinere afstand tussen de uitlaatpijpen en de bumper moet eveneens de bredere look van de achtersteven benadrukken. Al bij al durven we stellen dat de sedan qua looks net zo’n voltreffer is als de eerder door ons gereden Mazda6 Wagon.

Een nóg meer op comfort afgestemd  interieur

Behalve het koetswerk werd ook  het interieur van de Mazda6 sedan  opgewaardeerd.  Zo  is er onder meer “zachter”  aanvoelend materiaal gebruikt voor de bekleding van het centrale deel van het instrumentenbord, de portierbekleding en die van de armsteunen.  Daarnaast is de fabrikant erin geslaagd om het gevoel bij het openen en sluiten van het handschoenkastje nóg te verbeteren.  De zijdelingse ventilatieopeningen strekken zich uit tot in de portierbekleding, waardoor het instrumentenbord nog breder lijkt en tegelijk het ruimtegevoel wordt benadrukt. De bijpassende sierlijsten in voor-en achterportieren zijn op dezelfde hoogte geplaatst als die op het instrumentenbord, waardoor ze als het ware in elkaar overlopen en de perceptie van continuïteit en kwaliteit doorheen de interieurruimte wordt versterkt. Ten opzichte van de vorige update is er zowel  qua materiaalgebruik, ergonomie als afwerking  eens te meer een flinke stap voorwaarts gezet.

Een voorbeeldig afgewerkt én van deugdelijke materialen voorzien interieur.

Het centraal geplaatste   8-duims scherm bovenaan het dashboard  geldt  op de Mazda 6 als het eerste in zijn soort en  dat komt  zowel het gebruiksgemak als de zichtbaarheid ten goede.  Middels de zich op de middenconsole bevindende  centrale draai-drukknop ga je  makkelijk doorheen de logisch opgebouwde menu’s.   De testwagen had recht op een 7-duim groot tft lcd-display in het midden van het centrale instrumentenbord, waarop  een brede waaier aan heldere, eenvoudig leesbare status-en multimediameldingen te selecteren valt.  Een modern digitaal instrumentarium is alsnog niet aan de Mazda 6 besteed. De nieuwste  Mazda 6 sedan kan wel prat gaan op een nieuw head-up display  dat voertuiginformatie voortaan rechtstreeks op de voorruit projecteert.  De “zit” is er eveneens op vooruitgegaan en zulks middels nieuw ontworpen , meer zijdelingse steun biedende voorzetels. Is  de Mazda 6 sedan  uitgerust met een lederen bekleding, dan beschikt deze voor het eerst over geventileerde voorzetels (3 standen).   Opbergruimte biedt het interieur in voldoende mate, terwijl de kofferinhoud (480liter) evenmin teleurstelt.

Atmosferische 2,5 liter vierpitter

De vernieuwde Mazda 6 is bij ons verkrijgbaar met 5 krachtbronnen, alle vierpitters.  Daar waar de meeste fabrikanten kiezen voor geblazen benzinestokers, houdt Mazda het  bij atmosferische exemplaren.  Het benzinegamma trapt af met de  107 kW/145 pk sterke SkyActiv-G 2.0 die zowel  in de 121 kW/165 pk sterke SkyActiv-G 2.0  als in de 143 kW/194 pk rijke  SkyActiv-G 2.5  met cilinderuitschakeling  zijn meerdere moet erkennen.   Recent namen we de Mazda 6 sedan met de meest potente benzinemotor onder de testloep. Bij atmosferische motoren is het wel zaak de motor flink op toeren te houden indien men er de nodige vaart wenst in te houden. Dat geldt bijgevolg  ook voor de  direct ingespoten  2,5 liter  viercilinder-benzinemotor, waarvan de SkyActiv-techniek tekent voor een wat hoge compressie. Bij de 2,5  liter-viercilinder bedraagt  de  compressieverhouding   13,0:1. Volgens Mazda is dat goed voor de efficiëntie.  Standaard  is deze krachtbron  gekoppeld is aan een ietwat traag  reagerende  zestrapsautomaat.

Grotere én verder op hoeken geplaatste uitlaatpijpen.

Schakelen kan overigens ook middels  flippers aan het stuur en dat genoot onze voorkeur. Zijn hoogste koppel (285 newtonmeter) maakt  de dubbelnokker-zestienklepper pas waar  bij 4.000 toeren. Het aandrijfaggregaat tekent overigens wel  voor prima prestaties zoals een 0-100 km/u-sprint in 7,8 seconden en een op de Autobahn te realiseren piek van 223 km/u. Een gemiddeld benzineverbruik van om en bij de 8,0 liter is bovendien moeiteloos waar te maken.  Het onderstel werd eveneens onder handen genomen wat onder resulteerde in een soepeler vering die de meeste wegoneffenheden moeiteloos verteert. Het comfort van de 4,87 m lange, 1,84 m brede en 1,45 m hoge Mazda 6 sedan vaart er alvast wel bij en qua dynamisch rijgedrag  scoort de nieuwste Mazda 6 nóg hoger  dan zijn voorganger. De voorwielaandrijver laat zich eenvoudig én met gevoel van richting veranderen.  Goed om weten is dat de Mazda 6 sedan als eigentijdse vierwieler uitpakt met onder meer een adaptieve snelheidsregelaar, een  rijbaanassistent,  een automatische noodrem en een achteruitrijcamera.

Aan de Mazda 6 sedan 2.5 Skyactiv G-194 Skycruise hangt een prijskaartje van 39.490 euro.