Met de Mazda 6 modeljaar 2017 introduceert de Japanse constructeur eigenlijk geen nieuw model. De uiterlijke verschillen met het  pas vorig jaar opgefriste model zijn immers zo klein  dat we veeleer mogen spreken van een subtiele update.  Het verschil bevindt zich vooral onderhuids.

Het Kodo-design is een mix van verfijning en dynamische kracht.

Volgens de constructeur straalt het exterieur nog steeds beweging, emotie, snelheid en stabiliteit uit. Zowel bij de wagon als de sedan vormt het Kodo-design (wat staat voor Ziel van Beweging) een mix van verfijning en dynamische kracht. De fabrikant  verwijst daarbij naar het kenmerkende lijnenspel dat van de voorschermen via de inklapbare  buitenspiegels en de groter geworden zijknipperlichten naar de achtersteven  loopt.

Metallic afwerking

Mazda biedt zijn vlaggenschip voor het modeljaar 2017 wel aan met een nieuwe koetswerkkleur: Machine Grey.  Binnenin hebben tal van verbeteringen het rijplezier naar een nóg hoger niveau getild, wat nu eenmaal passend is bij het streven naar een hogere marktpositionering. Nieuw is de metallic afwerking op het instrumentenpaneel, de panelen van de portierschakelaars en rond de versnellingspook evenals de chroomaccenten op het dashboardkastje en de middenarmsteun achteraan. Voorts verlichten led-lampjes in de dakhemel  het interieur.

In het interieur zien we een nieuw stuur én prima materialen.
In het interieur zien we een nieuw stuur én prima materialen.

Eveneens nieuw is het stuur dat  een nieuwe knoppenindeling kreeg  en bovendien  verwarmbaar is. Verder is voorzien in nieuwe opbergvakken aan de voorzetels.   Er is zo weinig mogelijk gebruikgemaakt van hard plastic. Niet onbelangrijk is dat de nieuwste  Mazda 6  werd bedacht met een klimaatregeling die extra sensoren kreeg voor een nóg nauwkeurigere temperatuurregeling mogelijk te maken.

G-Vectoring Control

De Mazda 6 modeljaar 2017 is samen met de nieuwste Mazda 3 het eerste model in Europa dat beschikt over het unieke G-Vectoring Control-systeem. Dit zorgt ervoor dat de verticale belasting op elk wiel wordt geoptimaliseerd. Zodra je een bocht instuurt, gebruikt het GVC het motorkoppel om deceleratiekrachten te genereren. Dat zorgt voor meer druk op de voorwielen, wat meer grip tot gevolg heeft. Als de bestuurder vervolgens in de bocht een constante stuurhoek aanhoudt, dan geeft het GVC de acceleratiekracht weer vrij met als gevolg dat de achterwielen meer worden belast én de stabiliteit wordt verhoogd.

Met de achterbank plat loopt de bagagecapaciteit op tot 1.664 liter.

Mazda maakt zich sterk dat zowel de ervaren als minder ervaren bestuurder in tal van verkeerssituaties zal profiteren van het G-Vectoring Control-systeem. Onlangs reden we de Mazda 6 Wagon met in het vooronder de 163 pk rijke tweeliter-benzinestoker, goed voor een hoogste koppel van 210 newtonmeter (bij 4.000 t/m) en een gemiddeld verbruik van 5,9 liter per 100 km. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft deze break slechts 9,1 seconden nodig. Met dank aan onder meer het GVC-systeem is de Mazda 6 Wagon een van de strakste én fijnst sturende middenklasse-breaks van het moment.

Veiliger

Het Mazda Proactive Safety is gericht op de bescherming van zowel de inzittenden als van de andere weggebruikers. De kern ervan wordt gevormd door i-ActivSense, een geavanceerde reeks sensor-gebaseerde actieve en precrash-veiligheidssystemen die gebruikmaken van radar en camera om gevaren te signaleren. Nieuwe en vernieuwde i-ActivSense-technologieën zijn  onder meer een  nieuwe frontcamera evenals het Advanced Smart City Brake Support-systeem. Dat laatste remt automatisch af zodra een obstakel of een persoon voor de auto wordt gedetecteerd.

Aan de Mazda 6 Wagon  2.0 Skyactiv-G Skydrive  6M hangt een prijskaartje van 28.190 euro.