Na 5 jaar heeft Mazda de eerste generatie van de CX-5 vervangen. Bij de tweede CX-5-generatie werd zowel het koetswerk aangescherpt als de techniek verder geoptimaliseerd. Inmiddels is de CX-5 in die periode van 5 jaar uitgegroeid tot een succesnummer, goed voor 25 procent van de totale Mazda-verkoop.

Volgens de ontwerpers betekent het nieuwe CX5-uiterlijk de start van een nieuwe designtaal voor de komende Mazda-generaties. De nieuwe Mazda CX-5 is met een lengte van 4,55 m en een hoogte van 1,68 m 1,0 cm langer en 3,5 cm lager dan zijn voorganger. Ten opzichte van deze laatste is de neus 10 cm langer geworden. De wielbasis bleef met 2,7 m ongewijzigd.

Breder

Met 1,59 m zijn de sporen voor- en achteraan wel iets breder en zijn de banden tegelijk zo ver mogelijk naar de hoeken van het koetswerk opgeschoven. De structuur van het koetswerk werd overigens herzien met 3,5 cm verder naar achteren geplaatste A-stijlen en een geoptimaliseerde plaatsing van de vooras ten opzichte van de A-stijlen.

De nieuwe Mazda CX-5 is langer én lager dan zijn voorganger.

Een enkele krachtige lijn loopt voortaan van de koplampen naar de achterlichten en eindigt achteraan in een driehoekige vorm die van de kofferklep naar buiten wordt doorgetrokken tot aan de achterwielen. Dunnere, lager ingeplante koplampen accentueren de dynamischere uitstraling. De luchtweerstand van de nieuwe CX-5 is met zo’n zes procent verminderd ten opzichte van het vorige model.

Piramidevormig design

Lange, dunne ledmistlampen versterken dan weer het gevoel van breedte van het front. Ook de driedimensionale look van het Mazda-logo en het rooster is versterkt. Zo heeft dat laatste een nieuw, driezijdig piramidevormig design. In profiel onderscheidt de nieuwe Mazda CX-5 zich ook door een iets lagere gordellijn. Het grotere glasoppervlak wordt bovendien geaccentueerd door zwarte B-en C-stijlen in combinatie met een slanker ontwerp voor de buitenspiegels.

Cockpitergonomie

Het interieurontwerp van de nieuwe Mazda CX-5 werd bedacht met veel aandacht voor een foutloze cockpitergonomie binnen een duurzame én ruime interieurlay-out. Zowel voor- als achterin is het ook voor lang opgeschoten lieden comfortabel toeven. De gebruikte materialen stemmen tot tevredenheid en dat geldt ook voor de afwerking. Alle belangrijke instrumenten en bedieningsknoppen bevinden zich keurig binnen handbereik van de bestuurder.

Een weinig fleurig, zij het keurig afgewerkt interieur.

Het display van de navigatie kreeg een stek óp het dashboard in plaats van erin. Let wel: er zijn auto’s die een moderner dashboard hebben, maar dit van de CX-5  laat aan duidelijkheid zeker niets te wensen over. Voorts pakt de nieuwe CX-5 uit met een nieuw én verwarmbaar lederen stuur, waarvan de decoratie-elementen op de onderste spaken  smaller zijn geworden.

Verstelbare rugleuning

De voorzetels  zijn voortaan bedacht met nieuwe rugleuningen die het bovenlichaam nóg beter ondersteunen. Enkel jammer dat de zitting nogal kort is.  Ook de 40:20/40 neerklapbare achterbank werd onder handen genomen om nóg meer comfort te kunnen bieden. Bovendien is de nieuwe CX-5 de eerste Mazda met een verstelmechanisme in 2 trappen, waardoor de rugleuning van de achterbank tot 28° naar achteren kan kantelen.

Afhankelijk van de uitvoering is ook  de achterbank verwarmbaar en heb je daar 2 usb-aansluitingen voor onder meer het opladen van telefoons of tablets.  Al naargelang de opstelling van de achterbank varieert het laadvolume van 477 tot 1.620 liter.

De opbergruimte in het interieur is eveneens groter geworden. Zo is in de middenarmsteun achterin voorzien in een bergvak met 2 usb-poorten.  Het  Multi-Information Display werd bedacht met een nieuw, 4,6-duim groot tft-kleurenscherm . Het multimediasysteem is overigens nog altijd eenvoudig te bedienen middels aanraking van het scherm of door de centrale knop op de middentunnel.

Beproefde krachtbron

Er kan vooralsnog gekozen worden uit 4 beproefde viercilinders. Aan benzinezijde is er de in 2 vermogens(163 en 165 pk)te bekomen rechtstreeks ingespoten 2.0 liter vierpitter, terwijl dieselaars terechtkunnen bij een in 2 vermogensvarianten (150 en 175 pk) te bekomen  én van 2 turbo’s voorziene 2,2 liter oliestoker. De atmosferische, direct ingespoten, 120 kW/163 pk sterke benzinestoker is een aanrader. Hij  komt gretig over en klinkt daarbij nog enthousiast ook.

Windvriendelijker dankzij onder meer een verlaagde daklijn.

De manuele zesbak met korte, exacte slagen is bovendien  een genot om te bedienen. Met een gemiddeld verbruik van 6,4 liter per 100 km(C02-uitstoot: 149g/km) mag je deze suv best zuinig noemen. Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 10,4 seconden en op de Autobahn kan deze CX-5-uitvoering een top van 201 km/u aan. De besturing is bovendien communicatief en direct. De stuurinrichting, de ophanging en de remmen van het SkyActiv-chassis werden bij de nieuwste Mazda CX-5 verder verfijnd wat zowel de wegligging als het comfort ten goede is gekomen.

De jongste Mazda CX-5 helt in bochten ook nog eens minder over. Zoals het een eigentijdse vierwieler past, is ook de Mazda CX-5 uitgerust met tal van comfort- en veiligheidsitems. Zo pakt  de  Skydrive ‘Prestige Edition’ onder meer uit met een verwarmbaar stuur, DAB-radio, automatisch inklapbare buitenspiegels, dodehoekdetectie, bochtverlichting en een City Safe-systeem.

Aan de Mazda CX-5  SkyActiv – G 163 Skydrive ‘Prestige Edition’ hangt een prijskaartje van 32.290 euro.