Mercedes-Benz C-Break 220d: prima mix tussen dynamiek en comfort

50
Een elegant ogende premium-break.

Begin vorig jaar bedacht Mercedes-Benz de C-Klasse Break met een opfrisbeurt. De constructeur is er daarbij in geslaagd  zijn stationcar  zowel een flinke laadruimte als een fraai uiterlijk mee te geven.

De stationwagon neemt uiteraard  de troeven van de  C-berline, zoals veiligheid, comfort en levendigheid geheel over, maar voegt daar nog extra ruimte én veelzijdigheid aan toe.  Optisch ligt bij de nieuwste C-Klasse Break de nadruk op het design van de koplampen en de achterlichten.  Zo wordt het  design van beide lichtunits gekenmerkt door strakke contouren. Koplampen met halogeenverlichting en geïntegreerde led-dagrijverlichting behoren voortaan tot de standaarduitrusting, maar de multibeam led-koplampen zijn enkel optioneel verkrijgbaar.

Analoog of digitaal instrumentarium

Het interieur van de Mercedes-Benz C-Klasse Break  wordt nog steeds  gekenmerkt door vloeiende lijnen en een hoog kwaliteitsgevoel. Meteen in het oog springend is de  middenconsole die een stijlvol sierstuk vormt. Ze is naar wens verkrijgbaar in bruin walnoothout of grijs eikenhout.

Een hoogwaardig én ergonomisch interieur.

Terecht stelt de constructeur dat het 3D-gevormde fineer van echt hout zorgt voor zowel moderniteit als vakmanschap. Het  AMG Line-interieur voorziet bovendien in nieuwe kleuren: magmagrijs/zwart en zadelbruin. De keyless-go-startfunctie is standaard.  De start-stopschakelaar werd hertekend en pakt uit met een turbinelook. Op de basisversies voorziet de constructeur in een analoog instrumentenbord met twee meters. Daartussen bevindt zich een 5,5-duim groot kleurenscherm. Tegen meerprijs biedt Mercedes-Benz evenwel ook een geheel digitaal dashboard overgenomen van de S-Klasse. Het beeldscherm meet dan 12,3-duim en biedt drie weergavestijlen: Classic, Sport en Progressive. Afhankelijk van de persoonlijke voorkeur of het gekozen interieur kunnen de weergavestijlen snel worden gewisseld. Het groot multimediascherm in de middenconsole is er in twee formaten.  Behalve eigentijds is de weergave  evenzeer gebruiksvriendelijk. Zo wordt in het menu “voertuig” de tekst aangevuld met duidelijke grafieken.

Stuur met Touch Control-bediening

De Mercedes-Benz  C-Klasse Break pakt eveneens uit met een van Touch Control-bediening voorzien stuur. Zoals bij een smartphone reageert de bediening op swipe-bewegingen. Daardoor kunnen de functies van het combi-dashboard en het infotainmentsysteem worden bediend zonder dat de bestuurder het stuur moet loslaten.  Nieuw is ook dat de bediening van de Distronic en de cruisecontrol verloopt via bedieningselementen aan het stuur. Daarnaast kan het infotainmentsysteem worden bediend via het touchpad met controller in de middenconsole of via de spraakherkenning Linguatronic. Ook  andere voertuigfuncties zoals zetelverwarming kunnen via spraakherkenning worden bediend. Het optionele head-up display  kan voortaan op een nog groter gebied worden geprojecteerd.

Nieuw is het pakket met multicontourzetels, waarbij dankzij een elektrisch aangedreven pneumatische pomp de zijkussens en de lendensteun individueel kunnen worden aangepast. Luchtkamers die pulserend of golvend opgeblazen en opnieuw afgelaten worden, zorgen voor een massage-effect ter hoogte van de lenden. Ongeacht je lichaamsbouw is het vinden van de ideale zit achter het stuur niet het minste probleem. Met de achterbank in positie bedraagt het koffervolume al 490 liter.  Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan wordt de laadcapaciteit uitgebreid tot zomaar liefst 1.510 liter.De fabrikant biedt overigens de mogelijkheid de rugleuning van die achterbank in drie delen neer te klappen en dit naargelang de behoefte aan extra laadvolume. Tegen meerprijs is een elektrische kofferklep, die te openen is middels een voetbeweging onder de bumper, leverbaar. Het  interieur van de Mercedes-Benz C-Klasse biedt bovendien aardig wat opbergcapaciteit.

Deels geautomatiseerd rijden

De C-Klasse Break gaat prat op de meest actuele rijhulpsystemen met coöperatieve ondersteuning van de bestuurder. Daardoor presteert deze beter qua actieve veiligheid dan zijn voorganger. De C-Klasse Break kan in bepaalde situaties gedeeltelijk geautomatiseerd rijden. Daarvoor houdt de wagen zijn omgeving nauwlettend in de gaten.  Dankzij verbeterde camera-en radarsystemen kan de wagen tot 500 m vooruitkijken. De omgevingsherkenning gebeurt via een radar tot 250 m vooruit, 40 m zijwaarts en 80 m achteruit. Ook via een camera kan het voertuig tot 500 m vooruitkijken, waarvan 90 m in 3D.  Voorts gebruikt het voertuig de kaart-en navigatiegegevens als informatie voor de rijhulpsystemen. Zo kan bijvoorbeeld de actieve afstandsregeling Distronic als onderdeel van het rijassistentiepakket de bestuurder in verschillende situaties ondersteunen op basis van kaartgegevens én de snelheid op voorhand aanpassen bij het naderen van bochten, kruispunten of rotondes. Afhankelijk van de situatie kan dit systeem helpen om aanrijdingen met langzaam vooruitrijdende, remmende of stilstaande voertuigen, en zelfs ook met overstekende voetgangers en fietsers te beperken of geheel te vermijden.

Ook het design van de achterlichtunits wordt gekenmerkt door strakke contouren.

Negentrapsautomaat

Zolang hij nog niet op temperatuur is, merk je dat de testwagen uitgerust is met een oliestoker. Eens opgewarmd gedraagt de 1950 cm3 metende viercilinder zich  daarentegen  uitermate geciviliseerd. Je hoeft deze zelfontbrander ook niet hoog in de toeren te laten klimmen om van het riante vermogen( 143 kW/194 pk) gebruik te kunnen maken. Het maximumkoppel van 400 newtonmeter  is overigens al vanaf 1.600 toeren beschikbaar. De rust waarmee de oliestoker zijn werk doet valt direct op. De krachtbron vormt bovendien een prima span met de voorbeeldig schakelende negentrapsautomaat.

De 0-100 km/u-sprint klaart de Mercedes C-break 220d in exact 7 tellen en op de Autobahn houdt het versnellen pas op bij 233 km/u. De Mercedes C-Klasse break biedt een prima mix tussen dynamiek en comfort. Vooral  dat laatste wordt duidelijk met een grote C geschreven en dit zeker in combinatie met de  optionele pneumatische ophanging  voorzien van automatische niveauregeling. Net als de C-berline getuigt ook de break van een voorbeeldige balans dankzij de ideale gewichtsverdeling over voor-en achteras. In combinatie met een directe én precieze besturing schuwt deze wagen  dan ook geenszins het snelle bochtenwerk. Het koetswerk blijft daarbij keurig vlak. Goed om weten is ook dat deze stijlvolle break goed is voor een sleepvermogen van 1800 kg.

Aan de Mercedes-Benz C-break 220d (194 pk) hangt een prijskaartje van 46.222 euro.