Vandaag staat de inmiddels vierde generatie van de A-Klasse hatchback in de Mercedes-Benz-showroom. Net als de vorige is ook de nieuwste A-Klasse hatchback een in het C-segment opererende vijfdeurs die mikt op een jong en dynamisch publiek.

Emotionele uitstraling

Vergeleken met de vorige A-Klasse is de nieuwste generatie flink gegroeid. Zo groeide deze C-segmenter maar liefst 12 cm in de lengte en 1,6 cm in de breedte. Het progressieve frontdesign met een lage motorkap, smalle led-koplampen met chroomaccenten en fakkelvormige dagrijverlichting zorgen alvast voor een emotionele, fascinerende uitstraling. Het markante rooster met geïntegreerde Mercedes-Benz-ster die net als bij de voorganger naar onderen toe breder wordt, is voorzien van pins in diamantlook evenals een centrale zilverkleurige lamel die de sportiviteit van dit model onderstreept.

Vergeleken met de vorige A-Klasse is de nieuwste generatie flink gegroeid.

De wagen oogt langer dan hij is door zowel  de toegenomen wielbasis (3 cm) en de karakterlijn op de flanken. De grotere wielkasten accentueren op hun beurt het sportieve karakter. Met een Cw-waarde van 0,25 is de A-Klasse hatchback qua aerodynamica ook nog eens de leider in zijn segment. Al maakt de constructeur zich sterk dat het  zicht rondom aanzienlijk is verbeterd, het zicht schuin naar achteren is nog steeds beperkt.

Avant-gardistisch vormgegeven dashboard

Het interieur is compleet nieuw vormgegeven en heeft een avant-gardistische uitstraling.  Mercedes-Benz  zorgt in het compacte segment alvast  voor een revolutie qua ruimtegevoel. Het dashboard is avant-gardistisch vormgegeven en voor het eerst is er geen overkapping meer. Het vleugelvormige centrale deel van het dashboard  strekt zich uit van het ene voorportier naar het andere en dit zonder visuele onderbreking. Feit is dat de ruimtebeleving aan boord extra wordt  vergroot door de ruimtelijke vormgeving van het in 2 horizontale gedeeltes opgesplitste  dashboard.

Het interieur is compleet nieuw vormgegeven en heeft een avant-gardistische uitstraling.

Absolute blikvanger daarbij is het grote glazen scherm dat fungeert als instrumentarium en multimedia-display.  Het widescreen display is geheel vrijstaand en verkrijgbaar in drie versies: met twee 7 inch displays, met één 7 inch en één 10,25  inch display of met twee 10,25 inch displays. Het multimediasysteem laat zich niet enkel bedienen via het aanraakscherm, maar ook via een  touchpad op de middenconsole of naar het voorbeeld van de C-E-en S-Klasse middels 2 minitouchpads op het stuur. Het systeem reageert alert en werkt met logische menustructuren. Een spraakbesturingssysteem is eveneens voorhanden. De nieuwste A-Klasse wordt standaard geleverd met het MBUX(Mercedes-Benz User Experience)-systeem en dat geactiveerd wordt zodra men “Hey Mercedes” zegt en het vervolgens een gesproken opdracht geeft. Zeg je dat het vanbinnen te warm is, dan wordt de klimaatbeheersing vanzelf een graad lager gezet. Naar loffelijke Mercedes-Benz-gewoonte zijn de gebruikte materialen van een hoogstaand niveau en is ook de afwerking dik in orde. De toegenomen lengte en breedte in combinatie met een 3 cm langere wielbasis (2,73m) resulteerde in aanzienlijk meer binnenruimte, waardoor het nu zowel voor- als achterin comfortabel toeven is.  Daarnaast is het koffervolume met 29 liter toegenomen tot 370 liter en is de laadopening ook nog eens 20 cm breder geworden.

Semi-autonoom rijden

De A-Klasse gaat prat op de nieuwste rijhulpsystemen met bestuurdersondersteuning, waardoor dit model het hoogste actieve veiligheidsniveau in zijn segment biedt en dit middels functies overgenomen uit de S-Klasse. Voor het eerst kan de A-Klasse in bepaalde situaties semi-autonoom rijden. Hierbij wordt de verkeerssituatie nauwlettend in het oog gehouden: de verbeterde camera- en rijhulpsystemen kunnen maximaal 500 m vooruit kijken. De wagen regelt daarbij de afstand tot de voorligger, reageert op verkeersborden, houdt zichzelf tussen de rijstroken en zodra men de richtingsaanwijzer activeert wisselt hij ook nog eens feilloos van rijstrook. De dodehoekassistent waarschuwt niet enkel zodra een wagen in de dode hoek terecht komt, maar kan ook een zijdelingse aanrijding voorkomen door actief in te grijpen.

De Mercedes-Benz A-Klasse hatchback is verkrijgbaar met maar liefst 5 benzinemotoren met vermogens van 80 kW/109 pk voor de instapper A 160 tot 140 kW/190 pk voor de A 250. Dieselaars kunnen terecht bij de 85 kW/116 pk rijke, geblazen 1,5 liter-viercilinder. Onder de motorkap van de door ons gereden A 200 hatchback huisde de samen met de Alliantie Renault-Nissan Nissan ontwikkelde 1332 cm3 metende viercilinder-turbobenzinemotor.  Kenmerkend voor de geavanceerde  krachtbron zijn o.m. de directe injectie, de dubbele variabele kleptiming, de partikelfilter evenals de cilinderuitschakeling (2 en 3) bij geringe motorbelasting. De cilinderuitschakeling komt uiteraard het benzineverbruik ten goede. Een gemiddelde van om en bij de 7,5 liter is alvast moeiteloos waar te maken.

Naar wens is de vierpitter te koppelen aan een manuele zesbak of, zoals bij de testwagen, aan een optionele, soepel schakelende 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. De motor reageert onder alle omstandigheden erg alert op het gas, al gaat hij in de hogere toerregionen wel flink de stem verheffen. Aan trekkracht ontbreekt het de motor overigens niet. De sprint vanuit stilstand naar honderd wordt al geklaard in 8,2 tellen en dat is veel belangrijker dan de top van 225 km/u. Met de Dynamic Select-schakelaar kan er worden gekozen uit de rijmodi “Eco”, “Comfort” en “Sport”. Wij opteerden hoofdzakelijk voor de Comfort-modus die oneffenheden in het wegdek moeiteloos gladstrijkt, waardoor het rijcomfort op een hoog niveau komt te staan zonder dat er enigszins afbreuk wordt gedaan aan het vertrouwenwekkende weggedrag van deze voorwielaandrijver.

De Mercedes-Benz A 200 hatchback is er vanaf 29.282 euro.