Vandaag de dag beschikt Mitsubishi over 2 crossovers: de in het D-segment opererende Outlander en de in het nóg feller bevochten C-segment vertoevende ASX (Active Smart X-over).

Ter herinnering: een crossover is eigenlijk een kruising tussen een suv en een hatchback. Dat de crossover-formule aanslaat bij het autominnend publiek mag vandaag de dag duidelijk zijn. Zowel in het B-, C- als D-segment ontpoppen crossovers zich als bestsellers. Zo ook de Mitsubishi ASX die omwille van de sterke concurrentie op de crossover-markt nu weliswaar wat is weggezakt in de verkoopstatistieken. Mitsubishi wil de ASX niettemin graag in de belangstelling houden, zodat de crossover, het resultaat van een eerdere samenwerking met PSA (Peugeot-Citroën), regelmatig met een opfrisbeurt wordt bedacht.  De ASX is feitelijk de productieversie van de al op het Autosalon van Frankfurt 2007 getoonde showcar Concept-cx die toentertijd heel wat positieve reacties uitlokte.

Dynamic Shield

Twee jaar geleden werd de ASX bedacht met het zogenaamde Dynamic Shield, zijnde MMC’s nieuwe visuele identiteit. Dat Dynamic Shield zagen we voor het eerst op  de Outlander PHEV Concerpt-S prototype uit 2014. Het Dynamic Shield moet, aldus de Producent, de functionaliteit en de geruststellende veiligheid uitstralen die zo nauw verweven zijn met Mitsubishi’s suv’s en dit dankzij dikke verchroomde bogen aan weerszijden van het radiatorrooster. Ze omvatten het diamantlogo om zo een driedimensionale suggestie van beweging te creëren.

Bij de ASX is de voorbumper hertekend om de verchroomde bogen te kunnen omvatten. Het bovenste radiatorrooster bestaat uit dunne, zwarte horizontale latten en is voor een meer geïntegreerde look verbonden met de koplampen. Mitsubishi claimt dat het ASX-front een eerbetoon is aan MMC’s verleden én aan haar ‘vorm volgt functie’-filosofie die we in het verleden o.m. ook zagen bij de Pajero. Met meer dan 326.253  verkochte exemplaren (tot eind september 2018) sinds zijn lancering in 2010 is de ASX ontegensprekelijk een succesnummer voor Mitsubishi Motors Corporation. Bovendien was de ASX al een vroeg antwoord op de snel groeiende vraag naar crossovers voor het C-segment.

Kwaliteit

Het interieur is een consequente uitbreiding van het koetswerk en weerspiegelt een gevoel van  kwaliteit. Dat laatste komt tot uiting in zowel het van een overkapping voorziene instrumentenbord als in de zachte bekleding van de portierpanelen en de alu-accenten. Zwart is de overheersende kleur in een interieur waarvan de ergonomie van het dashboard ronduit voorbeeldig is te noemen. De knoppen zijn duidelijk en zitten mooi binnen het bereik van de bestuurder. De voorzetels zijn wel aan de zachte kant en bij fors bochtenwerk mis je daardoor wat zijdelingse steun. Op de  achterbank is het dan weer comfortabel toeven.  In de ASX geniet je – zoals je van een crossover mag verwachten – van een hoge zitpositie en de vlotte in- en uitstap zullen o.m. senioren best weten te waarderen. Groot pluspunt van de Mitsubishi ASX is de ruimte voor- en achterin en dit met dank aan  een riante wielbasis (2,67 cm) identiek aan deze van de Outlander.  Zowel voor- als achterin is er ook nog eens voldoende hoofd- en beenruimte. Opbergcapaciteit biedt het interieur in ruime mate. De bagagecapaciteit varieert van 406 tot 1169 liter en dit al naargelang de opstelling van de in ongelijke delen (60:40) neerklapbare achterbank. De tildrempel van de koffer is bovendien laag en de bagageruimte ook nog eens goed toegankelijk.

Eén motor

Exit  de  oliestoker. De Mitsubishi ASX moet het vandaag de dag  zien te rooien met slechts één enkele krachtbron: een atmosferische 1,6 liter viercilinder-benzinemotor goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 85 kW/115 pk en 154 Nm (bij 4000 toeren).  Al gauw blijkt dat de zestienklepper op toeren moet worden gehouden om te kunnen presteren. Met de redelijk korte overbrengingen van de manuele vijfbak is dat niet zo’n probleem, al is de krachtbron wel erg goed te horen. Een zesversnellingsbak zou de geluidsproductie ontegensprekelijk ten goede komen. Het schakelen verloopt voldoende soepel, zij het wel met een redelijk lange slag. Een automaat is evenwel niet leverbaar. Een sprinter is de recentelijk door ons gereden 1.260 kg wegende  voorwielaandrijver niet.  Voor het gros van de klanten is de benzinemotor krachtig genoeg. De 0-100 km/u-sprint wordt geklaard in 11,5 tellen en deze in het C-segment opererende cross-over houdt  het op de Autobahn bij 183 km/u voor bekeken. Belangrijker dan dat  laatste  is het brandstofverbruik. Volgens de WLTP-cyclus komt het gemiddeld verbruik neer op 6,7 liter, hetgeen neerkomt op een C02-uitstoot van 151gram per kilometer.

Comfortabel

De Mitsubishi ASX geniet van een verzorgde wielophanging met vooraan de bekende Mc Pherson-veerpoten en achterop een multilink-constructie. Rijden doet deze Japanner alvast prima. Vooral de wendbaarheid en directheid zijn voor dit type auto ronduit voortreffelijk. De besturing biedt bovendien voldoende feedback.  Het onderstel is scherp, terwijl men tegelijk ook comfortabel wordt vervoerd.  Het ASX-aanbod is heel overzichtelijk. Zoals alle Mitsubishi’s geniet ook de ASX, verkrijgbaar in 4 uitrustingsniveaus (Invite, Intense, Diamond Edition en Instyle) van een degelijke comfort- en veiligheidsuitrusting. Al vanaf het eerste uitrustingsniveau voorziet Mitsubishi in o.m. een manuele airco, een radio cd/mp3, een multi-information display, een in de hoogte verstelbare bestuurderszetel, bekerhouders in de vloerconsole vooraan, elektrisch bediende ruiten voor-en achteraan, een 12V-aansluiting en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. De ons door de invoerder ter beschikking gestelde testwagen was voorzien van het Instyle-uitrustingsniveau dat vanbuiten uitpakt met  o.m. een radiatorrooster met verchroomde sierlijst, fraaie 18-duims lichtmetalen wielen, xenon-koplampen, koplampsproeiers, een panoramisch glazen dak met zonnescherm en LED-sfeerverlichting, elektrisch verstelbare inklapbare en verwarmbare buitenspiegels in koetswerkkleur met geïntegreerde richtingaanwijzers, evenals met privacy glass achteraan. Het interieur van de Instyle-versie wordt o.m. gekenmerkt door verwarmbare voorzetels, aluminium pedalen, een zonneklep met verlicht spiegeltje, een automatisch dimmende binnenspiegel, een handenvrij sleutelsysteem evenals een navigatie-en multimediasysteem met aanraakscherm. Tot de  ASX-veiligheidsitems behoren o.m. de 7 airbags(frontale en laterale airbags, gordijnairbags en een knieairbag voor de bestuurder), de achteruitrijcamera evenals de licht-en regensensor.

Aan de Mitsubishi ASX 1.6 2WD Instyle hangt een prijskaartje van 26.990 euro.