Nissan Navara N-Guard : stoerder én stijlvoller

179
De Nissan Navara N-Guard oogt bijzonder stoer.

In het land van Uncle Sam zijn pick-ups razend populair. Bij ons loopt het niet zo’n vaart, al zullen volgens kenners nogal wat suv-eigenaars overstappen naar zo’n trendy wagen.  Ook in Europa wordt de pick-up door velen immers beschouwd als een alternatief voor de suv. Pick-ups worden behalve als werkpaard ook steeds meer gebruikt als vrijetijdsvoertuigen. Zo ook de  Nissan Navara, een pick-up die zowel door de professional als de Outdoor-liefhebber erg wordt gewaardeerd. Nissan lanceerde met de N-Guard  een zowel stoerdere  als stijlvollere versie van zijn pick-up.

Het veelzijdige en onverzettelijke karakter komt bij deze nieuwe uitvoering komt  nadrukkelijker uit de verf dankzij speciale designdetails en een uitrusting die nóg meer gericht is op degenen die zakelijk én recreatief gebruik willen combineren.

De passie voor gedurfd design en uitzonderlijke functionaliteit  resulteerde, aldus Nissan, in de meest opvallende pick-up in zijn klasse. De Nissan Navara, inmiddels al gelauwerd met de “International Pick-up Award”, wordt zowel gebouwd in Spanje, China, Mexico, Thailand als Argentinië.  Kenmerkend voor ook dit Nissan-model zijn onder meer het V-vormige radiatorrooster evenals de boemerangvormige led-dagrijlichten. Elk designaspect werd ontwikkeld om een zo gunstig mogelijke Cw-waarde mogelijk te maken. Die opvallende verbetering werd mogelijk gemaakt door tal van intelligente designitems zoals een flexibele afdichting tussen cabine en laadbak. Al even windvriendelijk zijn de nieuwe motorkapafdichting en dito dakspoiler.

De Nissan Navara N-Guard is gebaseerd op de topversie “Tekna”. De toch al uitgebreide uitrusting wordt bij de N-Guard-uitvoering aangevuld met een zwart rooster en een al even zwarte mistlampomlijsting. De spiegelkappen, de portiergrepen, de achterbumper, de treeplanken en de dakrails zijn bovendien in diezelfde kleur uitgevoerd. Ook de voor deze versie unieke lichtmetalen wielen zijn zwart gelakt. Daarenboven hebben de koplampen een donkergrijze behuizing en behoort een elektrisch te openen zonnedak met getint glas tot de standaarduitrusting. Er kan bij de Navara N-Guard worden gekozen uit drie koetswerkkleuren: Dark Grey, Metallic Black en Storm White. Voorts is deze versie voorzien van een speciale decoratie aan de onderzijde van de portieren en de laadbak . Van huis uit is de Navara N-Guard voorzien van parkeersensoren voor-en achteraan.

Volwaardige vijfzitter

De N-Guard-versie wordt gecommercialiseerd als double Cab. Dit houdt in
dat er zich  achterin een driezitsbank bevindt en dat de Double Cab als een volwaardige vijfzitter  mag worden beschouwd. De achterbank kan overigens worden neergeklapt om extra ruimte te creëren. Het interieur  is uitermate geslaagd te noemen. Zo pakt  het dashboard  uit met een gebeitelde “look” die extra interieurruimte vrijmaakt en  daarnaast een nóg  meer open gevoel creëert.

Een voor een pick-up erg verzorgd interieur.

Een minpunt  is het gebrek aan opbergcapaciteit.  Donkergrijze en gele accenten verlenen het interieur een stijlvolle aanblik. Opmerkelijk zijn al evenzeer het  dubbele geelkleurige stiksel en de vloermatten met belijning in dezelfde kleur. De zetels zijn met leder bekleed en zitten bijzonder comfortabel. Ze werden, aldus Nissan, gebouwd met technologie geïnspireerd door de NASA.  Er werd voorzien in een digitale klimaatregeling met twee zones evenals in een nieuw ventilatiesysteem achterin. Behalve een betrouwbaar werkpaard is de Nissan  Navara N-Guard al evenzeer een comfortabel vrijetijdsvoertuig.

2.3 dCi-motor

Als krachtbron van de Navara N-Guard fungeert een 140 kW/190 pk rijke  2,3 liter viercilinder-turbodiesel die onder meer een beroep doet  op een twin-turbo, een primeur voor Nissan in dit segment. De fabrikant maakt zich sterk dat de 2.3 dCi-krachtbron de schoonste en bijgevolg ook, zuinigste in zijn klasse is. De 190 pk sterke Navara N-Guard wordt standaard geleverd met een 7-trapsautomaat. De bekrachtigde stuurinrichting is van het tandheugeltype, terwijl de vierwielaandrijving gebruik maakt van Nissans beproefde inschakelbare 4WD-systeem dat in normale rijomstandigheden de achterwielen aandrijft. Het verdeelt evenwel de aandrijfkracht gelijk over alle vier de wielen wanneer middels een draaiknop op het dashboard de vierwielaandrijving ingeschakeld wordt. Daarnaast werkt het aandrijfsysteem ook nog met een hoge en lage overbrenging. Tegen meerprijs is een sperfunctie op het voordifferentieel verkrijgbaar die samenwerkt met de standaard sper op de achteras. Zo is er nog meer tractie op moeilijk terrein. Voor ware off-roadavonturiers voorziet Nissan in een Off –Roader AT32-pack. Dit omvat een versterkt onderstel met 2 cm extra bodemvrijheid en dit samen met volledige bodembescherming en 32-inch-banden. Bovendien kan er ook een snorkel worden geïntegreerd, waardoor diepe doorwadingen mogelijk zijn. Met dit pakket is de N-Quard-uitvoering alvast de meest terreinwaardige Navara. Wie offroad wenst te gaan, kan-zelfs tijdens het rijden-overschakelen tussen twee-en vierwielaandrijving en dit tot 100 km/u.

Nieuwe technologieën

In een segment waar nieuwe comfort-en veiligheidsfuncties traditioneel slechts mondjesmaat worden overgenomen, vestigt de  Navara N-Guard  nieuwe normen qua betaalbare technologie. Zo beschikt deze pick-up o.m. over een parkeercamera (around view monitor) en autonome noodremhulp (forward emergency braking), zijnde twee alom geprezen veiligheidsvoorzieningen van cross-overs die hun gelijke niet kennen in het pick-up-segment. Het  elektronische antislipdifferentieel (eLSD)  zorgt  dan weer voor een veiliger en trefzekerder rijgedrag. Dit systeem gebruikt remsensoren die voortdurend de wielsnelheid meten. Zodra het systeem merkt dat het ene wiel van een as sneller draait dan het andere, wordt het snellere exemplaar lichtjes afgeremd.   Andere veiligheids- en comfortverhogende voorzieningen zijn de snelheidsregelaar, de afdaal-en vertrekhulp voor hellingen, de parkeersensoren, de telescopische koplampsproeiers, het sleutelvrij instapsysteem,  de zeven airbags,  de actieve hoofdsteunen vooraan, de centrale portiervergrendeling en de elektrisch bediende ruiten.

De laadbak is voorzien van het C-channel-laadsysteem.

Met laadvermogens van meer dan een ton en een sleepvermogen van 3.500 kg kan de nieuwste Navara de meest veeleisende opdrachten aan. Kenmerkend is het “C-channel”-laadsysteem. Dankzij de extra stevige kanalen op de achterwand van de cabine en de zijkanten van de laadbak beschikt men over een complete flexibiliteit wanneer het erop aankomt kwetsbare ladingen vast te maken. Aangezien de klemmen over de C-vormige kanalen schuiven, kunnen de meest ongewone vrachten moeiteloos worden vastgemaakt.

Aan de Nissan Navara N-Guard hangt een prijskaartje van 39.039 euro.