Nieuwe Ford Fiesta ST: op en top sportief

138
Een op en top sportief uiterlijk.

De Fiesta ST geldt als de snelste en meest dynamische in serie gebouwde Ford B-segmenter. Vandaag is de Fiesta ST (Sport Technologies) aan de derde generatie toe, al mogen we niet vergeten dat er al in 1981 met de XR2i een sportieve Fiesta-uitvoering werd gecommercialiseerd. De Ford Fiesta ST III is in tegenstelling tot zijn voorganger zowel als drie-of vijfdeurs leverbaar. De in Keulen gebouwde Ford-sportieveling moet het in zijn klasse opnemen tegen kleppers zoals onder meer de Peugeot 208 GTi(200 pk),de Renault Clio RS(200 pk) en de VW Polo GTI(200 pk).

In de Ford Fiesta ST rijd je geenszins onopgemerkt. Het exterieur is immers ronduit opvallend te noemen. Zo onderscheidt deze uitvoering zich van de minder potente uitvoeringen onder meer door de koplampen met geïntegreerde LED-dagrijverlichting, het grote trapeziumvormige rooster met zwarte honingraatstructuur, de stoerdere voor-en achterbumper, de dorpelverbreders, de standaard 17-duims lichtmetalen velgen, de achterspoiler evenals door de verchroomde dubbele uitlaat.

Het Fiesta ST-interieur is geheel in harmonie met dat spectaculaire exterieur. Je treft er naast standaard Recaro sportzetels – die garant staan voor een prima ondersteuning van de onderrug – ook aluminium pedalen en een afgeplat stuur aan. Een ideale rijpositie is in de Fiesta ST moeiteloos te vinden en dit onder meer dankzij het goed in de hand liggende, in hoogte en diepte verstelbare stuur.

Een “racy” interieur met o.m. voortreffelijke Recaro-zetels.

Centraal op het overzichtelijke dashboard heeft de Fiesta ST een beeldscherm aan ten behoeve van zowel het audio-navigatie-en infotainmentsysteem als de klimaatregeling. Het standaard SYNC3 communicatie-en entertainmentsysteem met 6,5-duim-of optioneel 8,0-duim scherm stelt de bestuurder in staat om het audiosysteem, het navigatiesysteem evenals aangesloten smartphones te bedienen middels eenvoudige gesproken commando’s. Hoofd-en beenruimte zijn voorin dik in orde, achterin houdt de beenruimte voor volwassenen evenwel niet over. De instap naar achteren is in de door ons gereden driedeurs weinig comfortabel te noemen. De bagageruimte is voor deze klasse wel erg netjes. Zo varieert het laadvolume al naargelang de opstelling van de achterbank van minimaal 311 liter tot maximaal 1.093 liter.

Geblazen 1,5 liter driecilinder

Voor de aandrijving van de nieuwste Fiesta ST zorgt een 147 kW/200 pk sterke 1,5 liter driecilinder- benzinestoker. Kenmerkend voor deze krachtbron zijn de directe injectie onder hoge druk, de turbovoeding evenals de dubbele onafhankelijke variabele kleppentiming. Van huis uit is deze driepitter gekoppeld aan een precies schakelende manuele zesbak voorzien van korte schakelwegen. Te waarderen bij de Ford-driepitter is het bruikbare werkgebied tussen de 2.000 en 5.000 toeren. Goed om weten is ook dat de 1,5 liter EcoBoost-motor beschikt over de allereerste cilinderuitschakeling bij een driepitter en dit teneinde een nóg lager brandstofverbruik te garanderen zonder te raken aan de prestaties. Bij het starten van de 12-klepper belooft een heerlijk diepe brom minstens zo veel als het sportieve uiterlijk. Niet ten onrechte hechtte Ford veel belang aan een sportieve uitlaatsound. De 1.497 cm3 metende driecilinder reageert overigens meteen op de kleinste beweging van het gaspedaal. Je hebt zelfs zowaar de indruk dat er een atmosferische tweeliter in plaats van een geblazen 1,5 liter in het vooronder ligt. Tijdens de test noteerden we een gemiddeld verbruik van om en bij de 8,0 liter per 100 km.Voor de 0-100 km/u-sprint volstaan 6,5 tellen en op de Autobahn houdt het pas op bij 232 km/u.

Voorbeeldig weggedrag

De Fiesta ST is een heerlijk lichtvoetige auto. Dankzij de directe besturing bedwingt de voortrekker snel opeenvolgende bochten uitstekend. Ook de nieuwste Fiesta ST bezit het heerlijk scherpe stuurgedrag dat we nu eenmaal van Ford gewend zijn. Kleine stuurbewegingen volstaan voor een koerswijziging en bij het insturen reageert het adequate onderstel meteen. Het optioneel leverbare mechanisch limited slip-differentieel werkt samen met het verbeterde Torque Vectoring Control-systeem dat de wegligging bevordert en onderstuur tegengaat door het binnenste voorwiel in een bocht af te remmen. Het sperdifferentieel optimaliseert bovendien de tractie bij het uitkomen van bochten. Voorts is het zo dat ook de door Ford-ingenieurs gepatenteerde veren met krachtregeling de stabiliteit en de wendbaarheid ten goede komen.

Voor het intomen van de 200 volbloeden zorgen geventileerde schijfremmen vóór in combinatie met massieve exemplaren achteraan. De inschakelbare rijmodi (Normal, Sport en Track) laten dan weer toe de motor, de besturing en de stabiliteitsregeling bij te sturen. In de modus “Normal” worden de motorsturing, de tractiecontrole, de stabiliteitscontrole(ESC) en de elektrische stuurbekrachtiging geconfigureerd om de natuurlijke responsen te combineren met duidelijke feedback.

1.Een achterspoiler en een dubbele uitlaat kenmerken onder meer de achtersteven.

In de modus “Sport” worden motorsturing en gasrespons aangescherpt en wordt tegelijk de stuurbekrachtiging afgestemd op een snellere rijstijl. Voorts wordt de actieve regelklep in de uitlaat geopend teneinde de uitlaatklank te versterken. In de Track-modus wordt de tractiecontrole uitgeschakeld en laat het ECS (Electronic Stability Control)-systeem meer slip toe Zo kan het karakter van de Fiesta ST variëren van hatchback voor dagelijks gebruik tot een circuitgerichte wagen. De optionele “Launch Control”-functie helpt dan weer om consequent snelle acceleraties vanuit stilstand neer te zetten en dit in combinatie met een specifieke grafische weergave op het instrumentenbord. Van huis uit is de Ford Fiesta ST al voorzien van automatische koplampen, een cruisecontrol met regelbare snelheidsbegrenzer, rijstrookwaarschuwing, een manuele airco ,6 airbags en een rijstrookassistent. Een automatische airco, Keyless Entry&Start, een regensensor, een mechanisch sperdifferentieel, parkeerhulp achteraan en verkeersbordherkenning zijn mogelijke opties.

Aan de Ford Fiesta ST driedeurs hangt een prijskaartje van 23.000 euro.