Nieuwe Renault Koleos aantrekkelijker dan ooit

52
Kenmerkend voor het Koleos-front is het radiatorrooster met een meer uitgesproken reliëf.

De  suv Renault Koleos, die in meer dan 93 landen en over vijf continenten wordt gecommercialiseerd, is ontegensprekelijk een succesnummer. Zo vonden er vorig jaar nog meer dan 100.000 exemplaren een eigenaar. Met nieuwe en krachtiger motoren,  een meer uitgesproken design en een nóg fraaier interieur, toont de nieuwe Koleos zich aantrekkelijker dan ooit.

Voor de koper van de Renault Koleos blijft het design het belangrijkste aankoopcriterium. Met zijn elegant silhouet, zijn gespierde schouders en zijn verzorgde koetswerkdetails doet de nieuwste Koleos zijn rol van grote suv alle eer aan. Volgens de producent beantwoordt hij dan ook geheel aan de wensen en verwachtingen van een suv-minnend publiek.

Opvallende stijlkenmerken van ook de nieuwste Koleos  zijn onder meer de over de hele lengte van de vleugels lopende chroombies die de motorkap visueel verlengt, alsook de nieuwe  verchroomde sierstrip op de flanken. De C-vormige lichtsignatuur, een typische eigenschap van Renault-modellen, zorgt dan weer voor een ‘indringende’ blik. Kenmerkend voor het nieuwe front is het radiatorrooster met een meer uitgesproken reliëf. Bovendien pakt de  Koleos uit met een  nieuwe chroomlijn over de hele lengte van de bumper en dit tot aan de eveneens  van een chroomlijst voorziene mistlampen. Onderaan krijgt de bumper een imposantere beschermplaat om het avontuurlijke karakter extra te accentueren.

De achtersteven werd eveneens herwerkt en onderscheidt zich door een hoger oplopende beschermplaat en een chroomlijst die net als vooraan over de hele wagenbreedte loopt. Voorts werd het derde remlicht verlengd, maar behoudt de Koleos zijn dubbele verchroomde uitlaat. De nieuwe Renault Koleos pakt ook nog eens uit met nieuwe gediamanteerde lichtmetalen wielen, waarbij gekozen kan worden tussen grijze 18-duims exemplaren en zwarte 19-duims velgen. Opmerkelijk is bovendien de nieuwe koetswerkkleur ‘Millésime Rood’. Deze tint onderstreept de volumes en lijnen door dichte en diepgaande accenten die variëren van zwart tot rood.

Verfijnder interieur

Het interieur van de nieuwe Koleos oogt tot in de kleinste details erg verzorgd. Daarvan getuigt onder meer het gesatineerd chroom voor de inzetstukken op het stuur, de versnellingspook en de verluchtingsmonden net als de gewatteerde materialen op het dashboard en de portierbekledingen. De nieuwe Koleos behoudt bovendien zijn royale interieurruimte. Met een lengte van 4,67m en een wielbasis van 2,71 m werd deze suv ontworpen om de inzittenden en hun bagage zoveel mogelijk ruimte te bieden. Zo zijn de hoofdruimte evenals de breedte op schouder-en ellebooghoogte vorstelijk te noemen. De  knieruimte van 28,9 cm – de beste waarde in zijn segment – blijft overigens behouden. De nieuwe Koleos voorziet voortaan een achterbank met een in twee standen verstelbare rugleuning.

De nieuwe Renault Koleos is ook verkrijgbaar met een glazen dak dat doorloopt tot boven de achterste zitplaatsen. Op bepaalde versies kan de zitting van de zetels voortaan worden verlengd dankzij een extra kussen. Behalve de uitgebreide verstelmogelijkheden (zes richtingen en een lendensteun) naast verwarming en verluchting beschikt de chauffeurszetel voortaan ook over een massagefunctie.

De nieuwe Koleos wordt aangeboden met nieuwe, nappalederen zetelbekledingen.

De topversie ‘Initiale Paris’ onderscheidt zich bovendien door twee nieuwe zetelbekledingen(titaan zwart en zand lichtgrijs) in nappaleder.  Ze zijn getooid met dubbele stiknaden en dragen op hun beurt het opschrift ‘Initiale Paris’. Al even kenmerkend voor deze topversie zijn de specifieke sierelementen en monogrammen op het dashboard, het stuur, de portierpanelen, de portierdrempels en de vloermatten. De gelaagde zijruiten komen dan weer het geluidscomfort ten goede.

Dankzij handgrepen in de koffer maakt het ‘Easy Break’-systeem het mogelijk om de achterbank in een enkele beweging in twee delen (1/3-2/3) neer te klappen.  Op die manier stijgt het laadvolume van 579 liter in de configuratie met 5 zitplaatsen tot 1.795 liter met neergeklapte achterbank.  De koffer getuigt bovendien van een uitgekiende moduleerbaarheid dankzij een dubbele vloer die perfect aansluit op de kofferdrempel teneinde een vlakke laadvloer mogelijk te maken.  Voorts gaat de nieuwe Koleos prat op maar liefst 35 opbergvakken, waaronder een handschoenkastje van 11 liter en een opbergvak van 7 liter in de middenconsole.  De nieuwe Koleos beschikt over een compleet gamma rijhulpsystemen zoals een adaptieve snelheidsregelaar, vermoeidheidsdetectie, rijstrookwaarschuwing, dodehoekdetectie, verkeersbordenherkenning en handenvrij parkeren achteraan.

Vernieuwd motorgamma

Benzinemotoren zijn alsnog niet aan de Koleos besteed. De nieuwe Koleos is voorzien van een nieuwe generatie Renault Blue dCi-motoren met de recentste zuiveringstechnologieën.  Zo beschikken ze voortaan over een SCR (Selective Catalytic Reduction)-katalysator, die wordt beschouwd als het meest performante systeem om stikstofoxiden(NOx) uit de uitlaatgassen te filteren. Deze technologie beperkt de roetuitstoot zonder enige nadelige invloed op de motorprestaties. Vooralsnog kan de Koleos-klant kiezen uit de Blue  dCi 150 X-Tronic en de Blue dCi 190 X-Tronic. Eerstgenoemde is er in combinatie met voorwielaandrijving. De dCi 190-krachtbron levert 15 pk meer vermogen dan zijn voorganger. In combinatie met vierwielaandrijving stoot deze zelfontbrander 150g/km C02 uit.

Volgens de producent leent de Blue dCi 150 X-Tronic zich door zijn veelzijdig karakter perfect voor lange ritten, terwijl de Blue dCi 190 X-Tronic bij alle toerentallen garant staat voor uitzonderlijke prestaties bij een beperkte C02-uitstoot. Beide motoren zijn gekoppeld aan een X-Tronic-automaat van de tweede generatie. De werking ervan garandeert een soepelere rijervaring door de koppelonderbrekingen bij schakelovergangen te elimineren en het geluidsniveau bij hogere toerentallen te beperken. Desgewenst kan men opteren voor de sequentiële modus met zes verhoudingen.  Het All Mode 4×4-i-systeem versterkt niet enkel de terreincapaciteiten, het komt ook het weggedrag op gebaande wegen ten goede en zorgt daarbij voor extra stabiliteit en veiligheid. De koppelverdeling over voor-en achterwielen wordt voortdurend aangepast om zowel de grip te optimaliseren als over- en onderstuur tegen te gaan.

Aan de Renault Koleos Blue dCi 150 X-Tronic ‘Zen’ hangt een prijskaartje van 37.175 euro.