Nieuwe Toyota Corolla doet de Auris verbleken

83
Het Toyota Corolla-gamma omvat zowel een hatchback, een break als een sedan.

In 2007 verving  Toyota de Auris door de Corolla. Nu is het omgekeerde gebeurd. De Japanse constructeur heeft de naam Auris opnieuw ingeruild voor die van Corolla.  Buiten Europa heeft Toyota overigens de naam nooit veranderd. Sinds  het op de markt brengen van de Corolla in 1966 zijn er al 40 miljoen stuks geproduceerd en is dit model uitgegroeid tot de bestverkochte wagen ooit. Van de Corolla worden zowel een hatchback, een stationcar als een sedan gecommercialiseerd. Recent reden we de Corolla hatchback 1.8 Hybrid en vervolgens de  Touring Sports Hybrid 2.0.

Voorganger  Auris  pakte  uit met een weinig opwindend, eerder saai  design.  Opvolger  Corolla getuigt evenmin van een “sexy”  look, al  is het wel zo dat het Corolla-design zich veel meer  weet te onderscheiden van de middelmaat.  Voor het design van zijn compacte middenklasser liet Toyota zich leiden door de zogeheten ‘catamaranarchitectuur’.  Onder de gebogen voorrand van een vlakkere, schelpvormige motorkap omvat het smalle bovenste rooster led-koplampen met ingebouwde dagrijverlichting.

Vooral het Corolla-front vinden we persoonlijk erg geslaagd, waarbij de inmiddels erg succesvolle C-HR duidelijk model stond.  De sierrand van het trapeziumvormige rooster is voortaan minder gepunt én meer verticaal.  Het maaspatroon van dat rooster heeft ook nog eens een verfijnder design gekregen, terwijl  in de voorspoiler nieuwe led-mistlampen zijn ondergebracht. De led-achterlichtunits zijn overigens voorzien van lichtgeleiders die zo ver mogelijk aan de buitenkant zijn geplaatst  en dit om de forse achtersteven extra te  accentueren. Achteraan is de Corolla beduidend ronder dan de Auris, waardoor de visuele samenhang tussen voor- en achtersteven wordt versterkt. De achterklep is bovendien vervaardigd uit hars om zowel  de complexe kromming van het design als een lager gewicht te kunnen realiseren. In de achterklep is een dakspoiler geïntegreerd en een haaienvinantenne is standaard op alle uitvoeringen.

Ten opzichte van de Auris is de Corolla hatchback 4 cm in lengte gegroeid en is de hoogte met  2,5 cm verminderd.  Voorts werd de spoorbreedte voor-en achteraan resp.  0,6 cm en 3,0 cm groter. Hoewel de dynamischer vormgeving van het front en de reductie van de hoogte met 2,5 cm  identiek  zijn aan die van de hatchback,  is elk paneel van de Touring Sports vanaf de B-stijl  exclusief voor deze break ontworpen.

Achteraan onderscheidt de break zich onder meer door de ver uit elkaar geplaatste achterlichten. Flink uitgeklopte wielkasten, in combinatie met ver naar buiten geplaatste wielen benadrukken op hun beurt het lage zwaartepunt. De wielbasis van de vijfdeurs bedraagt 2,64 m, terwijl  deze van de  Touring Sports en sedan neerkomt op 2,70m. Bovendien is het zwaartepunt van de hatchback  1,0 cm lager komen te liggen. De Toyota Corolla is bij ons leverbaar in elf verschillende koetswerktinten.

De Corolla sedan, meteen herkenbaar aan de led-contourlichten voor-en achteraan,  bouwt voort op het strakke  design van de hatchback en Touring Sports . De nieuwe   Corolla vierdeurs  is  bovendien 1,0 cm langer geworden.

Eigentijdser interieur

Behalve het uiterlijk werd ook het interieur van Toyota’s C-segmenter flink onder handen genomen. Zo werd het instrumentenpaneel maar liefst 4 cm smaller, terwijl de middenconsole dan weer 4,2 cm breder en 2,2 cm hoger werd. Het strak vormgegeven dashboard  met onder meer een instrumentarium in 3D-effect, is overzichtelijk en er is  ook  voorzien in een centraal opgesteld  8-duim  multimediadisplay.

Qua ergonomie en materiaalgebruik scoort het interieur bovengemiddeld.

Zowel voor-als achterin is de “zit” er tegenover de Auris flink op vooruitgegaan. Zo bieden de nieuw ontworpen voorzetels  beduidend meer zijdelingse steun. In de hatchback  is de beenruimte  voor flink opgeschoten lui maar net toereikend, in de Touring Sports  daarentegen beschikken ze over heel wat bewegingsruimte. Wegens de kortere wielbasis is de bagageruimte van de vijfdeurs ook nog eens kleiner dan bij de breakversie. Naargelang de opstelling van de in ongelijke delen neerklapbare achterbank varieert het laadvolume van de hatchback van 361 tot 1024 liter. De Corolla Touring Sports daarentegen kan bogen op een laadvolume variërend van 598 tot 1606 liter.  Bij de Touring Sports kan de achterbank worden platgelegd middels een externe hendel, zodat een vlakke laadruimte kan worden gecreëerd.  Het laadoppervlak zelf wordt gekenmerkt door een laadvloer met 2 posities.  De Corolla sedan moet het dan weer zien te rooien met een koffercapaciteit van 477 liter.

Hybride aandrijflijnen

De Toyota Corolla  hatchback en Touring Sports is bij ons verkrijgbaar met zowel een 1.8  als 2.0  hybride krachtbron. Eerstgenoemde tekent voor een gecombineerd vermogen van 90 kW/122 pk, terwijl de tweeliter tekent voor 132 kW/180 pk. Volgens de producent laat de 1.8 Hybrid toe tot 50 procent volledig elektrisch te rijden bij dagelijks woon-werkverkeer.

De  hatchback1.8 Hybrid en 2.0 Hybrid Touring Sports tekenen resp. voor een C02-uitstoot van 76 en 84 gram per kilometer. Meteen opvallend bij de Corolla hybrid is de vloeiende samenwerking tussen de benzinemotor en de elektromotor en zoals we van Toyota gewoon zijn. Beide hybride-versies zijn er enkel verkrijgbaar met traploze automaat.  Wie  liever een niet-hybride aan boord heeft, kan zowel bij de vijfdeurs als de Touring Sports terecht bij de 4 cilinders tellende 1.2 Turbo van 85 kW/116 pk.

Achteraan is de Corolla hatchback beduidend ronder dan voorganger Auris.

De Corolla sedan is  zowel   verkrijgbaar met  een 97 kW/132 pk sterke 1.6-vierpitter-benzinemotor als met de 1.8 Hybrid-krachtbron. Voor de 0-100 km/u-sprint hebben de Hatchback 1.8 Hybrid en de Touring Sports 2.0 Hybrid resp. 10,9 en 8,3 seconden nodig. Ronduit verbluffend hoe zuinig  beide Hybrid-versies met de benzine omspringen.  Zo noteerden we voor de hatchback 1.8 en Touring Sports   een gemiddeld testverbruik van resp. 4,4  en 4,9 liter per 100 km.  Het weggedrag en rijcomfort van de voorwielaangedreven Corolla verdienen op hun beurt aller lof en dit met dank aan het TNGA (Toyota New Global Architecture)-platform. Qua veiligheidsvoorzieningen was de Toyota Auris  geenszins een koploper in zijn segment.  De Corolla  brengt daar nu verandering in. Zo wordt de C-segmenter voortaan standaard al geleverd met onder meer een grootlichtassistent, lane departure warning, voetgangersherkenning, verkeersbordenherkenning evenals met een adaptieve cruise control.

Aan de Toyota Corolla hatchback 1.8 Hybrid en Touring Sports 2.0 Hybrid hangt een prijskaartje van resp. 25.900 en 26.820 euro.