Nieuwe Volvo V60 met unieke City Safety-technologie

58
De nieuwste Volvo V60 is 12,5 cm langer dan zijn voorganger.

Het onder het Chinese Geely opererende Volvo stevent  eens te meer af op een nieuw recordjaar. Vorig jaar vestigde Volvo Cars voor het eerst sinds de oprichting in 1927 met 600.000 wagens in een jaar een nieuw  wereldwijd  verkooprecord.  In 2018 steeg de  verkoop  in vergelijking met jaar voordien met 12,4% tot 642.253 auto’s.  Het is al het vijfde jaar op rij dat Volvo Cars zijn verkooprecord wist te breken.

Anno 2017 tekende  de constructeur voor 571.577 verkochte wagens. In Europa steeg de verkoop met 6,4 % tot 317.838 wagens . In ons land steeg de verkoop tot 20.155 wagens, zijnde  een toename met 11,82% ten opzichte van het jaar voordien.   Bestsellers waren de V40, de XC60 en de V60. In de VS nam de Volvo-verkoop in 2018 toe met 20,6%, in China met 6,4%.  Wij reden onlangs de Volvo V60 D4, een zowel in Gent als in Zweden gebouwde  lifestyle break.

Kleine V90

De nieuwe Volvo V60 onderging een flinke groeistuip. Zo nam de lengte met maar liefst 12,5 cm toe. Bovendien groeide tegelijk de wielbasis met 9,7 cm  tot 2,87 m,  waardoor deze nu 5,7 cm langer is dan die van de  V70. Dankzij de toegenomen lengte is de nieuwste V60 nog maar 5 cm korter dan laatstgenoemde. Voorts is de nieuwe V60 iets breder en tegelijk 12 cm minder hoog.  De V60  doet  al bij al denken aan een kleinere versie van grotere broer V90.  Extra  bollingen in het plaatwerk en een  rechter opstaande achterruit maken evenwel het verschil. Achteraan noteren we de kenmerkende welving in zowel de achterlichten als de spatborden.  Voorts beschikken alle V60-versies over ledkoplampen-en achterlichtunits. Niet onbelangrijk is  dat de nieuwe Volvo V60  ook als R-Design-versie leverbaar is. Kenmerkend voor deze uitvoering zijn de vele ‘glossy black’-details, waarvan onder meer de raamomlijsting, de buitenspiegels en de  hemelbekleding  getuigen. Uniek zijn bovendien de voor- en achterbumper evenals de speciale 18-duims velgen.

Vertrouwd interieur

Het interieur oogt vertrouwd. Zo komt het dashboard grotendeels overeen met dat van alle recentste Volvo-modellen.  Het is bijzonder fraai vormgegeven, waarbij je als bestuurder uitkijkt op een centraal opgesteld verticaal  9-duim  beeldscherm en een digitaal meterpaneel.  Wie opteert voor het R-Design zijn naast het 12,3-duim digitaal instrumentenpaneel onder meer ook  de sportzetels en het verwarmbare stuur.

Topmaterialen in het interieur.

Vertrouwd zijn al evenzeer de bedieningsknoppen die dezelfde zijn als deze in de XC60, XC90 en XC90.  Een head-up-display is tegen meerprijs leverbaar, maar een automatische airco ( 2 zones) behoort tot de standaarduitrusting van elke V60-uitvoering.  Jammer is wel dat in het basismodel een toerenteller ontbreekt en het is  ook ietwat wennen  aan de ruimbemeten middenconsole.  Zoals je van een Volvo mag verwachten, laat het doordachte interieur ook qua ergonomie geen steekjes vallen.  Zowel voor-als achterin geniet men van voldoende hoofd- en beenruimte.  Naargelang de opstelling van de achterbank varieert het koffervolume van 529 tot 1.364 liter. Opbergcapaciteit biedt het interieur evenzeer in ruime mate.  Muziekliefhebbers kunnen kiezen uit drie audiosystemen: standaard, Bowers & Wilkins en Harman Kardon.

Benzinemotoren, plug-in-hybrides en oliestokers

Volvo commercialiseert de V60 zowel als  benzinestoker, zelfontbrander of  plug-in-hybride. De  V60-klant kan daarbij uitsluitend  kiezen uit  vierpitters met eenzelfde cilinderinhoud(1.969 cm3). Voor de benzine-adepten heeft de constructeur zowel de 184 kW/ 250 pk sterke T5 als de 228 kW/ 310 pk rijke TR8 AWD in huis. Wie kiest voor een plug-in-hybride kan terecht bij zowel  de T6 Twin Engine van  186 kW/253 pk als de T8 Twin Engine van  223 kW/303 pk.   De dieselliefhebbers kunnen kiezen uit een 110 kW/150 pk sterke D3 en een 140 kW/190 pk rijke D4. De benzineversies en plug-in-hybrides hebben standaard een 8-trapsautomaat.

De  minst krachtige dieselversie moet het zien te rooien met een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl de 190 pk sterke zelfontbrander zowel met de 8-trapsautomaat als de manuele zesbak verkrijgbaar is. Wij namen de krachtigste diesel onder de loep. Voorzien van twee turbo’s tekent de tweeliter voor een riant koppel. Tussen 1.750 en 2.500 toeren tekent  die krachtbron, gekoppeld aan een strak schakelende manuele zesbak voor maar liefst 400 newtonmeter.

Bij de V60 D4 ligt de  nadruk wel meer op comfortabel toeren dan op het neerzetten van snelle tijden.  Dit belet niet dat de 0-100 km/u-sprint al wordt afgehaspeld in 8,7 tellen.  De Volvo-rijder zal bovendien meer belang hechten aan het verbruik(6,4 l/100 km)dan de top van 220 km/u.  Goed om weten is dat de V60 het laatste nieuwe Volvo-model is dat verkrijgbaar is met een dieselmotor. Zo is de sedan S60 niet langer leverbaar met een oliestoker . De nieuwste V60 maakt gebruik van het ook bij de XC60 en S/V90 gebruikte SPA (Scalable Product Architecture)-platform. Het  V60-onderstel kent weliswaar een stevige afstemming, maar doet geenszins afbreuk aan het comfort.  Desgewenst is deze lifestyle break verkrijgbaar met adaptieve dempers. De besturing is overigens heerlijk direct en de remmen zijn uitstekend doseerbaar. Al bij al is de Volvo V60 D4 een voortreffelijk uitgebalanceerde voorwielaandrijver met veel dynamiek én comfort.

Veiligheidspionier

Volvo staat bekend als een veiligheidspionier gelet op de vele baanbrekende actieve en passieve veiligheidssystemen aan boord.  Naar het voorbeeld van onder meer de XC60, de XC90 en de S/V90 is ook de nieuwste V60  standaard voorzien van allerlei hulpsystemen.

Kenmerkend voor ook het V60-koetswerk is de welving in zowel de achterlichten als de spatborden.

Nieuw is  alvast het IntelliSafe Assist dat  bestaat uit een adaptieve cruise control en een Pilot Assist. Bij dit systeem meten sensoren voortdurend de positie van de wagen ten opzichte van de wegmarkering en zorgt het systeem indien nodig middels lichte stuurbewegingen  voor de nodige correcties.  In de praktijk  komt het  erop neer dat je zo’n 15 seconden lang zonder de handen aan het stuur kunt rijden.  Het systeem biedt bescherming wanneer de auto of een andere wagen op de verkeerde rijbaan terechtkomt.  Dit rijhulpsysteem leidt niet enkel weg van de tegenligger, maar remt ook nog eens zelfstandig. City Safety met Autobrake-technologie maakt dan weer gebruik van systemen voor detectie en automatisch remmen om mogelijke aanrijdingen te voorkomen. Het is overigens het enige systeem op de markt dat voetgangers, fietsers en grote dieren herkent.  Voortaan  is er  ook de City Safety-technologie met een wereldprimeur:  automatisch remmen om de gevolgen van aanrijdingen te beperken.

Aan de Volvo V60 D4 6M hangt een prijskaartje van 38.900 euro.