De Nissan GT-R is misschien wel de meest complete en technologisch geavanceerde sportwagen die ooit werd gebouwd. De GT-R is een voor de wereldmarkt bestemde en 100% Japanse sportauto. Volgens Kazutoshi Mizuno,race-hoofdingenieur voor Nissan, is de GT-R een ‘multi-performance supercar’. De nieuwste GT-R erft het DNA van de vorige GT-R’s en combineert dit met de allernieuwste technologie. Ondanks dat laatste heeft de GT-R toch enkele eigenschappen van een klassieke sportwagen, en dit niet in het minst door zijn constructie. De circuittests met de Nissan GT-R vonden-zoals meestal gebeurt met échte sportwagens- grotendeels plaats op de Nordschleife  van de Nürburgring.

De nieuwste Nissan GT-R, voorzien van een koetswerk vervaardigd uit aluminium koolstofvezel en geavanceerd staal, oogt alvast gespierd en karaktervol. Met zijn gedrongen, hoekig, breed en laag koetswerk met volle flanken is de GT-R één van de meest gestroomlijnde én opvallendste auto’s ter wereld. Het uiterlijk werd tegenover de vorige GT-R verder aangescherpt, waardoor de sportwagen nóg stijlvoller oogt. De neus is voorzien van een nieuw vormgegeven motorkap, bumper en een nieuw mat verchroomd V-motion-rooster. De voorspoiler kreeg eveneens een gewijzigde vorm. Vrijwel alle uiterlijke wijzigingen hadden tot doel de aerodynamica te verbeteren en dat op drie gebieden: neerwaartse druk, reductie van de luchtweerstand en een betere koeling. Feit is dat deze sportwagen anders is dan alle andere. De GT-R is niet geïnspireerd door vrouwelijke schoonheid, wél door mannelijke. Deze supersportwagen oogt sterk, strak en gespierd.

Fraai interieur

Net als het koetswerk is ook het interieur van de Nissan GT-R even stijlvol als functioneel. Met dank aan onder meer de hoogwaardige materialen en perfecte afwerking biedt het GT-R-interieur zowel comfort als praktische bruikbaarheid. Het interieur is tegenover de voorganger zowel ruimer als luxueuzer geworden. Instrumentenpaneel en middenconsole zijn keurig op de bestuurder gericht. De indeling van het dashboard werd bovendien vereenvoudigd. Zo is het aantal knoppen voor het navigatiesysteem en de audioinstallatie teruggebracht van 27 naar 11. Het navigatiesysteem werd overigens opnieuw vormgegeven, waarbij nu ook  gekozen is voor aluminium draaiknoppen. Een andere handige voorziening is de multifunctionele meter. De bestuurder kan die naar behoefte aanpassen voor de weergave van specifieke variabelen op het gebied van prestaties en informatie omtrent koelvloeistoftemperatuur en turbodruk. De schakelpeddels zitten achter het nieuw ontworpen stuur en niet meer aan de stuurkolom. Bovendine is ‘de cockpit’ overigens uniek en heeft het geen belangrijke onderdelen noch designkenmerken mee van andere Nissan-modellen.

Indrukwekkende prestaties

Vergeleken met de vorige GT-R is het vermogen van de 3,8 liter twinturbo V6-motor met 15 kW/20 pk toegenomen. Het toegenomen vermogen is deels te danken aan de verhoogde turbodruk en het ontstekingssysteem dat per cilinder afzonderlijk wordt aangestuurd. Elke GT-R-motor wordt overigens compleet met de hand gebouwd in een speciale ‘clean room’ door zorgvuldig getrainde motorspecialisten. Aan de voorzijde van de motor zit een aluminium plaat met daarop de naam van de bouwer.

De prestaties van de Nissan GT-R zijn effenaf indrukwekkend te noemen. Zo weet de 1.752 kg wegende sportwagen vanuit stilstand naar honderd te accelereren in 3,6 seconden en houdt het op de autosnelweg pas op bij 315 km/u.  Al bij al geldt de Nissan GT-R als één van de meest potente  seriewagens ter wereld en tegelijk de krachtigste die ooit door Nissan werd gebouwd.

Concluderend mogen we stellen dat Nissan met de GT-R een bijzonder overtuigende sportwagen op de wereld heeft gezet.

Aan de GT-R Pure hangt een prijskaartje van 99.900 euro.