Wie uitkijkt naar een leuke én eigentijds ogende B-segmenter zit ontegensprekelijk goed bij de nieuwste Nissan Micra. Ter gelegenheid van het jongste Autosalon van Parijs showde Nissan inmiddels al de 5de Micra- generatie.

Volgens de constructeur luidt het nieuwe model een compleet nieuwe benadering in van de al sinds 1983 in Europa op de markt zijnde B-segmenter. Feit is dat de Micra V, enkel verkrijgbaar als vijfdeurs-hatchback,  in niets meer lijkt op zijn voorganger en dat geldt bovendien voor zowel het ex- als interieur. Enkel de naam bleef dezelfde, maar voor het overige staat een heel andere vierwieler in de Nissan-showroom. Goed om weten is dat sedert de lancering van de Micra I al meer dan 7 miljoen stuks van dit Nissan-model zijn verkocht.

Langer, breder en lager

Qua afmetingen én uitstraling doet de nieuwste Micra trouwens sterk denken aan  de Renault Clio.  Al bij al is de Micra V volwassen genoeg  om weerwerk te bieden aan segmenttoppers zoals de Ford Fiesta, de Renault Clio en de Volkswagen Polo.   Tegenover de voorganger is de nieuwste Nissan Micra  zowel in de lengte als breedte flink gegroeid. Daartegenover staat dat het koetswerk 5,5 cm dichter bij het asfalt is komen te liggen. Dankzij het samenspel van de dakspoiler en zijspoilers heeft de nieuwe Micra een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,29, zijn de de laagste in zijn klasse. Die gunstige Cw-waarde komt zowel het brandstofverbruik als het rijcomfort ten goede. De Micra V belichaamt, aldus de producent, de nieuwste Nissan-designtaal. Kenmerkend voor deze laatste  zijn o.m. het V-motion-rooster evenals de boomerangvormige achterlichten. Het schijnbaar zwevende dak creëert, aldus Nissan, ook nog eens een ruimtelijk gevoel. De in de C-stijl verborgen deurgrepen van de achterportieren en de vloeiende daklijn die overloopt in de dakspoiler verfraaien zowel het design als de aërodynamica.  Voorts wordt de uitstraling van de nieuwe Micra nog versterkt door de keuze uit 10 koetswerkkleuren, waaronder het Energy Orange.

Een fris interieur

Het Micra V-interieur kan in grote mate worden gepersonaliseerd. Met alle opties om het koetswerk en het interieur te personaliseren, zijn er maar liefst 125 verschillende variaties mogelijk. Het dashboard is  erg overzichtelijk en omvat zowel analoge instrumenten als een  tft-scherm. Bovenop de middenconsole prijkt een 7-duims multimediascherm waarmee het audio-en navigatiesysteem, downloadbare apps evenals Siri-stembediening via Apple CarPlay te bedienen. Tegen meerprijs is de nieuwste Nissan Micra verkrijgbaar met een door Bose ontwikkeld audiosysteem, waarbij o.m. 2 luidsprekers ingewerkt zijn in de hoofdsteun van de bestuurder.

Verder genieten de inzittenden van nieuwe Bose Supe 65-speakers in de voorportieren voor krachtige lage tonen naast tweeters in de A-stijlen voor kraakheldere hoge tonen. Dankzij de toegenomen breedte en wielbasis (2,52 m) is de interieurruimte  één van de grootste in het segment. Nissan heeft in elk geval veel aandacht besteed aan het comfort van de bestuurder. Zo is de zitpositie verlaagd en bieden zowel de bestuurderszetel als het stuur de nodige verstelmogelijkheden. De voorzetels zijn ruimbemeten en zitten hoogst comfortabel, voor lang opgeschoten lieden houdt de hoofdruimte achterin evenwel niet over. Middels een druk op de knop is de niet verschuifbare achterbank wel in  2 ongelijke delen neerklapbaar. Het koffervolume is toegenomen en bedraagt minimaal al 300 liter, met de achterzetels neergeklapt loopt dat op tot 1.004 liter.

Drie krachtbronnen en tal van rijhulpsystemen

Vooralsnog wordt de nieuwe Nissan Micra enkel gecommercialiseerd met 3 krachtbronnen. Aan benzinezijde zijn er de atmosferische 1.0 van 54 kW/73 pk evenals de geblazen 0,9 liter van 66 kW/90 pk. Beide krachtbronnen tellen 3 cilinders. Dieselaars kunnen terecht bij de 4 cilinders rijke  1,5 liter dCi van 66 kW/90 pk. Alle krachtbronnen zijn in serie gekoppeld aan een manuele vijfbak.  In een later stadium zou ook een CVT-automaat worden aangeboden.  Het Micra-chassis werd  herwerkt met o.m. een gloednieuwe Mc Pherson-voorwielophanging en een eveneens flink onder handen genomen torsieas achteraan. Niet onbelangrijk is dat de nieuwe Micra naar keuze verkrijgbaar is met 16-of 17-duims wielen. Voor het intomen van  de  kW’s zorgen vooraan geventileerde  schijfremmen in combinatie met trommels achterop. De nieuwste  Micra is de eerste Nissan in het B-segment  met een erg uitgebreide reeks veiligheidssystemen onder de noemer “Nissan Intelligent Driving”. Het gaat om een technologie die normaliter is voorbehouden aan auto’s uit hogere segmenten. Het omvat o.m. een Intelligent Emergency Braking -systeem (incl. voetgangerssignalering), een rijstrookassistent, dodehoekdetectie en verkeersbordenherkenning. Bovendien kan de nieuwe Micra worden geleverd met een camerasysteem dat zowaar een helicopterview biedt.

Aan de Nissan Micra V 0.9 “Visia+” hangt een prijskaartje van 16.190 euro.