De nieuwste Nissan Micra doet in niets denken aan zijn voorganger. Niet alleen oogt de Micra V vanbuiten beduidend frivoler, ook vanbinnen is de wagen er enorm op vooruitgegaan. Vraag is of dat alles voldoende is om kleppers zoals onder meer de Citroën C3, de Ford Fiesta, de Renault Clio en VW Polo het nodige weerwerk te bieden.

Volgens Nissan luidt de inmiddels al 5de generatie een compleet nieuwe benadering in van de al sinds 1983 gecommercialiseerde B-segmenter. Van de Micra zijn er sinds zijn introductie al meer dan 7 miljoen stuks verkocht. Onlangs gingen we op pad met de meest potente benzineversie: de 0.9 IG-T 90 voorzien van het Tekna-uitrustingsniveau.

Aërodynamisch

Ten opzichte van de voorganger is de 4 m lange, 1,74 m brede en 1,45 m hoge Nissan Micra V zowel in de lengte als breedte flink gegroeid. Daartegenover staat dat het koetswerk 5,5 cm dichter bij het asfalt is komen te liggen. De B-segmenter is overigens bepaald windvriendelijk. Dankzij het samenspel van dakspoiler en zijspoilers heeft de nieuwe Micra een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,29, zijnde de laagste in zijn klasse.

Kenmerkend voor ook dit Nissan-model is het V-vormige rooster.

Kenmerkend voor het Micra V-uiterlijk zijn onder meer het V-motion-rooster evenals  de boemerangvormige achterlichten. De in de C-stijl verborgen deurgrepen van de achterportieren en de vloeiende daklijn die overloopt in de dakspoiler verfraaien trouwens zowel het design als de aërodynamica. Voorts wordt de uitstraling van de Nissan Micra nog versterkt door de keuze uit 10 koetswerkkleuren, waaronder het Energy Orange. Met laatstgenoemde oogt de Micra ontegensprekelijk het vrolijkste.

Geslaagde look

Met de Micra mikt de Nissan in de eerste plaats op een jong publiek. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het ex- en interieur in grote mate kan worden gepersonaliseerd. Met alle opties om het koetswerk en het interieur te personaliseren, zijn er maar liefst 125 verschillende variaties mogelijk. Het dashboard is erg overzichtelijk en  omvat zowel analoge instrumenten als een  tft-scherm. Bovenop de middenconsole prijkt een 7-duims multimediascherm waarmee het audio- en navigatiesysteem, downloadbare apps evenals Siri-stembediening via Apple CarPlay te bedienen zijn.

Voor de belangrijkste functies kan je gewoon op een toets drukken, terwijl het in- of uitzoomen op de kaart gebeurt via een draaiknop.  Al bij al is het dashboard zowel overzichtelijk als gebruiksvriendelijk. De oranje strip op het dashboard maakt deel uit van het optionele  Energy Orange-pack en bezorgt het interieur een fleurige toets. De voor het interieur aangewende materialen zijn voor een B-segmenter dik in orde en hetzelfde geldt ook voor de afwerking.

De grootste

Dankzij de toegenomen breedte en wielbasis (2,52 m)is de interieurruimte een van de grootste in zijn segment. Dat geldt zeker voor de beenruimte achterin. Wel is het zo dat de middels een druk op de knop in 2 ongelijke delen neerklapbare achterbank vrij vlak staat.  Omwille van de oplopende gordellijn houdt de hoofdruimte voor lang opgeschoten lui bovendien geenszins over.

Een uit deugdelijke materialen opgetrokken en goed afgewerkt interieur.

Het  onderaan afgevlakte stuur ligt goed in de hand en is zowel in de hoogte als de diepte verstelbaar. De voorzetels met traploos verstelbare rugleuning  zijn  ruimbemeten  en ondersteunen voortreffelijk. Het koffervolume is identiek aan dat van de Renault Clio en varieert al naargelang de opstelling van de achterzetels van 300 tot 1.004 liter. Het zicht rondom is omwille van de forse A- en C-stijlen niet het sterkste punt van de B-segmenter.

Een 360°-camerasysteem biedt evenwel soelaas. De achteruitrijcamera is niet het enige rijhulpsysteem. Het maakt deel uit van het ‘Nissan Intelligent Driving’-systeem dat o.m. ook parkeersensoren, een Emergency Braking, een rijstrookassistent, dodehoekdtectie en verkeersbordenherkenning biedt.

Renault-motor

Voor de aandrijving van de Nissan Micra 0.9 IG-T 90, zorgt een aan concerngenoot Renault ontleende benzinestoker. Het betreft een geblazen, 898 cm3 metende driepitter-twaalfklepper goed voor een vermogen van 66 kW/90 pk. Deze motor treffen we overigens ook aan in de Clio. Kenmerkend voor deze driecilinder is het wat traag reageren op het gas. De geblazen krachtbron heeft bovendien de nodige toeren nodig om optimaal te kunnen presteren.

Een dakspoiler en boomerangvormige achterlichten typeren de achterkant van de wagen.

Het hoogste koppel van 140 newtonmeter komt pas vrij bij 2.250 toeren en daaronder rest er maar weinig koppel. Het is al bijal zaak oordeelkundig gebruik te maken van de handgeschakelde vijfversnellingsbak. Met dank aan een niet te lange eindoverbrenging zit er wel voldoende vaart in de 1.001 kg wegende voorwielaandrijver. Voor de 0-100 km/u-sprint volstonden 11,9 seconden en dat is beter dan de door de fabrikant opgegeven waarde(12,1 sec.).

Brandstofverbruik

Veel belangrijker dan de top van 175 km/u is het brandstofverbruik dat tijdens de test  gemiddeld  5,7 liter per 100 km bedroeg. De Nissan Micra V staat niet op hetzelfde platform als de Renault Clio, wél op een doorontwikkelde basis van de Micra IV. De Mc Pherson-voorwielophanging is nieuw en ook de torsieas achteraan werd flink onder handen genomen. Het resultaat is een B-segmenter met een uitstekend weg-en bochtgedrag, waarbij er een mooie balans is tussen grip en comfort.

Aan de Nissan Micra V 0.9 IG-T 90 ‘Tekna’ hangt een prijskaartje van 19.390 euro.