Geen honger. Geen zin. Geen tijd. Allemaal excuses om ’s morgens het ontbijt te kunnen overslaan. En nee, alleen een tas koffie telt niet mee. We vergeten vaak dat ontbijten een positieve invloed heeft op de rest van onze dag. We zijn energieker, geconcentreerder en beter gehumeurd. Wie wil zijn dag nu niet zo beginnen? Met deze tips sla je voortaan nooit meer een ontbijt over.

Geen tijd voor een ontbijt?

1. Sta wat vroeger op

Geen zorgen. Je hoeft geen halfuur vroeger op te staan om te kunnen ontbijten. Op tien mintuten tijd kan je bijvoorbeeld al een boterham smeren en opeten.

2. Maak je ontbijt de avond ervoor klaar

Heb je nu echt geen zin om vroeger op te staan? Dan kan je ook nog altijd je ontbijt de avond ervoor al klaarmaken. Je hoeft het daarna alleen nog uit de koelkast te halen en op te eten. Je kan desnoods ook iets klaarmaken om mee te nemen onderweg.


3. Smoothies

Niks gaat zo snel naar binnen als een smoothie. Handig dus als je bitterweinig tijd hebt ’s morgens. Het neemt bovendien ook amper tijd in beslag om te maken. Gooi gewoon je favoriete fruit en/of groentes in de blender met wat fruitsap of yoghurt en klaar! Instant breakfast.

Geen zin of geen trek in ontbijt?

1. Begin klein

Je hoeft niet meteen twee boterhammen, een stuk fruit en een groot glas melk naar binnen te werken. Zeker als je het niet gewoon bent om te ontbijten. Begin klein met een stuk fruit of een sneetje toast bijvoorbeeld. Daarna kan je jezelf nog altijd voorzien van een mini-buffet.

2. Zet iets lekkers op het menu

Maak iets klaar dat je echt graag lust. Iets waar je naar kan uitkijken. Als je dan ’s ochtends wakker wordt, heb je meteen zin om aan te tafel te gaan.

3. Zorg voor variatie

Probeer niet altijd voor hetzelfde ontbijtje te gaan. Laat dus de boterhammen met choco of de cornflakes af en toe eens staan en ga voor iets anders lekkers. Een kom yoghurt met fruit of een simpel eitje bijvoorbeeld.

 

Foto’s: iStock