Opel Combo Life: robuuster en zelfverzekerder

121
In vooraanzicht onderscheidt de Opel Combo Life zich duidelijk van de Citroën Berlingo en de Peugeot Rifter.

Wie een auto met een grote interieurruimte op het oog heeft, dient niet zomaar te kiezen voor een momenteel erg in trek zijnde suv of een alsmaar minder voorhanden zijnde mpv.  Er zijn vandaag de dag goedkopere alternatieven in de vorm van op bestelwagens gebaseerde personenauto’s. Zo’n alternatief is bijvoorbeeld de Opel Combo, waarvan  vorige herfst op het Salon van Hannover de vijfde generatie in wereldpremière ging.

De personenwagenversie, de Combo Life, gebruikt niet langer de Fiat Doblo-architectuur, maar is voortaan  gebaseerd op de Citroën Berlingo en de Peugeot Rifter. Deze ludospace wordt zowel  gecommercialiseerd in een korte(4,40m)als lange versie(4,75m). Recentelijk werd de Opel Combo nog gelauwerd tot ‘Autobest 2019′(Beste Koop.)

In vergelijking met andere auto’s in zijn segment, heeft de Opel Combo Life  een duidelijk minder geprononceerde front  en heeft hij ook nog eens  een hogere motorkap.  De wagen ziet er gebalanceerder, robuuster en zelfverzekerder uit. Vooraan weerspiegelt hij de typische Opel-identiteit dankzij sculpturale details die, aldus Opel, het gevoel van precisie en stevigheid versterken. De twee strakke lijnen op de hoge motorkap lopen daarbij van de voorruit naar het rooster en benadrukken zo de stabiliteit van het voertuig.

De auto wordt gedomineerd door het radiatorrooster, waar de koplampen met leddagrijlichten en de typische Opel-vleugels samenkomen in  een duidelijke lijn.  De twee verchroomde vleugels in het rooster omarmen de Opel-bliksem. Voorts benadrukken ook de forse wielkasten het robuuste karakter van de Opel Combo Life. Achteraan is de wagen heel lineair en volgt hij een verticaal ontwerp dat zijn praktische karakter in de verf zet. Voor dat laatste zorgt overigens ook de ruime toegang tot de bagageruimte.

Comfortabel,flexibel en praktisch

Zowel de standaard versie als de lange uitvoering van de 1,80 m hoge ludospace zijn leverbaar met vijf of zeven zitplaatsen. De standaardversie met vijf zetels heeft al een minimaal koffervolume van 597 liter. Wie nog meer ruimte nodig heeft, kan opteren voor de versie met langere wielbasis, goed voor een minimaal koffervolume van 850 liter.

Met neergeklapte zetels heeft  de Opel Life zowaar bestelwagenallures.  Het koffervolume van de standaardversie wordt dan drie keer zo groot en is goed voor 2.126 liter, terwijl de lange versie tekent voor maximaal 2.693 liter. Voor het vervoer van lange voorwerpen kan de rugleuning van de passagierszetel vooraan worden neergeklapt, waardoor deze op gelijke hoogte met de achterzetels komt en dit voor een verlengd laadoppervlak waar zelfs surfplanken op passen.

Gebruiksgemak kenmerkt deze ludospace.

Zowel bij de standaardversie als de langere uitvoering kan de tweede zetelrij worden aangepast aan de persoonlijke voorkeur.  Er kan worden gekozen voor de standaard bank die in een 60/40-verhouding neerklapbaar is, of voor drie aparte zetels welke gemakkelijk vanuit de koffer worden neergeklapt.  In beide opstellingen is elke zitplaats  standaard voorzien van Isofix- beugels, wat  toelaat drie zitjes naast elkaar te plaatsen. Voorts zorgen de grote schuifdeuren ervoor dat de passagiersruimte gemakkelijk toegankelijk is.

Het panoramadak is een mogelijke optie op de Life Edition, maar standaard op de Innovation.  De Combo Life met panoramadak is standaard voorzien van een centraal opbergvak in het dak .  In deze configuratie   is er ook een opbergruimte van 36 liter welke zich bevindt boven de hoedenplank in de koffer.  Op die manier kan de ruimte die normaal verloren gaat wanneer de koffer niet tot het dak  vol zit, toch benut worden zonder het zicht op het achterop komend verkeer in de achteruitkijkspiegel te hinderen.

De voorinzittenden beschikken voorts nog over een handige opbergruimte in de centrale console, de portiervakken en het bovenste en onderste handschoenkastje.   De Opel Combo Life biedt de gebruikelijke infotainmentsystemen die compatibel zijn met zowel Apple CarPlay als Android Auto met een aanraakscherm tot 8 duim groot en USB-poorten vooraan én op de tweede zetelrij.  De passagier vooraan kan zelfs een laptop aansluiten via een zich in de voetenruimte bevindend   stopcontact van 230V. Het is bovendien mogelijk om compatibele smartphones draadloos op te laden via een inductief oplaadstation.

Vier krachtbronnen

Vooralsnog laat de Opel Combo Life kiezen uit  een  1,2 liter driecilinder benzinemotor (81 kW/110 pk) gekoppeld aan een manuele zesbak  en drie 1,5 liter motoren, goed voor een vermogen van resp. 56 kW/76 pk, 75 kW/102 pk en 96 kW/131 pk).  De  twee minst krachtige dieseluitvoeringen zijn voorzien van een manuele vijfbak, terwijl de krachtigste uitvoering  standaard beschikt over een manuele zesbak maar desgewenst ook  optioneel  laat kiezen voor een 8-trapsautomaat.

Recent reden we de  Opel Combo Life aangedreven door de 110 pk rijke 1,2 liter driepitter die erg levendig aandoet. Hij  reageert keurig op het gas en klimt ook nog eens vlot in de toeren.  Om  er de nodige vaart in te houden, hoef je wel niet tegen enig schakelen op te kijken. Dat is overigens geen probleem, want de keurig gespatieerde zesbak laat zich voldoende trefzeker bedienen.  De 0-100 km/u-sprint klaart de Combo Life 1.2 Turbo in 11,8 tellen en het gemiddeld testverbruik kwam neer op 6,9 liter per 100 km. De van het modulaire  EMP2-platform voorziene Combo Life pakt uit met gezonde  rijeigenschappen. De besturing werkt licht en brengt precies de koersverandering die men op dat moment wenst.

Achteraan getuigt de Opel Combo van een verticaal ontwerp dat het praktische karakter extra benadrukt.

Sportieve aspiraties heeft deze ludospace  uiteraard niet.  Maak je het qua snelheid in de bochten te bont, dan helt de koets flink over. De wielen blijven evenwel  steeds keurig contact houden met het asfalt. Al bij al rijdt  dit Opel-model  als een personenwagen en etaleert het onder alle omstandigheden een comfortabel én voorspelbaar weggedrag. Bij de Opel Combo Life is duidelijk gekozen voor comfort, waarbij oneffenheden in het wegdek zo onopvallend mogelijk worden weggefilterd.   Voorts kan deze voorwielaandrijver  schermen met al van rijhulpsystemen zoals onder meer botswaarschuwing  met  automatische noodrem, cruisecontrol, verkeersbordherkenning, een rijstrookassistent  en vermoeidheidsdetectie.

Aan de Opel Combo Life ‘Comfort’ hangt een prijskaartje van 20.200 euro.