Opel Corsa GSi: een atleet in hart en nieren

75
Opel Corsa GSi: de kleine sportieveling uit Rüsselsheim.

Innovaties democratiseren én auto’s bouwen die het nodige rijplezier bieden, is altijd al het  motto van Opel geweest.  Dat het de fabrikant uit Rüsselsheim menens is met zijn sportieve aspiraties bewijst vandaag onder meer de Corsa GSi, waarvan we recent de vijfde generatie onder de testloep namen.

Anno 1966  introduceerde Opel de voorvader van de Corsa GSi: de  Rallye Kadett met onder de motorkap een 90 pk sterke 1,9 liter vierpitter. Dit betekende een gewicht-/vermogen-verhouding van minder dan 10 kg per pk en meteen ook de ideale omstandigheden om met deze wagen te gaan racen. De 1,9 liter krachtbron zou overigens later ook furore maken in de  legendarische Opel GT. Tegen het einde van de productie in juli 1973, waren bij Opel al 103.622 Kadett Rallye-wagens van de band gerold.

De naam van de sportieve opvolger was opnieuw geïnspireerd door de Opel GT. Vanaf 1975 droeg de achterwielaangedreven Kadett C trots de benaming GT/E. De “E” staat voor “Einspritzung” (inspuiting in het Duits) en de tweeliter-vierpitter tekende voor een vermogen van 115 pk, een 0-100 km/u-sprint in 8,5 tellen en een  top van 190 km/u. Niet zonder trots maakt Opel er ons op attent dat de rallycarrières van een hele generatie piloten begon met deze snelle Opel: van Guy Fréquelin  tot Walter Röhrl.  Een voertuiggeneratie later ruilde Opel het  GT/E-label van zijn sportieveling in voor dat van GSi (Grand Sport  Injection). De internationale naam had tot doel de positionering van dit Opel-model op de exportmarkten te versterken.

In 1988 monteerde Opel in de Kadett GT/E al een 150 pk rijke tweeliter-viercilinder gekenmerkt door twee bovenliggende nokkenassen en vierklepstechnologie. Met deze motor spurtte de Kadett GSi vanuit stilstand naar honderd in 8 seconden en was hij tegelijk goed voor een top van 215 km/u. Het bleek al bij al een legendarische krachtbron waarmee Jos Verstappen (1993), Jarno Trulli (1996) en Nick Heidfeld (1997) het Duitse Formule 3-kampioenschap wonnen.

In 1988 kwam de opvolger van de Kadett GSi:  de slechts 820 kg wegende  Corsa A GSi waarvan de 1,6 liter viercilinder goed was voor een vermogen van 100 pk en een top van 188 km/u. Al gauw volgden evenwel potentere versies: de Corsa B GSi van 109 pk en de Corsa C GSi van 125 pk. In 2007 bedacht Opel de 1,6 liter machine van de Corsa D GSi met een turbocompressor waardoor het vermogen opliep tot 150 pk. Anno 2012 verdween de Corsa GSi uit het Opel-gamma. Zes jaar later  maakte het GSi-label  zijn comeback.

Op en top sportiviteit

De  Opel Corsa GSi  is er nog enkel als driedeurs en  richt zich uiteraard  tot een aanzienlijk jonger publiek dan de rest van het gamma. Om die reden werd de vormgeving van de Corsa nóg expressiever gemaakt. Kenmerkend voor het koetswerkdesign zijn behalve de sculpturale motorkap al evenzeer de grote luchtinlaten, de zijdrempels en de opvallende achterspoiler. Ook de zijspiegelbehuizingen in carbonlook springen in het oog. Dat de Corsa GSi een atleet is in hart en nieren wordt visueel bevestigd door de grote met chroom omringde designelementen die horizontaal verbonden zijn met zwarte dwarsstukken vooraan en een opvallende zwarte dwarsbalk op de motorkap.

Sportiviteit domineert ook de cockpit.

Sportiviteit domineert uiteraard ook de cockpit van de Corsa GSi. Naast de  chroomomrande instrumenten met rode wijzers  trekken vooral het afgeplatte leren sportstuur, de leren versnellingspookknop en de aluminium pedalen de aandacht.  Een andere knipoog naar de wereld van de racerij zijn de optioneel te bekomen Recaro-sportzetels.

Geblazen 1,4 liter

Voor de aandrijving van de 4,02m lange, 1,74 m brede en 1,48 m hoge Opel Corsa GSI zorgt een geblazen en direct ingespoten  4 cilinders tellende 1,4 liter benzinestoker. Deze motor ontleende dit Corsa-model aan de Adam S. Met zijn 110 kW/150 pk zet de Corsa  GSi in zijn klasse weliswaar geen  pk-records neer, je kan er niettemin enorm veel plezier aan beleven.

De turbomotor, goed voor een hoogste koppel van 220 Nm(bij 3.000-4.500 t/m)  heeft wel wat last van een ‘turbogat’. Bij lage en middelhoge toeren voelt de motor zich duidelijk minder in zijn sas. Het is dus  zaak de krachtbron op toeren te houden, teneinde het vermogen maximaal te kunnen benutten. Je wordt daarbij aardig geholpen door de van korte overbrengingsverhoudingen voorziene , trefzeker schakelende manuele zesbak. Een automaat is niet verkrijgbaar.

Wanneer de krachtbron eenmaal op stoom is, trekt deze onverstoorbaar door naar een top van 207 km/u. De 0-100 km/u-sprint weet de Opel Corsa GSi  bovendien af te haspelen in 8,9 tellen.  De Opel Corsa GSi maakt ook indruk in de tussensprints. Zo kost het slechts een luttele 9,9 seconden om in 5de versnelling van 80 naar 120 km/u te versnellen.  Wij noteerden een gemiddeld testverbruik van 7,2 liter per 100 km, wat gelet op het motorpotentieel hoogst aanvaardbaar is.

Nürburgring Nordschleife

Het chassis van de Corsa GSi kreeg uiteraard ook een sportieve afstelling. Puur rijplezier stond bovenaan op het prioriteitenlijstje bij de ontwikkeling van het Corsa GSi-chassis, dat overigens afgeleid is van de inmiddels uit productie genomen Corsa OPC. Dankzij intense testritten op de Nordschleife van de Nürburgring wisten de ingenieurs een evenwicht tussen een wendbaar weggedrag en een hoge mate van controle te creëren. Belangrijke wijzigingen ten opzichte van de reguliere Corsa zijn onder meer het sterkere achterasprofiel, de andere  van veren en  dito dempers evenals  het elektronisch sperdifferentieel.

De dakspoiler genereert extra neerwaartse druk.

Voorts ligt de Opel Corsa GSi I,0 cm dichter bij het asfalt dan de minder potente uitvoeringen. De Corsa GSi stuurt bijzonder scherp en de  informatie vanaf de voorwielen wordt voorbeeldig doorgegeven aan de handen van de bestuurder. Al bij al is de 1214 kg wegende driedeurs, die optioneel leverbaar is met lichtmetalen 18-duims wielen, een wagen waarmee je flink kan ‘hoeken’.

De  Opel-sportieveling ondervindt weinig of geen hinder van onderstuur. Los je het gaspedaal in een bocht, dan levert dat nauwelijks een reactie op. Tijdens het bochtenwerk  blijft de auto bovendien mooi vlak. De vering biedt overigens een goede mix tussen rijdynamiek en comfort. Enkel korte oneffenheden weet het onderstel in combinatie met de 18-duims wielen niet zo best te verteren.

Aan de Opel Corsa GSi hangt een prijskaartje van 21.355 euro.