Opel Grandland X 1.6 Turbo oogt robuust

60
Het uiterlijk van de Grandland X verwijst duidelijk naar de huidige Opel-designtaal.

De Opel Grandland X is het tweede model dat tot stand kwam in samenwerking met PSA (Peugeot-Citroën).  Het is de grootste telg in de Opel X-familie naast de kleinere broers Mokka X en Crossland X, die zowat 20 cm korter zijn.  Met zijn offroad-look, verhoogde zitpositie, goede zichtbaarheid en last but not least comfortabele in- en uitstap sluit de 4,48 m lange, 1,91 m brede en 1,61 m hoge Opel Grandland X perfect aan op de hedendaagse actieve levensstijl.  Recent reden we de Opel Grandland X 1.6 Turbo ‘Ultimate’, het topmodel.

Om de  Grandland X een sportieve look te bezorgen, trokken de designers de chroomvleugels in het rechtopstaande rooster vooraan vanaf het Opel-embleem door tot aan de  ledlampen met dubbele vleugelvorm van de slanke koplampen. Dit bezorgt het Opel-model een erg breed postuur. Het krachtige karakter wordt bovendien nog onderstreept door de sculpturale vorm van de motorkap met typische vouw in het midden. Het front vertoont daarmee gelijkenis met dat van de nieuwe Insignia.  Achteraan zorgen de strakke C-stijlen, het ‘zwevende’ dak en slanke ledlichten in het uitgeholde oppervlak van de achterklep voor een  sportief uiterlijk. De robuustheid,  eveneens kenmerkend  voor een suv,  komt  onder meer tot uiting  in  de gespierde wielkasten en de achtersteven, die doet  denken aan die van de Astra hatchback.

Een  functioneel en zakelijk interieur

Niet enkel de buitenkant van de Opel Grandland  verschilt van die van familielid Peugeot 3008. Hetzelfde geldt voor het interieur. Het Grandland X-interieur is typisch Opel: een duidelijke lay-out van het infotainmentsysteem en een minimaal aantal schakelaars. In tegenstelling tot de Peugeot 3008 bevinden de klokken zich niet boven het stuur. Voor een optimale zichtbaarheid is het scherm van het infotainmentsysteem hoog in het instrumentenbord gepositioneerd. Onder het scherm in de centrale console zijn de schakelaars van het infotainmentsysteem, de verwarmings-ventilatie-en aircosystemen evenals de chassiscontrole logisch ondergebracht in drie zones. De middenconsole biedt plaats aan bekerhouders en kleinere voorwerpen.

Een overzichtelijk instrumentarium.

Ook bij de Opel Grandland X  heeft de constructeur uit Rüsselsheim duidelijk gekozen voor een functioneel en zakelijk interieur. Van huis uit wordt de Opel Grandland X al geleverd met  USB, bluetooth en stembediening.  Compatibele smartphones kunnen bovendien draadloos worden opgeladen.  Het Navi 5.0 IntelliLink, standaard op de Ultimate-versie, omvat een 8-duims kleurenaanraakscherm. Dankzij Opel OnStar,  een persoonlijke connectiviteits-en hulpverleningsdienst, heeft de bestuurder bovendien 24 uur op 24 (7 dagen op 7) een beschermengel aan zijn zijde middels de automatische respons bij een aanrijding.  De 2,67 m lange wielbasis  staat garant voor aardig wat interieurruimte. De voorste zetels zijn prima verstelbaar en hebben bovendien zittingverlengers.  Deze bieden prima steun aan de bovenbenen, hetgeen  uiteraard  het zitcomfort ten goede komt.  De testwagen was overigens voorzien van een 8-voudig elektrisch verstelbare chauffeurszetel.  Naargelang  de opstelling van de 40:60-splitsbare en neerklapbare achterbank varieert het laadvolume van 514 tot 1.652 liter. In de door ons gereden Ultimate-uitvoering  geschiedde de toegang tot de bagageruimte heel eenvoudig én comfortabel dankzij een elektrische kofferklep met voetsensor.

Tal van rijhulpsystemen

De Opel Grandland X 1.6 Turbo is gezegend met tal van rijhulpsystemen die zowel het rijcomfort als de veiligheid ten goede komen.  Zo is er onder meer het  elektronische IntelliGrip , een onderdeel van het  optionele All Road Pack, dat een optimale grip moet waarborgen in de meest uiteenlopende rijsituaties.  Het systeem laat toe te kiezen uit vijf modi en past de koppelverdeling naar de voorste wielen aan. Op die manier blijft de tractie optimaal ongeacht men nu op sneeuw, modder, zand of een nat wegdek rijdt.

Zowel de geblazen 1,6 liter viercilinder, goed voor een hoogste vermogen en koppel  van resp. 133 kW/180 pk en 250 Nm (bij 1.650 t/m) als de 8-trapsautomaat komen van dezelfde productielijn als die van de Peugeot 3008. Het aandrijfaggregaat  wist ons behoorlijk enthousiast te maken.  De automaat is immers voorbeeldig gespatieerd  en het schakelen verloopt schokvrij.

De achtersteven doet denken aan die van de Opel Astra hatchback.

De 1.350 kg wegende Opel Grandland X 1.6 Turbo  weet vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren in 8,8 tellen en houdt het op de Autobahn bekeken bij 220 km/u.  Voorts noteerden we  tijdens onze test  een  gemiddeld verbruik van 7,9 liter benzine  per 100 km.  Behalve het aandrijfaggregaat is ook het platform van de  Opel Grandland X 1.6 Turbo identiek aan dat van de Peugeot 3008.  In menig opzicht is de Opel Grandland X een erg aangenaam te mennen wagen. Zo biedt de behoorlijk directe besturing aardig wat feedback en worden de  meeste oneffenheden in het wegdek keurig  gladgestreken. De van 19-duims wielen voorziene  testwagen wist de korte oneffenheden evenwel minder goed te verteren. In (te) snel genomen bochten merk je dat  het onderstuur goed aan banden is gelegd. De remmen (geventileerde schijven vóór en massieve exemplaren achter) zorgen weliswaar voor een korte remweg, maar bleken bij de testwagen niet optimaal doseerbaar.

Naast een voorbeeldig werkend navigatiesysteem biedt de Opel Grandland X 1.6 Turbo ‘Ultimate’ tal van rijhulpssystemen zoals een achteruitrijcamera, dodehoekdetectie, een noodremsysteem, rijstrookwaarschuwing, rijstrookassistent, een adaptieve cruisecontrol, verkeersbordenherkenning evenals parkeersensoren voor- en achteraan.

Aan de Opel Grandland X  1.6 Turbo   “Ultimate” hangt een prijskaartje van 38.850 euro.