Opel Insignia Country Tourer met avontuurlijke look

124
De Opel Insignia Country Tourer schuwt het lichte off road-werk geenszins.

Na in Genève al de vernieuwde Insignia Grand Sport en Insignia Sports Tourer te hebben getoond, werd op het jongste Autosalon van Frankfurt de derde Insignia-variant, de Country Tourer, als wereldprimeur onthuld. Opel maakt zich sterk dat de opgehoogde Insignia een slim alternatief is voor menig concurrent in het premiumsegment.

Het prominente, brede rooster en de slanke koplampen van de 5,05 m lange Country Tourer zorgen voor een brede horizontale indruk . Geprofileerde, zwarte, beschermende bekleding op het onderste deel van de voorsteven, de wielkasten en langs het onderste gedeelte van de zijkant, versterken de stoere look. Net als het front verwijst ook de achtersteven naar avontuur en dit onder meer door een zilverkleurige beschermplaat . Met zijn slanke, licht uitstekende led-achterlichten blijft ook de achtersteven goed op het netvlies plakken. De standaard dakrails benadrukken niet enkel de avontuurlijke look, maar vergroten tegelijk de gebruiksmogelijkheden (dakladingen tot 100 kg).

Ook de achtersteven verwijst naar “avontuur”.

Het Opel Exclusive-programma laat toe de Insignia Country Tourer te personaliseren met 15 vooraf gedefinieerde kleuren en dit naast de standaardkleuren. Wie nog verder wenst te gaan in de personalisatie, kan ook zijn eigen kleur samenstellen, bijvoorbeeld die van iemands ogen of de kleur van de lievelingsstropdas.

Vereenvoudigde interface

De cockpit is een duidelijke interpretatie van Opel-designfilosofie, waarbij Duitse precisie hand in hand gaat met sculpturale vormgeving. Zo is het instrumentenpaneel voorzien van subtiel vormgegeven oppervlakken en een brede horizontale indeling met een volledig op de bestuurder gerichte oriëntatie . Teneinde de interface te vereenvoudigen worden heel wat functies bediend via het kadervrije aanraakscherm. Daarnaast werden drie functionele zones van bedieningsknoppen ontworpen voor een snelle en intuïtieve bediening: de bovenste voor de belangrijkste functies van het infotainmentsysteem, de middelste voor de bediening van airco en verwarming en de onderste voor de bediening van de rijhulpsystemen.

Ruim en riant uitgerust

Het interieur van de Insignia Country Tourer is identiek aan dat van de Insignia Sports Tourer. De voor het interieur aangewende materialen weten net als de afwerking te overtuigen. Zowel voor-als achterin zit men geenszins om ruimte verlegen. Zo genieten de achterinzittenden met dank aan een met 9,2 cm verlengde wielbasis van o.m. 2,5 cm meer schouder-en knieruimte naast 3,1 cm extra hoofdruimte. Om de laadruimte te vergroten tot 1.665 liter, 130 liter meer dan voorheen, en deze nóg flexibeler in te richten, is de Opel Insignia Country Tourer voorzien van een 40/20/40 neerklapbare achterbank. Deze laatste kan trouwens ook worden neergeklapt door een eenvoudige druk op een knop in de bagageruimte. Niets dan lof verdienen in elk geval de voorzetels met AGR (Actie Gezonde Rug)-label. Ze zitten erg comfortabel en bieden ook nog eens voldoende zijdelingse steun. Desgewenst kan de bestuurder genieten van zetelventilatie en een massagefunctie en de buitenste achterzetels zijn net als het stuur verwarmbaar. Zoals je van een eigentijdse auto mag verwachten, is ook de Insignia Country Tourer voorzien van geavanceerde rijhulpsystemen zoals o.m. een adaptieve snelheidsregelaar, een rijstrookassistent, waarschuwing voor achteraan passerend verkeer, een 360° camera, een parkeerassistent , dodehoekdetectie, automatische noodremhulp en verkeersbordenherkenning .

Met de achterzetels neergeklapt loopt het laadvolume op tot 1.665 liter.

Krachtige motor

Dieselaars komen bij de Insignia Country Tourer aan hun trekken met zowel de 125 kW/170 pk-als de 154 kW/210 pk-rijke tweeliter-viercilinder. Deze laatste was weer te vinden in de recentelijk door ons gereden de 2.0 BiTurbo. Kenmerkend voor de dubbelnokker zijn o.m. de 2 turbo’s: een klein exemplaar voor lage toerentallen naast een groter blaasapparaat voor de hogere toeren. De direct ingespoten zelfontbrander, goed voor een hoogste koppel van 480 newtonmeter (bij 1.500 t/m), neemt genoegen met om en bij de 7,0 liter diesel per 100 km. Dit, gelet op het potentieel, vrij bescheiden brandstofverbruik is niet alleen te danken aan de combinatie van vernuftige turbotechniek en directe brandstofinjectie, maar evenzeer aan de voortreffelijk gespatieerde én soepel schakelende 8-trapsautomaat. Voor de 0-100 km/u-sprint heeft de vierwielaangedreven Insignia Country Tourer 2.0 CDTI-210 bovendien genoeg aan 8,2 seconden. Standaard voorzien van een gestuurde demping met 3 rijmodi (Standard ,Tour en Sport) voelt dit van een 2,5 cm verhoogde ophanging voorziene Opel -model erg stabiel aan en is deze ook niet vies van wat licht off road-werk. De Standard-modus stemde ons qua rijcomfort het meest tot tevredenheid. De elektromechanisch bekrachtigde besturing reageert bovendien voldoende direct en biedt meer dan voldoende informatie over wat er onder de wielen gebeurt.

Aan de Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI-210 hangt een prijskaartje van 43.250 euro.