Mitsubishi Outlander PHEV met permanente elektrische vierwielaandrijving

320
De nieuwste Mitsubishi Outlander PHEV onderscheidt zich van zijn voorganger o.m. door een fraaier radiatorrooster en dito lichtblokken.

Een erg gewilde,  recent door ons geteste Outlander-versie,  is de nieuwe PHEV (Plug- in Hybrid Electric Vehicle). Deze milieuvriendelijke suv  wist in de loop der jaren de Mitsubishi-verkoop flink op te krikken.  Sinds zijn lancering zijn er  wereldwijd om en bij de 150.000 Outlander PHEV’s verkocht.

De voorbije vier jaar was de Mitsubishi Outlander PHEV  over alle segmenten heen de bestverkochte plug-in hybride in de Europese Unie.  De huidige Mitsubishi Outlander PHEV is alvast  de jongste in een lange lijn van elektrische Mitsubishi-modellen én de voorbode  van een  nóg breder aanbod suv-architecturen gecombineerd met een elektrische aandrijflijn.

Voor het modeljaar 2019 werd de Outlander PHEV, waarvoor bij ons BIV noch verkeersbelasting dient te worden betaald,  ook bedacht met een opfrisbeurt. Aan de buitenkant onderscheidt de nieuwste versie zich onder meer door zowel een nieuw radiatorrooster als nieuw ontworpen koplampen. Bovendien zijn de mistlampen nu rechthoekig, werden de skid plates onderaan hertekend  en staat dit model voortaan op lichtmetalen 19-duims velgen. Behalve het koetswerk werd ook het interieur onder handen genomen. Zo werd de Outlander PHEV onder meer bedacht met een nieuw, nóg beter afleesbaar instrumentenbord en kregen een aantal knoppen en schakelaars ook nog eens een duidelijker schikking.

De Outlander PHEV pakt bovendien uit met ventilatieroosters achterin. Nóg belangrijker zijn de nieuw ontworpen voorzetels die beduidend meer zijdelingse ondersteuning bieden. De constructeur  was er zich al vorig jaar van bewust dat de voor het interieur gebruikte materialen naar een hoger niveau dienden te worden getild. Uit onderzoek bleek dat harde plastics  zoveel mogelijk uit het interieur dienden te worden geweerd. Meteen springen  nu de hoogwaardiger materialen in het oog. Hert is weliswaar nog geen pracht en praal, maar het is zeker een verbetering ten opzichte van de vorige generatie. Van huis uit heeft de PHEV een zwart leren interieur.

Een flink opgewaardeerd interieur.

De kwaliteitsindruk van de Outlander PHEV dik in orde.  Steunend op  de Instyle-uitmonstering  pakt de Outlander PHEV in serie al uit met goodies zoals een elektrisch verstelbare chauffeurszetel, zetelverwarming voorin, automatische airco (2 zones), een achteruitrijcamera en een navigatiesysteem. Het van paddles voorziene, goed in de hand liggende multifunctionele stuur is zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar.  In tegenstelling tot de versies  met conventionele aandrijving, die zeven zitplaatsen bieden, is de Outlander PHEV er wel  enkel als vijfzitter.  Je zit omwille van het accupakket vrij hoog in de Outlander PHEV. Doordat de twee elektromotoren zich tussen de wielen bevinden en de accu’s netjes in de wagenbodem zijn ondergebracht, wordt er qua interieurruimte weinig of niets ingeleverd.

Het koffervolume tekent voor 453 liter  en kan mits neerklappen van de achterbank worden  uitgebreid tot 1.584  liter. Niet onbelangrijk is ook dat de Outlander PHEV liefst 1.500 kg mag trekken en dat is zeldzaam voor een hybride.

2,4 liter Atkinsonmotor

Voor zijn aandrijving doet de Mitsubishi Outlander PHEV niet langer een beroep op een benzinegestookte tweeliter-viercilinder van 89 kW/ 121 pk   in combinatie met twee elektromotoren (1 vóór en  1 achter) van elk 60 kW/ 82 pk. De nieuwste Mitsubishi Outlander PHEV beschikt nu over een 99 kW/135 pk sterke 2,4 liter Atkinsoncyclus-benzinemotor in combinatie met een elektromotor van 60 kW/82 pk voorin en een tot een vermogen van 70 kW/95 pk opgetrokken elektromotor achterin. Het vermogen van de aandrijfbatterij is bovendien toegenomen met 10 procent tot 13,8 kWh.  De Atkinsoncyclus met hoge expansieverhouding is hoofdzakelijk weer te vinden in hybride of plug-in hybride voertuigen. Ze maakt een hoger thermisch rendement mogelijk dan bij traditionele motoren werkend volgens de  Ottocyclus. Het principe van de Atkinsoncyclus bestaat erin de compressieverhouding korter te maken dan de arbeidsslag. Daardoor is minder energie nodig voor de compressie terwijl aan het eind van de arbeidsslag een groter deel van de beschikbare energie wordt benut. Door de cilinderinhoud te vergroten naar 2,4 liter kan de vierpitter nu meer in een werkingsgebied worden gehouden waar deze onder lage belasting functioneert. Dit alles resulteert in meer koppel (vooral bij lage toeren), minder lawaai, betere acceleraties en last but not least minder verbruik en C02-uitstoot.  Met enkel de elektromotoren is voortaan een topsneheid van 135 km/u waar te maken (125 km/u voorheen). In EV-modus haalt de Mitsubishi Outlander PHEV een rijbereik van 45 km. Terecht stelt Mitsubishi dat dit volstaat voor de dagelijkse verplaatsingen. Het normverbruik bedraagt  slechts 2,0 liter benzine  per 100 km, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 46g/km. Eens de elektrische energie opgebruikt, wordt de stilte ietwat verstoord door de benzinemotor.

Permanente elektrische vierwielaandrijving

Doordat de elektromotoren de vier wielen aandrijven, beschikt de Outlander PHEV  bijgevolg over permanente vierwielaandrijving. Niet middels een versnellingsbak, wél via een automatische koppeling en één vaste, lange overbrenging. Alles verloopt geheel automatisch waarbij de Outlander PHEV, die het stelt zonder klassieke startmotor en dynamo, zelf de meest efficiënte aandrijfmodus kiest. Er zijn drie aandrijfmodi:  Pure EV, Series Hybrid en Parallel Hybrid. De drie aandrijfmodi worden voortdurend aangewend en dit naargelang de omstandigheden en geheel buiten de chauffeur om.  Is het accuniveau te gering, dan zal de wagen automatisch naar de Parallel Hybrid-aandrijfmodus  overschakelen zodra de snelheid  65 km/u bedraagt.

Achteraan noteren we een andere spoiler evenals een langere bumper.

Nieuw voor het modeljaar 2019 zijn de Sport- en Snow-modus. Via flippers aan het stuur heeft men de keuze uit vijf standen voor energierecuperatie bij het remmen. Met het indrukken van de charge-knop  kan extra accucapaciteit worden gegenereerd tijdens het rijden.  Het accupakket kan middels 230 Volt-netstroom thuis worden opgeladen in 4 uur. Kiest men voor  een snellader- de snellaadaansluiting (Quick Charger) wordt al van huis uit geleverd – dan is het accupakket in 25 minuten al voor 80 procent gevuld.

De Mitsubishi Outlander PHE brengt 1.880 kg op de weegschaal, maar desondanks vertoont hij een lichtvoetig gedrag. Sportieve aspiraties koestert de Outlander evenwel niet. De afstemming van de  vering en dempers is immers erg soepel, waardoor het koetswerk in (te) snel genomen bochten niet vies is van enige deining. De milieuvriendelijke suv stuurt aangenaam licht, maar de  weliswaar directer geworden  stuurinrichting is  nog te weinig communicatief om als sportief bestempeld te kunnen worden. Zoals je van een eigentijdse vierwieler mag verwachten, pakt  ook de Mitsubishi  Outlander PHEV  uit met gangbare  rijhulpsystemen zoals onder meer dodehoek- en voetgangersdetectie,  grootlichtassistent, adaptieve cruise control en botswaarschuwing.

Mitsubishi Outlander PHEV modeljaar2019 : vanaf  39.990 euro.